Inlägg från: Anonym (Normalviktig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Anonym (Normalviktig)
    radwanska skrev 2014-12-15 11:40:06 följande:

Upplever verkligen inte att det är så här. Upplever snarare att det är helt tvärtom. Lever vi i samma värld? I världen jag lever i så är de pinnsmala de nya normalviktiga och de normalviktiga är de nya tjocka.

Ja på ett sätt håller jag med dig, men problemet är att folk ändrat uppfattningen av vad normalvikt är. De flesta människor är faktiskt lite överviktiga. Men det är svårt att acceptera verkar det som. 
    Ja, de sägs att de pinnsmala är de nya normalviktiga för att "pinnsmala" är egentligen normalviktiga men folk är så tjocka att de tror att de normalviktiga är pinnsmala. Förstår du vad jag menar, svårt att förklara..
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 11:54:50 följande:

Jag håller med dig helt TS! Jag har ett BMI på 20. Gränsen för undervikt är 18. Jag har alltid haft stlk 36 i kläder. En helt normal vikt och normal klädstorlek, men jag har ibland fått glåpord efter mig. En kollega muttrade "benrangel" efter mig en gång. Till skillnad från en del större kollegor tog jag bara en liten tårtbit när detta bjöds på jobbet (vilket var ohälsosamt ofta). De flesta tog en eller två rejäla bitar (inte konsigt att de bar på extrakilon då).

Jag är trött på att höra saker som "De där kläderna är inte gjorda för riktiga kvinnor" -  och med "riktiga" kvinnor menar man stora och överviktiga kvinnor. Jag är också en riktig kvinna.

Ja, men folk TROR faktiskt att du är underviktig. Jag tror inte de menar att kränka dig, utan att de tror att du borde gå upp och är sjuk.(iofs är det onödigt att kalla någon benrangel och liknande, det är nog bara avundsjuka)
    Jag har BMI 23 men jag kan lätt gå ner 5-7 kilo utan att bli för smal.
    Och jag får höra att jag är jättesmal (?!).
    Jag tycker det är synd att folk är så tjocka att de tror att normalvikt är osunt... Hur fasen ska man vända detta?
    Hur ska man få folk att förstå att det inte är ohälsosamt att vara smal. 
    Ett argument är ofta att "jag är stark och vältränad även om jag är tjock".
    Ja men JAG som kallas undernärd är också vääldigt stark. 
    Eller "BMI funkar itne för alla", nej inte de som har väldigt lite kroppsfett eller är bodybuilder...
    Bmi passar nästan alla, framförallt de flesta tjocka kvinnorna med hängmage, men det är oftast de som säger att de är för starka och vältränade för att kunna gå efter BMI....
  • Anonym (Normalviktig)
    Milie skrev 2014-12-15 12:04:59 följande:

Eftersom många tydligen är lite tjocka så blir det normen och vad man blir van att se. Då är det kanske lätt att tycka någon med BMI runt 20 ser sjuklig ut. Man är inte van att kindben, nyckelben o.s.v. "ska" synas på det viset.

Jag gissar bara utifrån dina premisser. Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att yttra mig om andras kroppar. Varken till dem eller om dem. Undantaget är då om någon jag bryr mig om plötsligt rasar ner eller snabbt ökar i vikt, men då skulle jag så klart väga mina ord.

Ja det är synd att det är okej att säga till mig och många andra som inte är det minsta smala att de ser sjuka ut eller är rent av äckliga. Jag tror det grundar sig i avundsjuka.
    Men jag tycker verkligen inte att man ska "hylla" undervikt. När någon är alldeles för smal precis som när någon är alldeles för fet så bör man iaf fråga om det är något problem eller så. alltså som du säger om det är någon nära man bryr sig om.
    Men om jag skulle gå ut på gatan och säga till en fet människa att "usch, du ser verkligen sjuk och äcklig ut" så hade det blivit ett jävla liv, medan en fet människa kan säga helt öppet till en normalviktig människa att "usch, fy faan vad du är vidrig, ät en macka för helvete, ingen man vill ha ett benrangel".
    Det var en kvinna för ett tag sen som la upp en bild på sig efter sin graviditet i bikina och hon var nöjd med sig själv. En normalviktig kvinna. Det fanns inte många positiva kommentarer på den bilden, utan främst feta människor skrev saker som " du är äcklig och vidrig, fy faan, du har en ätstörning" Eller " hur fan kan du lägga upp en sån bild du kränker överviktiga eller ger barn ett skevt ideal".
    Media uppmärksammade detta mycket, vilket är SJUUKT!
    Fetma är skadligt, det är inte normalvikt...
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 12:18:38 följande:
    Ett exempel:

