• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • radwanska

Upplever verkligen inte att det är så här. Upplever snarare att det är helt tvärtom. Lever vi i samma värld? I världen jag lever i så är de pinnsmala de nya normalviktiga och de normalviktiga är de nya tjocka.

• Anonym (Normalviktig)
    radwanska skrev 2014-12-15 11:40:06 följande:

Upplever verkligen inte att det är så här. Upplever snarare att det är helt tvärtom. Lever vi i samma värld? I världen jag lever i så är de pinnsmala de nya normalviktiga och de normalviktiga är de nya tjocka.

Ja på ett sätt håller jag med dig, men problemet är att folk ändrat uppfattningen av vad normalvikt är. De flesta människor är faktiskt lite överviktiga. Men det är svårt att acceptera verkar det som. 
    Ja, de sägs att de pinnsmala är de nya normalviktiga för att "pinnsmala" är egentligen normalviktiga men folk är så tjocka att de tror att de normalviktiga är pinnsmala. Förstår du vad jag menar, svårt att förklara..
  • Anonym (Pepina)

Jag håller med dig helt TS! Jag har ett BMI på 20. Gränsen för undervikt är 18. Jag har alltid haft stlk 36 i kläder. En helt normal vikt och normal klädstorlek, men jag har ibland fått glåpord efter mig. En kollega muttrade "benrangel" efter mig en gång. Till skillnad från en del större kollegor tog jag bara en liten tårtbit när detta bjöds på jobbet (vilket var ohälsosamt ofta). De flesta tog en eller två rejäla bitar (inte konsigt att de bar på extrakilon då).

Jag är trött på att höra saker som "De där kläderna är inte gjorda för riktiga kvinnor" -  och med "riktiga" kvinnor menar man stora och överviktiga kvinnor. Jag är också en riktig kvinna.

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 11:54:50 följande:

Jag håller med dig helt TS! Jag har ett BMI på 20. Gränsen för undervikt är 18. Jag har alltid haft stlk 36 i kläder. En helt normal vikt och normal klädstorlek, men jag har ibland fått glåpord efter mig. En kollega muttrade "benrangel" efter mig en gång. Till skillnad från en del större kollegor tog jag bara en liten tårtbit när detta bjöds på jobbet (vilket var ohälsosamt ofta). De flesta tog en eller två rejäla bitar (inte konsigt att de bar på extrakilon då).

Jag är trött på att höra saker som "De där kläderna är inte gjorda för riktiga kvinnor" -  och med "riktiga" kvinnor menar man stora och överviktiga kvinnor. Jag är också en riktig kvinna.

Ja, men folk TROR faktiskt att du är underviktig. Jag tror inte de menar att kränka dig, utan att de tror att du borde gå upp och är sjuk.(iofs är det onödigt att kalla någon benrangel och liknande, det är nog bara avundsjuka)
    Jag har BMI 23 men jag kan lätt gå ner 5-7 kilo utan att bli för smal.
    Och jag får höra att jag är jättesmal (?!).
    Jag tycker det är synd att folk är så tjocka att de tror att normalvikt är osunt... Hur fasen ska man vända detta?
    Hur ska man få folk att förstå att det inte är ohälsosamt att vara smal. 
    Ett argument är ofta att "jag är stark och vältränad även om jag är tjock".
    Ja men JAG som kallas undernärd är också vääldigt stark. 
    Eller "BMI funkar itne för alla", nej inte de som har väldigt lite kroppsfett eller är bodybuilder...
    Bmi passar nästan alla, framförallt de flesta tjocka kvinnorna med hängmage, men det är oftast de som säger att de är för starka och vältränade för att kunna gå efter BMI....
  • Milie

Eftersom många tydligen är lite tjocka så blir det normen och vad man blir van att se. Då är det kanske lätt att tycka någon med BMI runt 20 ser sjuklig ut. Man är inte van att kindben, nyckelben o.s.v. "ska" synas på det viset.

Jag gissar bara utifrån dina premisser. Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att yttra mig om andras kroppar. Varken till dem eller om dem. Undantaget är då om någon jag bryr mig om plötsligt rasar ner eller snabbt ökar i vikt, men då skulle jag så klart väga mina ord.

• sextiotalist

Inget nytt, det fick jag höra för över 30 år sedan.

• Anonym (Normalviktig)
    Milie skrev 2014-12-15 12:04:59 följande:

Eftersom många tydligen är lite tjocka så blir det normen och vad man blir van att se. Då är det kanske lätt att tycka någon med BMI runt 20 ser sjuklig ut. Man är inte van att kindben, nyckelben o.s.v. "ska" synas på det viset.

Jag gissar bara utifrån dina premisser. Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att yttra mig om andras kroppar. Varken till dem eller om dem. Undantaget är då om någon jag bryr mig om plötsligt rasar ner eller snabbt ökar i vikt, men då skulle jag så klart väga mina ord.

