Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Inget nytt, det fick jag höra för över 30 år sedan.

• sextiotalist
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 12:28:44 följande:
    Okej, men för 30 år sen var inte majoriteten av befolkningen överviktig. Så det är ju konstigt. Är du jättesmal eller var folk bara avundsjuka ? ;)

Jga hade en BMI på 19 då och  BMI hade samma gränser då som nu. jag vägde för lite för att ge blod
  • sextiotalist
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:38:15 följande:
    För bara några år sen, 5(?) kanske. Så hade jag medium. Nu har jag storlek xs och jag är smalare nu än när jag hade medium. Helt sjukt att de lurar folk att de är smalare än vad de är. Det är därför vi har detta hat mot normalviktiga människor.
    Jag hittade ett par äldre byxor hemma, nog inköpta för 10 år sedan, i storlek 34, jag kunde ha dom fortfarande, men numera köper jag storlek 36 (men vad de är stora i midjan, men sitter bra över rumpan)
    34-orna satt lika bra över rumpan, men betydligt snävare runt midjan (men gick ändå)
    Så om jag jämför mina byxor  stl 34, med de jag köpt i storlek 36, så är stussen detsamma men midjan är större för 36:an
    Däremot så var jag tvungen att köpa str 38 när jag köpte stuprörsjeans, men det berodde mer på att jag har rätt kraftiga (ej feta, muskler endast) vader, men de är superstora i midjan
  • sextiotalist
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:51:04 följande:
    Nä, det är nog mer så att när normalviktiga klagar på överviktiga så handlar det om att man är trött på att betala sjukvård för någon som borde banta, med sina skattepengar. Och man är trött på feta människors ursäkter till varför de är tjocka. Det finns faktiskt ingen bra anledning till att vara överviktig och fet. Inte en enda.
    Nu är en mindre övervikt inte farligt för hälsan och drabbar inte sjukvården. Men visst fetma kan absolut göra det, men faktiskt så är det lika farligt att vara för smal. Det är bättre att ha en mindre övervikt på några kilo än lika antal kilo som undervikt

Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?