Jag tar bara en liten tårtbit och får höra: "Du som är så smal ska väl ta en rejäl bit. Du kan behöva lite hull"

Förra personalfesten. Den allra tjockaste kollegan går fram och tillbaka till chipsskålen hela tiden och säger att det är ju så gott med chips. Tänk vilket liv det skulle bli om jag sagt till henne "Du som är så tjock borde nog hoppa över chipsen. Du skulle behöva minska på fettet lite." Det skulle jag såklart aldrig göra.
    Ja, tjocka människor verkar ha någon form av frikort på att kommentera folks vikt, men om man kommenterar deras vikt så har man PK maffian emot sig... Tragiskt. Men jag tycker inte man ska kommentera någons vikt alls, även om jag tycker att tjocka människor har ett större ansvar än vad de oftast vill ta över sin övervikt eller fetma.. Alla kan gå ner i vikt, faktiskt. Det är sant även om det är fruktansvärt svårt för vissa. Det är inte omöjligt.
  • Anonym (Normalviktig)
    sextiotalist skrev 2014-12-15 12:06:53 följande:

Inget nytt, det fick jag höra för över 30 år sedan.

Okej, men för 30 år sen var inte majoriteten av befolkningen överviktig. Så det är ju konstigt. Är du jättesmal eller var folk bara avundsjuka ? ;)
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Stickan) skrev 2014-12-15 12:28:53 följande:

Jag är 25 år, 171 lång och väger 51 kg. Jag har alltid varit smal (smalare än de flesta), alltid ätit som en häst och aldrig haft ätstörningar. 
    Sedan jag var barn har jag fått höra de allra vidrigaste kommentarer man kan tänka sig, både av jämnåriga och av vuxna för att jag var "så smal". Så jag vet precis vad du menar TS.

Men grejen är att jag är inte sjuk, eller för smal, jag är bara smal. Men det är helt okej tydligen att pika mig och min vikt. Skulle människor vräka ur sig samma kommentarer till en överviktig person skulle det förmodligen ta hus i helvete! 

Exakt det kan menar ja. Tror att många övervikta pikar pga avundsjuka och andra pga okunskap om hur en människokropp "bör" (i hälsosamt syfte) se ut.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (^) skrev 2014-12-15 12:49:12 följande:
    Jag lever nog inte i samma värld som dig i alla fall... tyvärr. För 10-15 år sedan kunde jag köpa kläder i minsta storleken, idag badar jag i många av plaggen i samma stl och kan få leta som en galning för att hitta iaf något som passar. Lägger jag kläderna över varandra så kan det skilja otroligt mycket. Nu är jag dessutom kort och kläder är verkligen inte gjorda för personer som är både smala OCH korta. Det gör att i alla fall jag känner att det idag är mindre okej att se ut som jag gör än det var för x antal år sedan..

Förr var ju idealet verkligen att man skulle vara smal för att vara snygg men på senare tid så har det ju verkligen kampanjats för att man "ska" vara större. Jag säger absolut inte att det är fel att vara större (alla bör vara accepterade för vilka dom är!), men det är alltid trist när man ska trycka ner det ena för att framhäva det andra. Man kan vara både smal och överviktig hälsosamt så det borde vara okej att vara både och och det borde gå att köpa kläder oavsett om man är kort och smal, kort och tjock, lång och smal eller lång och tjock..
    För bara några år sen, 5(?) kanske. Så hade jag medium. Nu har jag storlek xs och jag är smalare nu än när jag hade medium. Helt sjukt att de lurar folk att de är smalare än vad de är. Det är därför vi har detta hat mot normalviktiga människor.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (smalis) skrev 2014-12-15 13:21:57 följande:

Jag vet vad ni snackar om. Har BMI på runt 19 och har hela mitt liv fått höra kommentarer om min kropp. Även om inte de flesta varit elaka är det ändå obehagligt. Det är ju integritetskränkande att öppet bli betraktad som ett objekt oc betygsatt. Hatar när jag ser andras ögon vandra över min kropp på det sättet.

Jag är övertygad om att tjockisar också får höra kommentarer. Tycker det borde bli mer tabubelagt att kommentera andras kroppar överlag.

Och till ämnet. Tror att synen på normalvikt förskjutits i takt med att befolkningen blivit allt tjockare. Gemene man har säkert ingen koll längre på hur en normalviktig och hälsosam kropp ser ut.

