Inlägg från: Anonym (Pepina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pepina)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Jag håller med dig helt TS! Jag har ett BMI på 20. Gränsen för undervikt är 18. Jag har alltid haft stlk 36 i kläder. En helt normal vikt och normal klädstorlek, men jag har ibland fått glåpord efter mig. En kollega muttrade "benrangel" efter mig en gång. Till skillnad från en del större kollegor tog jag bara en liten tårtbit när detta bjöds på jobbet (vilket var ohälsosamt ofta). De flesta tog en eller två rejäla bitar (inte konsigt att de bar på extrakilon då).

Jag är trött på att höra saker som "De där kläderna är inte gjorda för riktiga kvinnor" -  och med "riktiga" kvinnor menar man stora och överviktiga kvinnor. Jag är också en riktig kvinna.

• Anonym (Pepina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 12:11:02 följande:
    Ja det är synd att det är okej att säga till mig och många andra som inte är det minsta smala att de ser sjuka ut eller är rent av äckliga. Jag tror det grundar sig i avundsjuka.
    Men jag tycker verkligen inte att man ska "hylla" undervikt. När någon är alldeles för smal precis som när någon är alldeles för fet så bör man iaf fråga om det är något problem eller så. alltså som du säger om det är någon nära man bryr sig om.
    Men om jag skulle gå ut på gatan och säga till en fet människa att "usch, du ser verkligen sjuk och äcklig ut" så hade det blivit ett jävla liv, medan en fet människa kan säga helt öppet till en normalviktig människa att "usch, fy faan vad du är vidrig, ät en macka för helvete, ingen man vill ha ett benrangel".
    Det var en kvinna för ett tag sen som la upp en bild på sig efter sin graviditet i bikina och hon var nöjd med sig själv. En normalviktig kvinna. Det fanns inte många positiva kommentarer på den bilden, utan främst feta människor skrev saker som " du är äcklig och vidrig, fy faan, du har en ätstörning" Eller " hur fan kan du lägga upp en sån bild du kränker överviktiga eller ger barn ett skevt ideal".
    Media uppmärksammade detta mycket, vilket är SJUUKT!
    Fetma är skadligt, det är inte normalvikt...
    Ett exempel:

Jag tar bara en liten tårtbit och får höra: "Du som är så smal ska väl ta en rejäl bit. Du kan behöva lite hull"

Förra personalfesten. Den allra tjockaste kollegan går fram och tillbaka till chipsskålen hela tiden och säger att det är ju så gott med chips. Tänk vilket liv det skulle bli om jag sagt till henne "Du som är så tjock borde nog hoppa över chipsen. Du skulle behöva minska på fettet lite." Det skulle jag såklart aldrig göra.
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 12:49:56 följande:
    Tro mig, som tjock får också man höra både det ena och det andra, tex att man är en fet äcklig gris som borde gå hem och inte visa sig ute..Det har inget med vikt att göra, bara osympatiska människor som tror sig ha rätt att vara taskig mot andra. Min kompis som fick höra detta var sjukligt fet pga medicin och en tumör som utsöndrade hormoner. Man vet inget om andras öden. 
    Fy, har du fått höra sånt av kollegor?
  • Anonym (Pepina)
    Ann Cistrus skrev 2014-12-15 13:22:11 följande:

Jag har fått många kommentarer om min kropp genom åren och inte en enda av de negativa har kommit från killar i mitt eget åldersspann. Män har generellt sett kommit med uppskattande komplimanger medan överviktiga kvinnor och äldre/överviktiga män kommit med kommentarer som "vad mager du är" eller "det är ju inget kvar av dig". 

Känner igen mig!
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (^) skrev 2014-12-15 15:19:42 följande:

Jag tror faktiskt inte det oftast beror på avundsjuka.
    Dom flesta är väldigt osäkra på sig själva och sitt utseende och då är det nog lätt att man "går på" folk som ligger åt det mer extrema åt andra hållet. Den fete kan kolla på en spinkig person och boosta sig lite med att "jag ser i alla fall inte ut så" - och tvärt om. Samma sak om man ligger där i mitten men ändå har komplex över dom där knappt synliga valkarna - man kan kolla åt dom som är spinkigare och fetare och sucka lite lättat över att man i alla fall inte ser ut så...

Fast TS poäng är just att de som "de feta" klankar ner på INTE är spinkiga utan ligger inom normalvärdet.
  • Anonym (Pepina)

Enligt Vårdguiden (1177) är BMI 18,5 ? 24,9 = normalvikt:

"Du anses ha en 'normal' vikt och det är bra om du kan behålla den. Försök att äta hälsosamt och röra på dig så mycket som möjligt. Tänk också på att även om du har ett normalt BMI är det en hälsorisk med stort midjemått."

