• Emeralda

BF september 2015!

Blä. Har idag blivit superförkyld och ont ibihålorna. Har fått bihåleinflammation vid båda mina tidigare graviditeter, och det var fasiken värre än förlossningarna :( Hoppades att jag skulle slippa denna gång men det verkar inte så. Att jag mår illa konstant gör det inte bättre. Jag tycker lite synd om mig själv idag faktiskt...

• Emeralda
    Jeulina skrev 2015-02-13 10:59:17 följande:

Blä äckelpäckel illamående försvinn! :(

Nästa vecka är det tänkt att jag ska börja jobba efter min sjukskrivning men jag spyr av typ allt som luktar äckligt.. Det värsta är att gå förbi en rökare... Lunchrummet på jobbet kommer vara en pest. Och alla lukter i bageriet där jag jobbar Urk. Ska jag ha en spyhink med mig när jag bakar? Haha fy va äckligt om kunderna ser mig..

Fy vad jobbigt. Tycker också att lunchrummet är pest! Fast mitt illamående varierar från dag till dag. Vissa dagar är det knappt så det märks och andra dagar (som idag) måste jag djupandas emellanåt för att inte få kräkkänsla..

Vilken vecka är du i? För mig har det blivit värre och värre senaste veckan och jag går in i v9 imorgon. Har läst att hormonerna som gör att man mår pest är som värst runt v9-10. Hoppas det går över sen!!
  • Emeralda

Denna hunger! Är det fler som till och från känner att det är fullt möjligt att dö av hunger på fläcken? Herregud vad jag har haft hungerattacker idag. Åt en pizza för en stund sen och blev ändå superhungrig efter en halvtimme. Såhär kan man ju inte hålla på, då kommer jag ju hinna gå upp 20 kg innan jag ens är halvvägs!

• Emeralda
    paddi84 skrev 2015-02-13 21:02:59 följande:
    Vet tyvärr inte riktigt alls vad som kan vara fel om något är fel. Har fött barn i två landsting, först har bara skrivit "kougalationsdefekt?" Sen flyttade jag och andra landstinget de började ta prover för att utreda om det är låg nivå av någon faktor men hann inte klart innan dels barnen föddes och sen gick det inte att göra klart när jag ammade så det sköts på framtiden. Å jag hann flytta igen och bli gravid innan någon utredning blev klar. det jag vet att de fått fram är att jag har en lite förlängd blödningstid och förra fl fick jag inte Eda pga att något värde var för lågt.
    Fast är det "bara" trombocyterna som är låga så är det ju ingen större fara. Jag har träffat på, och gett behandling till, gravida kvinnor strax innan förlossning med olika sjukdomar som ger låga trombocyter och dom ska vara riktigt riktigt låga innan det är någon större fara (jag är ssk). Sen finns det ju som sagt flera andra koagulationsfaktorer som kan fela. Se till att du får en ordentlig koll på vad det rör sig om.
  • Emeralda
    26number1 skrev 2015-02-14 11:39:53 följande:

Tack för svaren! För en som är jäkligt grön på det här; vad betyder SGI? Hade ni berättat på arbetsintervjuer att ni väntade barn? Jag är bara i vecka 9 så massor kan ju hända..

fyrklöver81 skrev 2015-02-14 10:31:27 följande:

SGI baseras på de senaste 6 månader intjänade inkomst och gäller sen hela graviditeten. Sen kan du skydda ditt SGI genom att ta ut föräldrapenning fast du arbetar jag jobbar 755 och tar ut 25% lägstanivå dagar vilket innebär att jag får behålla mitt SGI från förra barnet nästa barn, trots att jag nu tjänar betydligt mindre=)

Och får du ett till barn innan ditt barn fyllt 2 så skyddas automatiskt ditt SGI.

=)

Rörigt värre =)

SGI= sjukpenningsgrundande inkomst.

