• Emeralda

BF september 2015!

Hejsan! Jag hoppar in här. Testade precis positivt (yey!!) efter ett (långt) halvårs misslyckande. Om detta går bra och inget oönskat händer blir detta mitt tredje barn, en sladdis då mina två andra barn är 8,5 och 10.

• Emeralda
    Spegeelbild skrev 2015-01-17 06:55:48 följande:

Nu har jag ansök till gruppen, vi ska hålla graviditeten hemig ganska länge tänkte vi denna gång för släkt och vänner.

krukset är att jag ska bo på hotell med min bästa tjejkompis i slutet på januari och vad gör man om hon frågar om jag vill ha en cider eller så. Vi ska liksom fira lite. Sen känner hon på sig saker så himla bra. Nu blev jag nervös ju.

Jag var ut med kollegor igår och firade. Jag lyckades beställa alkoholfritt vin utan att nån märkte, så det gick lysande. Fast mot slutet av kvällen var det en kollega som hade köpt in en hel flaska vin som hon delade upp i alla glas hon nådde (inkl. mitt..). Då låssasdrack jag bara när det skålades och skyllde på "för mycket vin och sur mage" när hon kommenterade att mitt glas inte var tomt sen. Sen var det en bartender som började prata högt om "Jahaa! Du har en hemlis då ska jag inte skvallra. Är det första?" när jag artikulerade ALKHOLFRITT efter att jag beställt ett glas vin. En kollega stod bredvid och jag hoppas hon inte märkte nåt...
  • Emeralda
    26number1 skrev 2015-01-19 22:23:07 följande:

Idag plussade jag!!

Jag och sambon har försökt bli gravida sedan i mars förra året och har använt mig av appen NaturalCycles. Min mens är otroligt oregelbunden men fick tack vare appen reda på min ÄL och ja, nu väntar vi vårt första barn!

Nu är frågorna självklart hur många som helst;

Hur många test har ni gjort? Jag tog två imorse och de gav båda tydliga resultat.

När ska man boka tid med BM?

Jag drack vin i lördags, hade verkligen ingen anledning att misstänka graviditet. Borde jag oroa mig?

Jag testade två ggr denna graviditet. Första var lite för tidig och visade med mycket vilja och önsketänkande två mycket svaga streck om man vinklade stickan lite. Sen väntade jag några dagar och gjorde ett cb digitalt test som sa "Gravid". Jag ser ingen anledning att testa igen om man fått ett ordentligt svar.

Ang att du drack vin så dröjer det till v.5 innan embryot ens har blod och jag har läst att det dröjer till ca v.11 innan det börjar ta upp näring från mammans blod. Fast jag har också läst att fostret får i sig från det mamman har i kroppen från v4.. Så det där har jag inte blivit klok på. Men jag tror inte att en enstaka gång är någon fara. Jag har en kompis som gjorde en riktig barrunda när hon inte visste om att hon var gravid och hennes gosse är fullt frisk!
  • Emeralda
    Marian03 skrev 2015-01-20 14:00:38 följande:

Tänkte fråga här om det är någon av er som har eller vet nåt om underfunktion av sköldkörteln? Jag tog lite prover dagen innan jag fick veta att jag var gravid.

Ringde idag för att kolla läget och då sa de att det provet hade kommit tillbaka och visade på en liten underfunktion.

Så jag säger att jag är gravid och att vi haft svårt att bli gravida och att jag behöver komma vidare med det om jag ska få medicin osv. Då får jag en telefontid på fredag.

Har hört att det är stor risk för missfall i samband med sköldkörtelproblem om man inte får medicin.

Då blir man ju ledsen och stressad när man inte får hjälp. Och nu i början när det händer så mycket med utvecklingen, jag känner mig riktigt irriterad nu och undrar om jag ska behöva gå med på att jag eventuellt får missfall eller att någon blir fel i utvecklingen för att jag inte blir tagen på allvar?

Har man väntat i ett och ett halvt år på att bli gravid så man ju rätt nojjig. Säkert så kan det va sköldkörteln som spökar när det gäller fertiliteten.

De på mvc säger bara att jag ska vänta in läkaren (hon verkar dessutom småtrött på oroliga tjejer som mig) och se om jag får medicin för det behöver man äta. Jaha?! Det händer ju supermycket grejer i utveckligen just nu. Hon menar att de inte kan hjälpa en blir det missfall så blir det oftast ändå osv.

Blir så ledsen! Hon vet uppenbarligen inte hur det är att bli gravid efter så lång väntan.

Något VUL hade hon absolut inte hört att någon får göra, man lyssnar inte på barnets hjärta förrän i vecka 25 och ett ultraljud görs i vecka 18.

Jag känner att jag verkligen verkligen är förbannad på bemötandet redan innan jag ens börjat gå där. Vill bara börja lipa...

