• K grrl

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Mitt BMI ligger på strax under 19 och jag är hyfsat vältränad, dvs inte helt i avsaknad av muskelmassa även om den är liten - och jag är lång. Jag kan sätta min högra hand på att majoriteten Victorias Secret-modellerna du talar om i trådstarten ("love my body"-kampanjen) har ett BMI som ligger lägre än mitt och alltså är kliniskt underviktiga. 

Kan tillägga att jag inte får höra negativa saker om min kropp eller vikt, förutom min träningspartner som var rädd att jag inte åt tillräckligt mycket (och det hade han rätt i).

• K grrl
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 15:07:31 följande:
    Ja, det beror nog mest på avundsjuka. En blandning av avundsjuka och okunskap.
    Ett BMI på precis 18 är ju undervikt.
  • K grrl
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 15:50:35 följande:
    Fast TS poäng är just att de som "de feta" klankar ner på INTE är spinkiga utan ligger inom normalvärdet.
    Jag kallas "spinkig" varannan dag, men är ändå normalviktig. Och jag ÄR väldigt smal. Jag tror att trådstartaren är ungefär lika off som de människor hon pratar om i sin trådstart.
  • K grrl
    Anonym (omg) skrev 2014-12-15 17:10:57 följande:
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
    Jag tycker inte att överviktiga och feta har normalvikt och jag förstår inte riktigt varför du riktar det till mig? Det är ju inte så att jag inbillar mig varken min vikt eller min fysik. Jag tycker att flera av dem ser väldigt, väldigt smala ut - därmed inte sagt att de är ohälsosamma, BMI är väldigt grovhuggna och ett dåligt instrument för att mäta ohälsa. Jag tycker dock att det är lika fel att normalisera undervikt som det är att normalisera övervikt.
  • K grrl
    Anonym (omg) skrev 2014-12-16 09:28:57 följande:
    Jag reagerade på samma sak. Ursprungsmodellerna ser friska och hälsosamma ut. Vissa verkar tro att smal Normalvikt är samma som anorexi.
    Återigen, jag har "smal normalvikt", något som tycks gå dig över huvudet. Givetvis jämför jag med det. Jag är fullt medveten om att smal normalvikt inte är detsamma som anorexi - liksom underviktighet.
  • K grrl
    Mandel skrev 2014-12-24 06:53:25 följande:
    Är inne på din linje. Jag är 163cm och jag är tung utan att se tung ut. Muskler smile2.gif
    I skolan såg skolsyster ut som ett levande frågetecken och undrade hur jag kunde väga så mycket - 62kg, för det såg jag verkligen inte ut att göra. Hemligheten är kraftiga lår/vadmuskler och väldigt liten midja smile5.gif

Vid en vikt på 62kg har jag storlek 36 hur konstigt det än låter. När jag väger 56kg har jag inga bröst kvar (skinnet skramlar i 70A) och höftben och bröstben sticker ut som knotor = inte alls snyggt.
    Får höra vid 58kg att jag är för smal. Hur sjutton skulle jag se ut om jag vägde mindre än 52kg? Och vilken klädstorlek skulle jag ha då? När XS och 34/36 börjar bli stort runt 56kg?
    Skulle jag ha bmi 19 skulle jag väga ca 50,5kg. Shit vad mager jag skulle vara då!!!
    Börja handla på barnavdelningen?

Jag är nöjd med 58-62kg någonstans. Trots att det inte passar mallen för längden -110= vikt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Det låter inte konstigt alls (storlek small) med tanke på din längd.
  • K grrl
    Mandel skrev 2014-12-24 09:44:34 följande:
    Fast även om jag är kort så är jag ändå "för" tjock...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    62 kilo till den längden är ju normalvikt?
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?