• lilis74

Dataspel

Har en 6-åring och en 12-åring och allt de kan prata om är dessa j...la dataspel. Nu är de minecraft som gäller.
    Vi har begränsat spelandet till en timme tis, tor, fre och lör. Inget de andra dagarna. Anledningen till att vi dragit ner det är att 12-årigen inte sköter sina läxor och det att hon ska gå och lägga sig i tid. Detta diskuteras minst en gång om dagen då hon tycker att hon får spela alldeles för kort tid och för sällan.

Har sagt till henne att hon kan få mer tid om hon börjar sköta läxorna och tiden när hon ska gå och lägga sig men det händer inte.

Vi tjafsar om detta dagarna i ända och snart åker allt vad spelande heter ut ur huset. Vet inte hur hennes kompisar har det men hon säger att de får spela hur mycket de vill. Jag säger att de kanske sköter sig med sina måsten då.
    Försöker att hitta på saker med dem att göra men det blir bara sura miner och de vill inte och då blir vi arga och då skiter vi i det. Alla blir hemma och sura på varandra. De ångrar sig och vill att vi ska åka ändå men då har man tappat lusten och struntar i att åka.

Vet inte hur vi ska göra. Orkar inte med detta tjafs hela dagarna!!!!

• Svar på tråden Dataspel
  • lilis74

Har försökt flera gånger men det funkar aldrig mer än ett par dagar.

Trött på att jag alltid ska vara den snälla som säger ja till allt när de , speciellt 12-åringen, inte gör de få saker jag ber henne om att göra.

• lilis74

Skulle vi ta bort det helt skulle det bli kalabalik här hemma kan jag säga och det vet i 17 om jag har någon lust med.

Måste finnas något annat sätt.

De har inte heller fått leka med kompisar efter skolan då tiden på kvällen inte räcker till då läxor o annat ska hinnas med.

• lilis74

Vi har spelfria dagar för att de ska höra något annat te x leka med de leksaker som de har och önskar sig hela tiden.

• lilis74

Det stora problemet är ju att hon inte sköter sina läxor, tider m.m.

Hon slarvar sig igenom dom för att så fort som möjligt få spela.

Då vill jag inte att hon ska tro att man inte behöver sköta sig för att få "belöning". Gör inte jag mitt jobb så får det ju oxå konsekvenser.

• lilis74

Usch detta är så svårt. Vill att hon ska sköta skolan o frågan är på vilket sätt? Är det att släppa på begränsningarna så får vi testa det.

Det jobbiga är att man behöver vara en hök över henne för att hon ska göra läxan.

• lilis74

Har pratat med henne om allt det du nämner. Vi kommer överens om hur vi ska göra så båda blir nöjda men det håller i någon / några dagar o sen är vi tillbaka till det som inte fungerar igen.

• lilis74

Vi har kommit överens HELA familjen att testa följande:

Direkt efter skolan görs läxan i köket och jag sitter med om hon behöver hjälp. Minst en timme.

Mat och sedan 2 timmars spel.

Undantag ons och sön då vi har andra aktiviteter och tiden räcker inte till.

Nu håller vi tummarna att detta fungerar.

• lilis74

En följdfråga:

Vi har bestämt i vår familj att man får spela 2 timmar per dag.

Hur gör man då om ens barn går hem till kompisen där det är obegränsat med tid?

Svar på tråden Dataspel