Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

Mijjan skrev 2015-04-12 19:50:09 följande:
    Vi räknar med att jag är hemma 8 månader och sen börjar jobba deltid och min man är hemma istället. Sen kommer vi pussla (vårt schema är som gjort för det) för att den lille inte ska behöva in på förskola alls innan nr 2 är tanken. Hur löser ni det ekonomiskt om jag får fråga om du är hemma så länge? Jag skulle kunna tänka mig vara hemma längre men är jag som "tjänar" mest. Dock fattar jag mig inte på alla regler kring 1-årsdagen och sgi och allt vad det är... Måste kolla upp det bättre!
    Vi har inte gjort den slutgiltiga uträkningen/budgeten än, men min man tjänar mer än jag (typ dubbelt...) och vi är rätt säkra att vi klarar oss på en inkomst så pass länge. Vi drar in på prenumerationer och onödigheter. 

Jag tar nog inte ut någon f-penning innan 1-årsdagen, tar sedan dagar för att skydda SGI:n, om vi bedömer att det är värt. Det knepiga ekonomiskt blir nog när vi båda ska vara lediga (minst 6 månader tillsammans tänkte vi), så vi behöver räkna lite mer på hur mkt vi behöver ha undanlagt till dess, och om vi har råd med den föräldraledighets-resa som vi drömmer om. Vi behöver också räkna på hur vi jämnar ut pensionssparandet för den tiden av inkomst som jag missar. 

Till saken hör kanske också att jag har ett "intresse" som både jag och min man vill att jag ska satsa på, och som jag har större chans att kunna göra om jag är föräldraledig än om jag jobbar. Det finns alltså noll risk att jag skulle bli understimulerad och uttråkad även om vi skulle få ett lugnare barn denna gång... 

Egentligen är jag mest orolig för hur mina kollegor och min chef ska reagera, resten är jag säker på att vi löser.
  • sagofröken
    Mijjan skrev 2015-04-12 19:50:09 följande:
    Vi räknar med att jag är hemma 8 månader och sen börjar jobba deltid och min man är hemma istället. Sen kommer vi pussla (vårt schema är som gjort för det) för att den lille inte ska behöva in på förskola alls innan nr 2 är tanken. Hur löser ni det ekonomiskt om jag får fråga om du är hemma så länge? Jag skulle kunna tänka mig vara hemma längre men är jag som "tjänar" mest. Dock fattar jag mig inte på alla regler kring 1-årsdagen och sgi och allt vad det är... Måste kolla upp det bättre!
    Pussla låter fantastiskt smart! Får jag fråga vad ni har för slags jobb då?
  • sagofröken

Grattis till fina RUL! Rost, då har vi samma BF-datum. Men jag sätter en slant på att min kommer gå maxtiden ut - igen - så jag ställer in mig på 14/9 :)

Ang. ledighetslängd och inskolning är det så himla olika från familj till familj vad man har möjlighet till, vilka slags jobb man har, vilken slags barn man får, hur man själv mår efter graviditet/förlossning/spädbarnstid. Jag tyckte det var supertufft med de första två åren och det var riktigt tufft att jobba utan att få sova på nätterna osv. Vår dotter har heller aldrig blivit något "dagisbarn". Inte för att det är något fel på förskolan, utan för att hon hellre är hemma. Hon ser fram emot att bli storasyster, men minst lika mycket mot att slippa gå så mkt på dagis... 

För oss - alla fyra - kommer det vara bra med lång ledighet. Sedan hoppas jag att jag kommer kunna hoppa in och jobba med mina favvogrejer några tillfällen under det andra året, men det kommer jag inte "lova" nu. 

• sagofröken

Glädjande med så många fina RUL! Det går ju nästan alltid bra, men det hjälper ju en inte från att bli nervös :)

• sagofröken

Jag är i vecka 22 och har fått sammandragningar ett tag, nu får jag det så fort jag stressar upp för backen mellan byggnaderna på jobbet, så jag får gå vikt som en fällkniv :) Jag har förstått det som att så länge det inte gör ont och kommer regelbundet (som värkar) så är det ingen fara. Men har man en historia så är det säkert bra att göra koll. 

Också på kvällen när jag till slut lägger mig ner och ska sova brukar jag få sammandragningar, men efter en liten stund ger det sig alltid :)

• sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-04-28 09:18:01 följande:

Tufft med långa nattningar och trötthet, jag brukade lyssna på ljudböcker när nattningen tog tid då kände jag mig mindre frustrerad (hade små hörlurar).

