Dataspel
Det är en balansgång och det är jättesvårt!
I min drömvärld är spela iPad (typ minecraft) en aktivitet bland många andra. Något man kan ägna sig åt en timme likaväl som man kan bygga Lego, rita, pyssla, spela kort, spela brädspel, gå ut och kicka boll eller vad som helst annat. Men ändå hamnar plattan ALLTID högst i prioriteringen känns det som och det är en enda kamp för att hitta något annat som lockar så pass att barnet slutar att tjata!
Nu senast hade vi helt spelfritt en vecka för att sedan gå in på en kalender som min son (snart 9 år) själv konstruerat. I varje lucka från 13-31/12 finns en aktivitet. Igår var det iPad 1 timme, idag var det se på film. Det det tycker jag var ett bra initiativ från honom för nu har han själv bestämt reglerna och då håller vi oss till dem.
En annan modell som vi kört är att dela ut exempelvis 12 stjärnor per vecka. Varje stjärna motsvarar 30min spel. Och sen har sonen själv fått fördela ut sin speltid. Vill han spela 3h fredag eftermiddag, fine. Då ryker 6 stjärnor. Då blir det också väldigt konkret att nu börjar stjärnorna ta slut. Och barnet börjar även lära sig prioritera att om jag nu bara har två stjärnor (1h) speltid kvar, då kanske jag hellre vill göra det här än det här.