Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
sextiotalist skrev 2014-12-15 13:42:56 följande:
Jag hittade ett par äldre byxor hemma, nog inköpta för 10 år sedan, i storlek 34, jag kunde ha dom fortfarande, men numera köper jag storlek 36 (men vad de är stora i midjan, men sitter bra över rumpan)34-orna satt lika bra över rumpan, men betydligt snävare runt midjan (men gick ändå)
Så om jag jämför mina byxor stl 34, med de jag köpt i storlek 36, så är stussen detsamma men midjan är större för 36:an
Däremot så var jag tvungen att köpa str 38 när jag köpte stuprörsjeans, men det berodde mer på att jag har rätt kraftiga (ej feta, muskler endast) vader, men de är superstora i midjan
Nu för tiden har de flesta överviktiga kvinnor inte den typiska kvinnliga fettansamlingen - rumpa/lår utan nu ser de flesta ut som grodor (manlig fetma).
Stora svullna magar och smala armar och ben...
För mycket socker och vetemjöl blåser upp magarna/tarmarna så många saknar midja helt och hållet. Det har resulterat i att jag som håller mig inom kvoten för stuss/midja - ska vara under 0,8 för att vara hälsosam, inte kan hitta kläder som sitter bra över rumpa/lår OCH i midjan.
Jag får oftast minst 1dm glipa bak i ryggen på alla byxor/kjolar eftersom plaggen är anpassade till alla dessa individer utan midja.
Har aldrig spelat någon roll om det så varit storlek 34 eller storlek 42, jag har alltid glipa i ryggen som orsakar knöl när jag måste dra åt med skärp. Tänk då alla dessa plagg som även saknar hällor för skärp! Kan jag aldrig köpa...