Inlägg från: Anonym (Jina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jina)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Fatheya skrev 2014-12-15 12:42:52 följande:

Alla får höra kommentarer. Jag som överviktig får höra kommentarer. Mina systrar som är underviktiga får höra kommentarer. Min syster som är normalviktig får höra kommentarer. Hur man än ser ut så kommer någon att kommentera det i negativa ordalag.

Min erfarenhet också. Varför kan inte folk sluta kommentera andras kroppar negativt? :(
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Stickan) skrev 2014-12-15 12:28:53 följande:

Jag är 25 år, 171 lång och väger 51 kg. Jag har alltid varit smal (smalare än de flesta), alltid ätit som en häst och aldrig haft ätstörningar. 
    Sedan jag var barn har jag fått höra de allra vidrigaste kommentarer man kan tänka sig, både av jämnåriga och av vuxna för att jag var "så smal". Så jag vet precis vad du menar TS.

Men grejen är att jag är inte sjuk, eller för smal, jag är bara smal. Men det är helt okej tydligen att pika mig och min vikt. Skulle människor vräka ur sig samma kommentarer till en överviktig person skulle det förmodligen ta hus i helvete! 

Tro mig, som tjock får också man höra både det ena och det andra, tex att man är en fet äcklig gris som borde gå hem och inte visa sig ute..Det har inget med vikt att göra, bara osympatiska människor som tror sig ha rätt att vara taskig mot andra. Min kompis som fick höra detta var sjukligt fet pga medicin och en tumör som utsöndrade hormoner. Man vet inget om andras öden. 
  • Anonym (Jina)
    Fatheya skrev 2014-12-15 13:10:07 följande:

De mår ju uppenbarligen dåligt över hur de själva ser ut. Då är det lättare att trycka till andra än göra något åt det själv. Min ena syster är sådan och hennes favoritobjekt att trycka till är mig. "Men hon är ju bara ärlig!" Spelar ingen roll hur smal jag är för jag kommer alltid vara fetare än henne. Sen har hon mage att klaga över alla hemska kommentarer hon får. *sigh*

Hon ska bara veta vilken hämnd jag planerar. *hihi*

Nej, men allvarligt. Hon är så jädrans fin, om hon bara kunde inse det själv.

Ja, så är det. Om man är en empatisk människa som respekterar andra och trivs med sig själv finns det inget behov av att kommentera hur tjocka/smala andra är. Lyckliga människor har fullt upp med att leva livet och förgylla det för andra
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:38:15 följande:
    För bara några år sen, 5(?) kanske. Så hade jag medium. Nu har jag storlek xs och jag är smalare nu än när jag hade medium. Helt sjukt att de lurar folk att de är smalare än vad de är. Det är därför vi har detta hat mot normalviktiga människor.
    Fast har inte den här tråden visat att det förekommer "hat" mot alla typer av kroppar? Såväl magra, normala och tjocka? 
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:44:23 följande:
    Ne precis. Och där tycker faktiskt jag att skolan har ett visst ansvar. Att förklara och lära barn hur man ska hålla sig hälsosam. Men SAMTIDIGT lära barn att alla ser olika ut och att man inte får kränka någon.
    Men jag tycker att fler människor borde tänka på hur de behandlar sin kropp och de flesta borde faktiskt gå ner i vikt istället för att klaga på normalviktiga i antagligen ren avundsjuka.
    Är de normalviktiga som klagar på tjocka avundsjuka på deras övervikt då?
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 14:11:43 följande:
    Fy, har du fått höra sånt av kollegor?
    Nej, min vän fick höra det. Och nu skriver Ts att det inte finns en enda bra  anledning att vara fet.....Inte ens om man är svårt sjuk och får mediciner alltså.
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 14:20:24 följande:
    Men om man äter medicin som gör att man går upp så får man ju äta mindre då. Men det är inte det jag ville diskutera i tråden. det är bara det att jag förstår att folk klagar på tjocka, men varför får man inte längre vara normalviktig?
    Ursäkta, men du vet verkligen inte vad du pratar om. Min vän hade (ja, hade, hon avled tyvärr för sex månader sen) cancer och för de som har cancer är det oerhört viktigt med näring och kalorier för att orka slåss mot sjukdomen.  Att äta mindre är inte ett alternativ.  Jag tycker du uppvisar en tragisk och enkelspårig människosyn. Det är betydligt värre än att vara fet. 
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?