Nä. Jag hade inte berättat. Som du säger så kan mycket hända än. Och jag har en kollega som var i samma sits som du när hon fick sin fasta anställning. Hon berättade senare när allt var klart med jobbet. Inte för att det ska spela någon roll, man får inte bli "ratad"bara för att man är gravid. Men arbetsgivare kan ju hitta på andra orsaker än just graviditeten och då kommer man ju ändå undra om det inte var just det ändå som avgjorde om man inte får jobbet.
  • Emeralda
    rosali84 skrev 2015-02-19 15:43:35 följande:
    Får och får. Får hosta upp 1500kr för att få göra det :( Men det var det värt!
    Varför måste du betala? Här får alla över 35 göra det till vanlig patientavgift.
  • Emeralda

Hur lång tid efter blodprovet brukar ul göras vid kub? Jag behövde inte meddela om jag ville göra kub eller ej förrän jag har tid för inskrivning hos BM. Då tas även blodprovet. Men jag börjar fundera på om det brukar gå till så att man bokar in ul:et så tätt inpå när det ska utföras. Jag tänker på hur pressad sjukvården är här... Tänk om det inte finns tid för mig inom "rätt" tidsperiod för mitt kub...?

För övrigt är jag trött på att vara trött och illamående nu!! Vi har skid-VM här nu och jag orkar inte ens ta mig ut för att kolla på allt folk :( Så nesligt då jag hör tävlingarna hem om jag går utomhus. Och kvällstid hör jag allt stoj på stan även inomhus :p Hade gärna orkat vara med!!

• Emeralda
    rosali84 skrev 2015-02-26 18:56:50 följande:
    Varför var du tvungen att berätta så tidigt?
    Jag jobbar också med cytostatika och då har du rätt enligt lag att slippa de arbetsuppgifterna när du planerar graviditet (fast det är ovanligt iaf hos oss att man berättar SÅ tidigt..) , är gravid samt ammar då de kan vara skadligt för barnet om man utsätts för det. Nu har jag ändå valt att inte berätta för kollegor utan bara för chefen som tillfälligt placerat om mig med påhittade svepskäl :p
  • Emeralda
    rosali84 skrev 2015-02-26 20:18:04 följande:
    Jo, alltså det vet jag. Jobbar oxå med cytostatika. Men idag är man ju så väldigt bra skyddad mot det, att man kan jobba med det. Aldrig varit med om att nån hos oss valt att berätta så tidigt bara pga det. Var därför jag bara funderade över varför man valde att berätta så tidigt. Jag berättade först i v 20 med första barnet och så nu i v 14 med denna (tidigare nu för att semesterplaneringen ska gå ihop sig).
    Jag är också ssk. Hos oss är det så "inpräntat" att man inte ska hantera cyto under grav. men jag är benägen att hålla med dig: idag har vi så säkra system vid administrering att det är högst osannolikt att vi utsätts för risker. Värre för de som jobbar nära patienterna när det gäller kräkningar, urin mm och det förekommer ytterst sällan hos oss då jag jobbar på dagvårdsmottagning. Denna gång hanterade jag faktiskt cyto några veckor tills jag fick min blödning och blev harig för alla sorts risker och bad att bli omplacerad till telefonrådgivningen (som vi vanligtvis turas om att ha). När jag berättat kan jag gå ut "på golvet" igen hade jag tänkt då vi har andra behandlingar än cyto med och då kan jag vara öppen med vilka bokningar som ska ligga på mig och vilka jag helst inte tar.
  • Emeralda
    fyrklöver81 skrev 2015-02-26 21:27:00 följande:
    Jobbade de två första grav med cytostatika och endast kapslar. Valde att ändå inte dela dem. Man får göra som man vill:)

Huvudsaken man mår bra. Tror verkligen att det finns andra värre skadligare saker då skyddsrutiner mot cyt. Äran säkra. Men ändå ...
    Precis! Vi utsätts nog (både i våra jobb och i det dagliga livet) av mer skadliga ämnen än vad vi vet. Men som sagt, man har rätten att välja bort just den biten med cyto och det är ju bra. Det är ju något att peka på om man vill söka havandeskapspenning med.
Svar på tråden BF september 2015!