Inlägg från: Anonym (Spelare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spelare)

Dataspel

Både jag och min bror spelade jättemycket tv- och datorspel när vi var barn/unga, men skötte läxor ändå. Varje dag när jag kom hem så var det första jag gjorde mina läxor. Jag satt med läxorna tills de var klara (med endast avbrott för att äta, duscha och liknande) och sedan, när alla dagens läxor var klara, så spenderade jag oftast det mesta av resten av min fritid till att spela.

Jag vet inte hur mina föräldrar fick mig att göra läxorna så ordentligt, men jag tror att det var en kombination av att de visade jättetydligt hur viktigt det är att sköta skolan (jag märkte att det inte bara var nåt de sa för att få mig att göra läxorna, utan jag kände hur de liksom utstrålade att det verkligen är viktigt), och att de alltid erbjöd sig att hjälpa mig med läxorna om jag behövde hjälp eller om de märkte att något var motigt eller svårt, så jag var aldrig "ensam" om att behöva göra läxorna.

När jag var så ung som 12 så tror jag inte att mina föräldrar hade några större problem med att få mig att lägga mig i tid, troligen eftersom jag redan kände mig nöjd med dagens speldos. Däremot när jag kom upp i tonåren så kunde jag sitta tills ganska sent och spela, men eftersom jag kände att jag hade fått ett ansvar av mina föräldrar när de inte begränsade mitt spelande så klarade jag ändå av det. Ibland kunde jag vara skittrött för att jag hade lagt mig för sent, men då visste jag att jag bara hade mig själv att skylla och att det var något som ingick i ansvaret jag fått, så därför lät jag inte det hindra måsten som skolgång etc.

• Anonym (Spelare)

Ja, du gör ju som du vill. Jag bara gav tips som funkade för mina föräldrar med mig och min bror. =) För oss var inte datorspelande en belöning som våra föräldrar gav oss om vi skötte våra läxor (och inte heller ett straff med borttagning av det om vi inte hade skött oss), utan det var snarare en belöning som vi gav oss själva när vi visste att vi själva hade sett till att förtjäna.

Jag hade nog också slarvat mig igenom läxorna om jag hade vetat att min fritid var något som någon annan kunde ta ifrån mig hur den kände för. Jag hade blivit jättestressad av att känna så.

• Anonym (Spelare)

Spelade tv- och datorspel, läste böcker, lekte med leksaker (Playmobil, Pokémon etc), tittade på tv, spelade sällskapsspel, lekte med hundarna, lekte olika lekar med kompisar, åkte på utflykter, pysslade, ritade osv

• Anonym (Spelare)

Har du frågat vad det är din dotter tycker är jobbigast med att göra läxor och om du hade kunnat göra något för att underlätta läxläsningen för henne?

• Anonym (Spelare)

Jag tänker att det är värt att prova att du sätter dig ner med henne vid ett lugnt passande tillfälle och diskuterar en lösning tillsammans med henne där du förklarar varför det är så viktigt att göra läxorna och sköta skolan och vad som kan hända om hon inte gör det, samtidigt som du erbjuder att du gärna hjälper henne om hon behöver hjälp med nåt (nån att träna redovisningen på? nån som kan hjälpa henne träna på glosförhör? nån som kan förklara ett svårt mattetal? osv) eller hur du skulle kunna peppa henne när det känns motigt (här rekommenderar jag dock inte min mammas metod med "peppgodis", som gjordes i all välmening och som jag uppskattade jättemycket, men som även till slut ledde till ett slags beroende där jag knappt kunde plugga alls utan att ta mig en skål "peppchips"...).

Säg också att du förstår att hon tycker mycket om att spela datorspel och att det är viktigt för henne. Säg att du egentligen inte vill tjata på henne att göra läxorna istället för att spela, och fråga henne om hon har några förslag på hur problemet med att läxorna inte blir gjorda (och att hon får för lite sömn?) skulle kunna lösas. Vänta med att lägga fram dina förslag, lyssna först på hennes och uppmuntra om hon kommer med förslag och prova att genomföra dem med henne. Min erfarenhet är att barn ofta är mer benägna att anstränga sig om de känner att det är de själva som föreslagit lösningen, så det kan vara värt att prova iaf om du inte redan provat.

• Anonym (Spelare)

Återigen - vad uppger hon är anledningen till att hon inte gör läxorna?

• Anonym (Spelare)

Jag håller också tummarna för er!

• Anonym (Spelare)
    lilis74 skrev 2015-03-06 18:37:45 följande:

En följdfråga:

Vi har bestämt i vår familj att man får spela 2 timmar per dag.

Hur gör man då om ens barn går hem till kompisen där det är obegränsat med tid?

Då får ni fundera över era argument till varför barnet bara ska få spela två timmar per dag och lägga fram dessa argument för kompisarnas föräldrar och få över dem på er sida, eller gå över till deras sida efter att ha hört deras argument.
Svar på tråden Dataspel