Ne precis. Och där tycker faktiskt jag att skolan har ett visst ansvar. Att förklara och lära barn hur man ska hålla sig hälsosam. Men SAMTIDIGT lära barn att alla ser olika ut och att man inte får kränka någon.
    Men jag tycker att fler människor borde tänka på hur de behandlar sin kropp och de flesta borde faktiskt gå ner i vikt istället för att klaga på normalviktiga i antagligen ren avundsjuka.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 13:46:04 följande:
    Är de normalviktiga som klagar på tjocka avundsjuka på deras övervikt då?
    Nä, det är nog mer så att när normalviktiga klagar på överviktiga så handlar det om att man är trött på att betala sjukvård för någon som borde banta, med sina skattepengar. Och man är trött på feta människors ursäkter till varför de är tjocka. Det finns faktiskt ingen bra anledning till att vara överviktig och fet. Inte en enda.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 13:44:27 följande:
    Fast har inte den här tråden visat att det förekommer "hat" mot alla typer av kroppar? Såväl magra, normala och tjocka? 
    Jo självklart finns det hat mot alla människor på något sätt. Men just att klaga på någon just för att de är normalviktig är ju helt sinnesrubbat. 
  • Anonym (Normalviktig)
    sextiotalist skrev 2014-12-15 13:58:15 följande:
    Nu är en mindre övervikt inte farligt för hälsan och drabbar inte sjukvården. Men visst fetma kan absolut göra det, men faktiskt så är det lika farligt att vara för smal. Det är bättre att ha en mindre övervikt på några kilo än lika antal kilo som undervikt
    Men det finns väl ingen som slänger ur sig kommentarer till någon med lätt övervikt? Det är personer med svår fetma eller större övervikt som blir kränkt i samhället?
    Det jag menar är att det ska vara önskvärt att vara normalviktig. Inte något att klaga på. Fetma borde inte vara så accepterat som det är för det är skadligt. 
    'Samhället är sjukt..
  • Anonym (Normalviktig)
    Fatheya skrev 2014-12-15 14:11:38 följande:

Men det finns väl ingen som slänger ur sig kommentarer till någon med lätt övervikt? Det är personer med svår fetma eller större övervikt som blir kränkt i samhället?"

Citeringen verkar inte fungera. Men ji då även folk med lättare övervikt får kommentarer.

Okej, för det är ju de med lättare övervikt som nu mer räknad som normalviktig?
    Eller vad menar DU med lättare övervikt?
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 14:17:45 följande:
    Nej, min vän fick höra det. Och nu skriver Ts att det inte finns en enda bra  anledning att vara fet.....Inte ens om man är svårt sjuk och får mediciner alltså.
    Men om man äter medicin som gör att man går upp så får man ju äta mindre då. Men det är inte det jag ville diskutera i tråden. det är bara det att jag förstår att folk klagar på tjocka, men varför får man inte längre vara normalviktig?
  • Anonym (Normalviktig)
    Fatheya skrev 2014-12-15 14:18:47 följande:

Några kilos övervikt. Själv väger jag 7kg för mycket enligt bmi och det är lite mer än en lättare övervikt.

Får du ändå elaka kommentarer? Fast du "bara" är lite överviktig? För det är ju helt sjukt.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Leona) skrev 2014-12-15 14:50:51 följande:
    Samma sak för mig. Kvinnor säger bara nedlåtande saker, men männen kommer alltid med komplimanger (har BMI på precis 18).
    Ja, det beror nog mest på avundsjuka. En blandning av avundsjuka och okunskap.
  • Anonym (Normalviktig)

Något av det värsta är att tjockisarna vägrar inse att de är tjocka pga att de äter för mycket mat. Att de är feta för att de tar in fler kcal är de gör av med.

Jättesynd för om de bara insåg det hade de kunnat bli nöjda med sig kropp istället för att klanka ner på normalviktiga och skälla ut smala som lägger ut en bild på sin snygga kropp.

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Normalviktaren) skrev 2014-12-23 22:57:18 följande:

Kolla bara på diverse datingsidor. Många (framför allt kvinnor) skriver att dom är mulliga och i slutändan visar det sig att dom ligger på 90-100 kg med sina 165 kg. Då undrar jag var gränsen för stor/tjock ligger? 120 kg och fetma 140 kg? 

Jag personligen tycker att en tjej som inte är överdrivet vältränad på 165 cm är tjock om hon väger 70kilo. Idealvikt ca 55-60.

Jag är normalviktig, men kan lätt gå ner 5-10kilo utan att vara underviktig. Väger 61kilo till 164cm. Funderar på att "banta" ner till 54kilo och kommer inte vara underviktig.

Tyvärr är fetma kallat mullig, tjock är kallat normalvikt och normalvikt är kallat undervikt..

Tycker en bra måttstock är 10 under sin längd. 164cm = 54 kilo eller 175cm = 65 kilo.
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?