Ja det är synd att det är okej att säga till mig och många andra som inte är det minsta smala att de ser sjuka ut eller är rent av äckliga. Jag tror det grundar sig i avundsjuka.
    Men jag tycker verkligen inte att man ska "hylla" undervikt. När någon är alldeles för smal precis som när någon är alldeles för fet så bör man iaf fråga om det är något problem eller så. alltså som du säger om det är någon nära man bryr sig om.
    Men om jag skulle gå ut på gatan och säga till en fet människa att "usch, du ser verkligen sjuk och äcklig ut" så hade det blivit ett jävla liv, medan en fet människa kan säga helt öppet till en normalviktig människa att "usch, fy faan vad du är vidrig, ät en macka för helvete, ingen man vill ha ett benrangel".
    Det var en kvinna för ett tag sen som la upp en bild på sig efter sin graviditet i bikina och hon var nöjd med sig själv. En normalviktig kvinna. Det fanns inte många positiva kommentarer på den bilden, utan främst feta människor skrev saker som " du är äcklig och vidrig, fy faan, du har en ätstörning" Eller " hur fan kan du lägga upp en sån bild du kränker överviktiga eller ger barn ett skevt ideal".
    Media uppmärksammade detta mycket, vilket är SJUUKT!
    Fetma är skadligt, det är inte normalvikt...
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 12:11:02 följande:
    Ja det är synd att det är okej att säga till mig och många andra som inte är det minsta smala att de ser sjuka ut eller är rent av äckliga. Jag tror det grundar sig i avundsjuka.
    Men jag tycker verkligen inte att man ska "hylla" undervikt. När någon är alldeles för smal precis som när någon är alldeles för fet så bör man iaf fråga om det är något problem eller så. alltså som du säger om det är någon nära man bryr sig om.
    Men om jag skulle gå ut på gatan och säga till en fet människa att "usch, du ser verkligen sjuk och äcklig ut" så hade det blivit ett jävla liv, medan en fet människa kan säga helt öppet till en normalviktig människa att "usch, fy faan vad du är vidrig, ät en macka för helvete, ingen man vill ha ett benrangel".
    Det var en kvinna för ett tag sen som la upp en bild på sig efter sin graviditet i bikina och hon var nöjd med sig själv. En normalviktig kvinna. Det fanns inte många positiva kommentarer på den bilden, utan främst feta människor skrev saker som " du är äcklig och vidrig, fy faan, du har en ätstörning" Eller " hur fan kan du lägga upp en sån bild du kränker överviktiga eller ger barn ett skevt ideal".
    Media uppmärksammade detta mycket, vilket är SJUUKT!
    Fetma är skadligt, det är inte normalvikt...
    Ett exempel:

Jag tar bara en liten tårtbit och får höra: "Du som är så smal ska väl ta en rejäl bit. Du kan behöva lite hull"

Förra personalfesten. Den allra tjockaste kollegan går fram och tillbaka till chipsskålen hela tiden och säger att det är ju så gott med chips. Tänk vilket liv det skulle bli om jag sagt till henne "Du som är så tjock borde nog hoppa över chipsen. Du skulle behöva minska på fettet lite." Det skulle jag såklart aldrig göra.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 12:18:38 följande:
    Ett exempel:

Jag tar bara en liten tårtbit och får höra: "Du som är så smal ska väl ta en rejäl bit. Du kan behöva lite hull"

Förra personalfesten. Den allra tjockaste kollegan går fram och tillbaka till chipsskålen hela tiden och säger att det är ju så gott med chips. Tänk vilket liv det skulle bli om jag sagt till henne "Du som är så tjock borde nog hoppa över chipsen. Du skulle behöva minska på fettet lite." Det skulle jag såklart aldrig göra.
    Ja, tjocka människor verkar ha någon form av frikort på att kommentera folks vikt, men om man kommenterar deras vikt så har man PK maffian emot sig... Tragiskt. Men jag tycker inte man ska kommentera någons vikt alls, även om jag tycker att tjocka människor har ett större ansvar än vad de oftast vill ta över sin övervikt eller fetma.. Alla kan gå ner i vikt, faktiskt. Det är sant även om det är fruktansvärt svårt för vissa. Det är inte omöjligt.
  • Mrs Moneybags

Jag tror att den gängse uppfattningen av vad som är normalvikt har förskjutits i takt med att befolkningen blivit större och större. Nu hör man ofta att någon väger 10-20 kg för mycket, men är "absolut inte tjock" och att BMI är falskt osv. BMI blev bara falskt när alla blev överviktiga. 

När jag var tonåring sa man ofta att idealvikten var längden i cm minus 10 för tjejer, dvs att någon som är 165 cm bör väga 55 kg. Det skulle helt förkastas idag, och då talar vi ändå bara om 15-20 år tillbaka i tiden. För många är den vikten en omöjlighet, men när jag var i den åldern var det mer eller mindre standard att väga 50-60 kg beroende på längd. 

Tråkigt att folk måste hacka på både tjocka och smala, livet är tillräckligt tufft ändå...

Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?