BMI mellan 25 och 29,9 = övervikt

"Har du övervikt anses du väga mer än du mår bra av i förhållande till din längd. Vill du gå ner i vikt är bästa sättet att äta hälsosamt och lagom mycket samt att röra på dig så mycket som möjligt. Det gör stor skillnad om du rör på dig mycket, lite eller inte alls. Kan eller vill du inte gå ner i vikt har det en stor betydelse för din hälsa om du inte går upp ytterligare. Övervikt mellan BMI 25-27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Men den som rör sig regelbundet och har god kondition löper avsevärt lägre risk jämfört med den som är stillasittande.

Från BMI 27 ökar riskerna betydligt bland annat för högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2. Om du upplever att du inte mår bra på grund av din övervikt eller av andra orsaker så bör du kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård för en individuell bedömning."

30 och uppåt = fetma

• Anonym (Pepina)
    Anonym (^) skrev 2014-12-15 16:23:35 följande:
    Det är ju fortfarande undervikt.

Själv pendlar jag mellan 17,9-19,5 (2 kg +- min standardvikt) och jag ser alltid spinkig ut. Mina värden är dock bra och enligt läkaren så är det helt enkelt så här min kropp ser ut. Jag är sund och mer eller mindre hälsosam men jag kommer inte undan att jag fortfarande är spinkig (och det är ju det andra ser).
    Varken bmi eller det som syns utåt säger särskilt mycket om hur en persons kropp mår.
    18,5 = normalvikt
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (omg) skrev 2014-12-15 17:10:57 följande:
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
    Det är ju lite intressant att det under bilden av de överviktiga kvinnorna står: "The ten women of all shapes and sizes who have recreated the controversial Victoria's Secret advertisment."

Det är ju inte alls kvinnor "of all shapes and sizes". Alla är ju lika överviktiga. Och Victoria's Secrets modellerna är ju inte direkt benrangel. Jag gillar inte alls det här med supermagra fotomodeller, men måste alternativet vara överviktiga plus-size-modeller? Varför inte modeller med hälsosam vikt?
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (öv) skrev 2014-12-15 21:32:58 följande:

det tragikomiska i allt (lite ot) är nog när en väldigt smal person framför en större säger, ÅH Herregud jag är SÅÅÅÅÅÅÅ fet och behöver gå ner nga kg!!! Och har inte en tillstymmelse till fett på kroppen Tungan ute

Jag skulle behöva gå ner 2 kilo just nu. Varför? Jo jag ligger precis på gränsen för min klädstorlek efter att ha ätit lite för mycket ute några kvällar. Jag kan ju fortsätta äta och byta ut hela min garderob, men varför skulle jag göra det? 2 kg på en smal person påverkar mer än 2 kg på en större person.
  • Anonym (Pepina)
    Skepparen skrev 2014-12-17 14:22:29 följande:

Alltså... 

Många av er verkar inte riktigt ha förstått att ett IDEAL är just ett ideal. Det idealiska och "ouppnåeliga". 

Att söka ett bredare ideal är direkt motsägelsefullt.

Jag håller med TS i allt väsentligt. Jag har själv fått höra det mesta eller det värsta i stort sett hela mitt liv, trots att jag bara under en relativt kort tid pga sjukdom var direkt underviktig. 

Att kalla modeller för benrangel / äckligt smala / sjukt magra etc är snarare kutym än undantag och praktiseras till och med av gammalmedia. När något "alternativt" gäng med överviktiga drog ihop en egen modevisning för några år sedan var det beklämmande att läsa medias bevakning.

Riktigt arg blir jag när diverse stolpskott hävdar saker som "Riktiga män gillar kurvor, bara hundar springer efter ben" etc. 

Övervikt kostar samhället vansinniga resurser varje år och är att likna vid en folkhälsokatastrof. I det perspektivet bli anorexia inget annat än en personlig tragedi.

Håller med dig!

1) Anorektiskt smala modeller är inte bra, men ska inte ersättas av feta modeller utan av modeller som har hälsosam normalvikt (vilket jag tror att inga modeller har).

2) Man får inte automatiskt kurvor bara för att man är överviktig, såvida man inte räknar bilringar till kurvor. Kurvig är man om man har timglasfigur. Man kan ha ett BMI på 19 och ha timglasfigur och BMI på 28 och ha rak figur.

3) Om man är nöjd med hur man ser ut och mår bra är det OK, men övervikt kostar som du säger enorma mängder varje år. På Vårdguiden kan man läsa:

"Övervikt mellan BMI 25-27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Men den som rör sig regelbundet och har god kondition löper avsevärt lägre risk jämfört med den som är stillasittande.

Från BMI 27 ökar riskerna betydligt bland annat för högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2. Om du upplever att du inte mår bra på grund av din övervikt eller av andra orsaker så bör du kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård för en individuell bedömning."

• Anonym (Pepina)
    vanilla skrev 2014-12-17 16:14:53 följande:

TS har uppenbarligen inte förstått betydelsen av ordet "normal"

Om man ska vara petnoga kan man säga "hälsosam vikt" istället för "normalvikt" eftersom allt färre har just hälsosam vikt. Det har med andra ord blivit normalt att ha några kilo för mycket.

För 10-15 år sedan förfasade vi oss över hur feta amerikanare var. Nu är snart svenska folket lika feta.
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?