Jag fick lov att att virka en gosekanin till bebis oxå:) vi har oxå tänkt att barnen ska få välja någon ska till bebisen<3 phpYiKHkU51772.jpg

Vi har börjat så smått att försöka korta ner nattningarna av vår fyraåring, med hjälp just av ljudböcker - för henne, inte för oss :)
  • sagofröken
    26number1 skrev 2015-07-03 23:04:22 följande:

Dagens besök hos BM blev verkligen inte så underbart som jag hade tänkt mig med hjärtljud och få se hur magen hade växt. Min prick hamnade lite lite över viktkurvorna pch vips så kändes det nästan som att jag var på besök hos en dietist med tips på bra mat och uppmaningar att motionera mer.. Någon som känt likadant?

Bloggar förresten på mama.devote.se om ni vill följa med där, vore skoj med fler mamma-följare :)

Jag är i v 32 och har gått upp betydligt mer än du. Min BM säger inte ett ljud om det och frågar aldrig vad jag väger om jag inte tar upp det själv. Hon vet att jag haft ätstörningar och ser ingen mening med att prata sånt om inte jag själv är orolig. Vi fokuserar på hur jag och bebis mår istället för vikt. Enda skälet till att hålla koll på MIN vikt skulle vara indikation på havandeskapsförgiftning eller graviditetsdiabetes, men vi kollar ju blod och tryck som skulle visa på det.
    Däremot har jag hållit mig borta från såna här trådar/grupper ett bra tag för att vikthetsen tyvärr tenderar att bli en stor del av "gravidpratet". För den som haft ätstörningar kan det alltför lätt trigga igång gamla demoner. Gick dock in här nu pga sömnlöshet och kunde inte låta bli att läsa ditt inlägg :) Jag tycker du ska berätta om hur du upplevde besöket när du träffar din ordinarie barnmorska igen. Inte ok att hålla på och stressa upp en gravid kvinna så helt i onödan. Jag blir allt mer tacksam för min egen BM när jag hör hur andra kan vara...

(Jag gick upp massor även min förra graviditet (samma BM). Dottern vägde under 3750 g när hon föddes v 41+6. De flesta av mina gravidkilon kissade jag ut veckan efter förlossningen och resten var borta efter ett år.)
  • sagofröken
    fyrklöver81 skrev 2015-08-03 18:38:58 följande:

Har ni packar BB väska än? Är lite sugen att göra det ????

Länge sedan jag var aktiv här men läser varje dag :) 
    Jag har packat babyns prylar, mest som en psykiskt förberedelse, det kommer nog dröja lääänge tills den här kommer. 
    smurfan8402 skrev 2015-08-03 19:56:58 följande:

Har era bebisar fixerat sig ännu? Min har lagt sig neråt med huvudet o ligger jätte långt ner men huvudet är fortfarande rörligt. Så inte helt fixerad ännu :)

Tror inte min kommer fixera sig innan förlossningen, mitt första barn gjorde inte det.

Är det någon här som har karpaltunnelsyndrom?
  • sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-08-05 17:28:35 följande:

Min mormor gick bort hastit igår efter en oväntad stroke, hon har stått mig lika nära som en förälder och jag kan inte förstå vad som hänt. Jag förstår inte heller hur jag ska föda barn om ca en vecka och planera brgravning och fixa med hennes lägenhet straxt efter... kännslorna är helt röriga och jag vet inte vad jag känner, hon var ju så pigg hade ingen hjälp alls och körde bil. Fattar inte heller att hon inte kommer få träffa det nya lilla livet, pyttan som hon brukade kalla bebisen för. Samtidigt var vi på tul idag och allt såg bra ut med bebisen den lekte med sina fötter och min mamma var med. Känslorna är så blandade.

Beklagar, lördagsgodis... Så fint att den lilla får mormors namn.
  • sagofröken

Beklagar verkligen, ni som har sorg. Så mycket känslor det måste vara.
    Min skröplige far har blivit riktigt dålig nu, så jag tänker hela tiden på hur jag kommer att klara av om det blir bebislycka och familjesorg samtidigt... Också svårt att vara så stöttande som jag skulle önska i detta höggravida tillstånd och med fyraåringen hemma. 

Roligt att så många är pepp på att föda och att det kan/ska bli dags så pass snart för flera av er! Själv är jag i v 37 (36+3 idag) och födde min dotter på BF+13, så jag räknar med att ha snarare fem veckor kvar än tre. 

Svar på tråden BF september 2015!