Inlägg från: Anonym (omg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (omg)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

K grrl skrev 2014-12-15 14:33:32 följande:

Mitt BMI ligger på strax under 19 och jag är hyfsat vältränad, dvs inte helt i avsaknad av muskelmassa även om den är liten - och jag är lång. Jag kan sätta min högra hand på att majoriteten Victorias Secret-modellerna du talar om i trådstarten ("love my body"-kampanjen) har ett BMI som ligger lägre än mitt och alltså är kliniskt underviktiga. 

Kan tillägga att jag inte får höra negativa saker om min kropp eller vikt, förutom min träningspartner som var rädd att jag inte åt tillräckligt mycket (och det hade han rätt i).

De hade verkligen ingen undervikt. Helt normala kroppar.
  • Anonym (omg)
    K grrl skrev 2014-12-15 15:56:04 följande:
    Jag kallas "spinkig" varannan dag, men är ändå normalviktig. Och jag ÄR väldigt smal. Jag tror att trådstartaren är ungefär lika off som de människor hon pratar om i sin trådstart.
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
  • Anonym (omg)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-16 09:03:32 följande:

Det är ju lite intressant att det under bilden av de överviktiga kvinnorna står: "The ten women of all shapes and sizes who have recreated the controversial Victoria's Secret advertisment."

Det är ju inte alls kvinnor "of all shapes and sizes". Alla är ju lika överviktiga. Och Victoria's Secrets modellerna är ju inte direkt benrangel. Jag gillar inte alls det här med supermagra fotomodeller, men måste alternativet vara överviktiga plus-size-modeller? Varför inte modeller med hälsosam vikt?

Jag reagerade på samma sak. Ursprungsmodellerna ser friska och hälsosamma ut. Vissa verkar tro att smal Normalvikt är samma som anorexi.
  • Anonym (omg)
    K grrl skrev 2014-12-16 17:59:40 följande:
    Återigen, jag har "smal normalvikt", något som tycks gå dig över huvudet. Givetvis jämför jag med det. Jag är fullt medveten om att smal normalvikt inte är detsamma som anorexi - liksom underviktighet.
    Jag har själv smal normalvikt så jag förstår inte påhoppet. Jag skrev inte om just dig.
  • Anonym (omg)
    Anonym (38an) skrev 2014-12-17 11:21:00 följande:

Modellerna är klart underviktiga, men så där magra som de är var i princip alla unga tjejer på 60-70-talet när de var mellan 15-18 år få var kraftigare när jag växte upp.

Bara 2 av de som visar att kvinnor kommer i alla storlekar och former verkar ha en normal kroppsvikt dessutom varför gör man en jämförelse mellan unga modeller och kvinnor som är dubbelt så gamla eller ännu äldre och som dessutom fött en massa barn?

Det är de inte alls. Att 50 % av Sveriges befolkning har övervikt eller fetma betyder inte att de som har normalvikt har undervikt... Den siffran, 3 %, ligger på stadig sen många år tillbaka.

Att man har fött barn betyder inte att man behöver bli tjock.
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?