Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Anonym (omg) skrev 2014-12-15 17:10:57 följande:
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
    Normalvikt? Vet du vad. Jag har behandlats för anorexi....idag är jag normalviktig (160 cm och 47 kg) och är inte alls så tunn som modellerna Jag har sett ut som dem dock....varit tunnare också.....men nej, normalviktiga är de verkligen inte.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (omg) skrev 2014-12-16 09:28:57 följande:
    Jag reagerade på samma sak. Ursprungsmodellerna ser friska och hälsosamma ut. Vissa verkar tro att smal Normalvikt är samma som anorexi.
    Modellerna är inte normalviktiga, tro mig (fd anorektiker som vet vad jag talar om). Alternativet är självklart inte övervikt. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (omg) skrev 2014-12-17 11:28:28 följande:

Det är de inte alls. Att 50 % av Sveriges befolkning har övervikt eller fetma betyder inte att de som har normalvikt har undervikt... Den siffran, 3 %, ligger på stadig sen många år tillbaka.

Att man har fött barn betyder inte att man behöver bli tjock.

Nej, man behöver inte bli tjock för att man fött barn. Jag är 39 år, har fött tre barn de senaste 7 åren och har ett BMI på 18,1. Det räknas som undervikt även om det är nära normalvikt. Jag är gammal behandlad anorektiker så jag har som sagt inte helt usel koll på det hela. Modellerna är klart underviktiga. Jag skulle med mitt BMI se rultig ut bredvid dem.
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?