Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
Jag känner inte igen TS bild av samhället/media alls.
De flesta modeller och skådespelare idag är underviktiga eller väldigt smala även om de passerar gränsen för normalviktiga.
Motbilderna görs av amatörer och har dykt upp genom möjligheten i sociala medier (och möjligtvis något företag som dove) men företagen som ska sälja kläder/skönhetsprodukter till vuxna kvinnor framställer alltid idealet som väldigt smalt. Det är ju inget fel att vara smal men det är i stort sett enbart de supersmala som är skönhetsidealet. Dessutom är detta skönhetsideal så viktigt att kvinnor sällan syns i offentligheten baserat på andra meriter än utseende (de som är kraftigare, äldre etc fast väldigt duktiga på det de gör, kanske med undantag av opera då...).
Jag är också normalviktig och hälsosam men kraftigare (BMI 23-24). Jag kan lova att inga modeller eller huvudroller i film/tv ser ut som jag och jag har svårt att få på mig kläderna på de flesta kedjor utom typ kappahl och lindex.
Sedan är det självklart fel att kommentera någons kropp oavsett hur den ser ut.
Men jag önskar verkligen att idealet skulle vara betydligt vidare och att fler olika kvinnokroppar (stora, små, mörka, ljusa, med olika funktionshinder etc) fick synas i offentligheten och sågs som viktiga utifrån sin funktion för människan inuti.