Vet du något om hur dina värden låg? Jag har själv underproduktion på sköldkörteln (hypotyreos) och har läst på lite. Det stämmer att det finns en risk att barnet tar skada om man ligger gravt fel i sina värden. Som gravid gäller dessutom lite andra referensvärden än normalt eftersom man "behöver" mer tyrioedeahormon och om man medicinerar med levaxin brukar man behöva höja dosen under graviditeten. Man bör kontrollera sina värden var 4:e-6:e vecka så att man ser om man ligger för lågt.

Tycker absolut att du ska prata med din vårdcentral och be om snabb uppföljning av dina prover.
  • Emeralda
    Marian03 skrev 2015-01-20 18:38:21 följande:
    Tack för hjälpen!

Jag fick tag i vårdcentralen och fick en telefontid på torsdag, förhoppningsvis så kan de skriva ut något då i så fall.

Hon sa att det är "lite lågt" så jag vet inte riktigt vad hon menar med det.

Jag tog ett antal prover men själv misstänkte jag att det var något med sköldkörteln just så jag är inte förvånad så sett.

Vad skönt att höra från någon som har samma, jag ska prata med de på torsdag och säga att de får hjälpa mig så fort de kan.

Mår du bra för övrigt i din graviditet?
    Ja jag mår hur bra som helst. Kanske lite tröttare än vanligt och sjukt ömma bröst. Mår inte illa eller så. Ibland får jag för mig att jag drömt det där positiva beskedet på stickan men jag har ju ingen mens och mannen säger att han också såg att det stod Gravid på stickan XD

Ang min hypotyreos så ska jag ta prover vilken dag som helst, inväntar bara remissen. Under tiden har jag höjt min dos Levaxin från 125 mikrogram till 175 mikrogram tills jag fått provsvar och ev annat besked från läkare.
  • Emeralda
    Marian03 skrev 2015-01-21 18:45:20 följande:
    Idag ringde läkaren, jag hade hypoterios.

Det låg på 7 sa hon. Vad ligger ditt på? Jag har precis hämtat levaxin och ska äta 25 mikrogram står det om dagen. Jag förstod på henne att jag inte hade så jättemycket underfunktion. Svårt att veta själv vad det betyder :)
    Jag minns inte vad jag låg på när jag fick diagnosen. Men jag har för mig att jag inte heller låg så långt från normalvärde. Jag började också på 25 mikrogram men fick gå upp på 125 (långsam upptrappning) innan jag hamnade på helt bra nivåer och den dosen har jag haft i flera år nu. Jag ska kolla nytt värde imorgon, kollar normalt 1g/år men nu under graviditeten får det bli oftare.
  • Emeralda
    Marian03 skrev 2015-01-21 19:44:55 följande:
    Ok, då höjer man sig kanske efterhand för att hitta rätt då. Vad skönt att man inte hade en överfunktion iaf, det verkade värre.

Känns bra att få veta så här tidigt i graviditeten så att man kan undvika att nåt händer.

Misstänker lite att det kan vara detta som gjort att det tog sån tid för oss att få ett plus ;)

Jättebra att de har extrakoll på en under graviditeten :)

Känner man någon skillnad av medicinen? Mår man i regel bättre eller känner man sig typ mer som vanligt? Märkte du något med att du fick mer normal ämnesomsättning?
    Ja. Jag märkte stor skillnad. Jag var enormt deprimerad, konstant gråtfärdig av trötthet och helt körd i botten när det upptäcktes och det var som att återvända från en annan planet! Sen frös jag som en hund hela tiden innan med, det blev också mycket bättre.
  • Emeralda

Jag har inte varit nojig alls (nästan iaf..) vid mina två tidigare graviditeter men nu känner jag att jag oroar mig massor för att nåt ska gå fel. Mest för att jag inte alls känner mig gravid! Jag mår inte illa, brösten gör iof ont men inte mer än vad de gör innan mens och växtvärken i magen har försvunnit. Men jag är iof bara i 4+5 så alla graviditetsbesvär hinner väl komma antar jag. Men någon slags "bekräftelse" på att jag ÄR gravid hade varit lite småkul. Jag förstår de som grav.testar sig gång på gång nu faktiskt XD

• Emeralda

Jag minns inte när det började med illamåendet för mig vid mina två andra graviditeter. Jag minns bara att jag mådde illa dygnet runt hur länge som helst och tänkte att om jag någonsin får för mig att bli gravid igen får nån se till att prata riktigt allvar med mig, haha.

Men i gravid-appen jag har på telen verkar det som att illamåendet brukar komma smygande runt v5-6. Så vi får väl se, om nån vecka förbannar vi väl att vi önskade oss lite graviditetssymtom ;)

• Emeralda

Jag har inte gått med i fb-gruppen och jag undrar om ni vet att eftersom det stått här vad gruppen heter sökte jag på den för att ev gå med och så då att det gick att kolla vilka samtliga medlemmar i gruppen var, så om ni vill vara helt hemliga för utomstående bör ni kolla om det går att dölja vilka som är medlemmar. Vet inte om det går, men ni bör kolla möjligheten.

Svar på tråden BF september 2015!