Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

Fått höra flera dagar i rad att jag har så himla stor mage, och inte på skämt utan: "När ska du ha? Oj! Augusti?!? Jag trodde det var dags snart... Men... Är det tvillingar?" SUCK. Ännu tröttare på mig själv som håller på och ursäktar mig hela tiden, som att de har rätt och min mage är "fel".... Vad fan liksom. Trodde jag skulle vara mer härdad denna gång. Så fruktansvärt ovanligt tjock är jag väl inte?

• sagofröken

Tror jag tar mer illa upp av tvillingkommentaren den här gången för att jag faktiskt hade chans på tvillingar (i v6 fanns två embryon men det ena försvann, rätt vanligt tydligen). Inget trauma liksom men vad fan vet dem, man kan ju ha råkat ut för vadsomhelst! folk som inte har en aning om vad den gravida gått igenom, hur vågar de kommentera? Min vän är gravid med tvillingar nu och när folk får höra det kommer: "stackars er! Vad jobbigt ni kommer få det!" Hur kul är det att höra när man redan är orolig? Aghhhh jag måste sluta bry mig...

• sagofröken
    EijaIsland skrev 2015-03-27 22:05:13 följande:

Hej alla,

lite nyfiken på att veta om någon mer känt av Braxton Hicks sammandragningar?

Jag är  i vecka 16 (15+6) och kände av dem (iallafall antar jag att det är det jag känner, vet inte vad annars det skulle kunna vara?) första gången förra veckan redan.

Jag satt ner och helt plötsligt kändes det som att livmodern drog i hop sig. Lite underligt att beskriva,  men det som att det 'inre magen' spände ihop sig som magmusklerna gör när man gör situps.

Det gör absolut inte ont dock, utan känns verkligen som att något drar ihop sig (som jag har läst att det ska kännas) och det finns inget man kan göra för att få det till att 'slappna av'. Sedan dess har jag känt det ett par gånger, senast tidigare idag.

Någon annan som har erfarenhet av att känna dem så tidigt? Jag 'vet ju' att det ska vara helt ofarligt, såvida de inte kommer regelbundet eller gör ont, men det finns ju ändå ett litet oros-monster nånstans i huvudet som vill få bekräftat att det faktiskt är det jag tror det är, och inget att vara rädd för.

Jag får sammandragningar ibland. Inte varje dag. Märker av dem framförallt när jag gått och lagt mig på kvällen och allt blir lugnt, inte ont men ibland lite obehagligt. Känner igen dem från förra graviditeten så oroar mig inte. Är i 17+3 nu. 
  • sagofröken

Som rosali84 skriver, en kan gå ner i arbetstid/vara ledig/bli arbetslös 6 månader innan BF och till barnet fyller 1 år - utan FP - utan att sänka sin SGI.

• sagofröken

Jag har RUL 10/4 när jag är i v 19+3. Här var det jätteviktigt att jag skulle vara 18 fulla veckor, försökte få tid igår (åker utomlands idag) men var bara 17+6 igår så det gick inte :) Tror inte att jag känner bebis, fast jag trodde det för ett par veckor sedan. Men hört hjärtslagen med doppler så jag vet att den lever iaf.

Ställde mig på vågen imorse. Jag har ansträngt mig för att vara lugn med detta, både för att jag hatar vikthetsen mot/bland gravida och för att jag har ätstörningar i bagaget. Tänkt att jag ju äter så mycket och ofta jag måste för att inte kräkas. Men hade gått upp 8 kg nu i början av vecka 19. Kändes faktiskt rätt tufft. Hoppas jag ska må så bra nu att det kan börja plana av.

• sagofröken

Hej tjejer, jag har varit på ljuvlig solsemester en vecka, kul att läsa ikapp! Trist att en del mår risigt men roligt med lyckade RUL! Har själv RUL på fredag, känns verkligen som en milstolpe. Har varit orolig för att jag inte känt bebis alls fast jag tyckte att det kändes för några veckor sedan, men kanske är det moderkakan som hunnit växa och dämpar rörelserna. För idag plötsligt har jag känt flera gånger! Kanske för att jag har lite för tajta brallor på mig som klämmer åt den lilla stackaren :) I alla fall väldigt glad att jag följde lördagsgodis exempel och köpte en doppler, har använt den tre gånger och det har gjort mig till en mycket trevligare person att leva med... Dock säger den ju bara att bebisen lever, inte mycket mer. Så jag är rätt nervig inför RUL. Men hoppas och tror att allt kommer se lika bra ut som det har gjort och kommer att göra för er andra! Vecka 19+1 idag. 

• sagofröken
    Sopp skrev 2015-04-09 07:52:39 följande:

Ber om ursäkt i förväg till känsliga läsare men nu blir det inte mycket sjukare! Igår natt drömmer jag att två kvinnor kommer in med ett kuvert, de har fått ett sexuppdrag. Uppdraget går ut på att de ska ligga, men också amma (av varandra), det senare vill de inte göra. Jag bestämmer mig för att vi istället ska gå till sovrummet för en trekant, men först ska jag på toa och kissa. Sen vaknar jag, av att jag faktiskt kissar!!! 28 år och kissat i sängen. Hej vecka 22!

Hahahaha förlåt men det påminner alldeles för mycket om mina galna sexdrömmar VARJE NATT nu, och tre gånger har jag varit sjukt nära att kissa i sängen för att jag drömt att jag gått på toa! Stackare :)
  • sagofröken

Var det någon annan som har RUL imorgon? Minns det som så men minns inte vem?

Är det någon annan som haft problem med plötsliga kramper i ena skinkan? Jag får det nu allt oftare på efermiddag/kväll och släpar benet efter mig på kvällen som ringaren i notre dame... Inte kan det vara foglossning? Please inte...

• sagofröken
    IMHO skrev 2015-04-09 19:17:58 följande:

Ja, sagofröken, mina skinkor är också krampiga. Särskilt den högra. Är öm i korsryggen också, men det finns ju en förklaring i att jag ligger och sitter mer än vanligt. Orkar inte vara igång som vanligt.

Fast det är ju klart att jag oroar mig lite för foglossning. Jag är överrörlig i vanliga fall. Vet inte om det ökar eller minskar risken.

Det kanske "bara" är nån slags muskelkramp? Hoppas det. Börjat med extra magnesium nu pga andra bristsymptom, förhoppningsvis hjälper det mot rumpkrampen också :)

Min man insåg just att han bokat in nåt superviktigt möte imorgon exakt när vårt RUL är. Som jag påmint om i två månader. Hoppas så att allt ska vara bra...
  • sagofröken
    MrsHeinerborg skrev 2015-04-09 22:46:17 följande:
    Jag har RUL imorgon! ????
    Yey! Vilken tid? Jag har 11.00 :)
Svar på tråden BF september 2015!