Inlägg från: 26number1 |Visa alla inlägg
  • 26number1

BF september 2015!

Ammar du henne också eller "bara" ersättning? Pruttig och allmänt tråkig i magen är vår lilla tjej med men tror det ör för att hon är så ivrig när hon äter och sväljer mycket luft..

lördagsgodis skrev 2015-10-09 22:50:56 följande:

Vi har en drbrown flaska och kör på nan sensitive. Alva har ju lite problem med luft och magen ibland men jag tycker flaskan och byte av ersättning har hjälpt även om pruttar och rapar bråkar med henne ibland.

• 26number1

Fan också, jag misstänker att jag fått svamp i mitt ena bröst :( Varför ska allt göra ont för?? Från vänstra bröstet funkar amningen jättebra och jag börjar vänja mig vid att en liten person äter från det och det börjar faktiskt bli mysigt, medan bara tanken på att jag måste amma från höger ger mig dödsångest..

• 26number1

Efter läkarbesök igår konstaterades att jag har strafylokocker i bröstet, bara att börja tugga penicillin :/ Ingen torsk på lillan och bara att amma "genom smärtan" så gott det går.. Att allt ska göra ont hela tiden?!

lördagsgodis skrev 2015-10-13 13:53:06 följande:

Om du har svamp i bröstet så har nog ditt barn torsk, vissa säger att vichyvatten hjälper men om det inte funkar så finns det tabletter men de är receptbelagda.

• 26number1

Vi ska ha dop med släkt och vänner i kyrkan i januari, då är Lovis 4 månader. Räknade lite på gästlistan igår och vi blir närmare 35-40 personer :D Tilläggas ska att vi inte är varken kristna eller troende men är båda väldigt traditionsenliga av oss, därav kyrkdop..

lördagsgodis skrev 2015-10-13 14:17:36 följande:

[quote=75871225][quote-nick]EijaIsland skrev 2015-10-13 13:14:29 följande:[/quote-nick]I söndags, den 10 oktober, fick vår dotter sitt namn enligt forn sed.

Skönt att ni fick en vacker namngivning!

Vi har haft vanlig namngivning till de två första och ska ha namngivning till våren för Alva. Hur ska ni andra göra?

• 26number1

Jag förstår att det måste vara jättesvårt men går det kanske kombinera amning med att storebror ska sova? Eller att lillebror får äta först och sen somna innan storebror ska sova?

Sopp skrev 2015-10-13 22:03:20 följande:

Problemet är att han har så stökigt i magen så när han är vaken så vill han bli runtburen/gungad. Inte ens babysittern som hans storebror älskade så duger :( Bäst vore förstås om vi kunde lära äldsta att somna själv men jag har läst att det är fel läge att försöka vänja honom vid det nu. Känner paniken komma krypande när alla barn skriker omkring mig och jag inte vet hur jag ska lösa situationen!

• 26number1

Jag är verkligen ingen expert och har bara varit mamma i 4 veckor, men jag tror verkligen att det som funkar för stunden får funka. Dina barn mår garanterat bättre av att du är lugn och de kanske får sova en timme senare, än att du är upprörd och har nära till gråten. Visst är det bra med rutiner men det kanske är viktigare när de blir äldre?

Sopp skrev 2015-10-14 20:29:01 följande:

Ja i vanliga fall hade ju det här varit en bra grej, men minsta ammar typ klart på 5 min och sedan är han ointresserad av bröstet. Men ibland funkar det om han slocknar efter maten. Jag kanske helt enkelt måste se till att han sover först och sedan får läggningen av äldsta sonen bli när den blir. Vi har ju kört stenhårt på rutiner med första och det börjar bli svårt att hålla på det nu

• 26number1

Nu är bebis tät i näsan och det låter så fruktansvärt tungt för henne att andas. Hon har alltid "knorrat" mycket när hon andas och framförallt när hon blir ivrig vid matdags, någon som har liknande? Inatt får hon sova med böcker under huvudgaveln så det blir ordentlig lutning, och jag är redo med näs-sugen vid varje blöjbyte :P Är det någon som provat bröstmjölk i näsan? Hur får man dit det?

• 26number1

Vad skönt att det gick bättre! Tror verkligen inte yngsta mår dåligt av att få vänta lite på maten om han annars bara äter i fem minuter? Hoppas det funkar lika smärtfritt framöver med :)

Lite panikkänsla över att hälla något i näsan på bebis, men fick instruktioner vid BVC idag och det var ju inte så farligt som jag hade tänkt mig :D

Sopp skrev 2015-10-15 12:13:23 följande:

Uppdatering från kaoshemmet - Började känna mig riktigt sänkt igår kväll, har nu feber och förstår varför äldsta sonen har varit så himla gnällig och vägrat äta senaste dagarna för min hals är helt uppsvullen. Yngsta sonen vägrade sova i natt, förmiddagen blev en riktig skrik-fest och det hela kulminerade vid lunch då jag tappar ut en burk full med knappnålar över hela golvet där båda mina barn befinner sig.

Nattningen gick faktiskt bra (!), på eran inrådan gav jag amningen en till chans. Jag såg till att yngsta sonen var extra hungrig (årets mamma ..) och sedan ammade han ett bra tag medan äldsta somnade. Det hela var över på 15 minuter! Förhoppningsvis kan jag försöka tima amningen fler gånger vid nattning

Sopp skrev 2015-10-15 02:33:38 följande:

Frågade läkaren på BVC och enligt honom fungerar ej bröstmjölk i näsan, utan antingen kör man nässug eller pipetter med saltvattenlösning som man kan köpa på apoteket. Har testat båda och bäst effekt tyckte jag pipetterna gav, men det är lite obehagligt också eftersom man sprutar in så mycket också hör man när de gurglar o kämpar för att svälja rent. Helt ofarligt dock och sen är gångarna fria från snor :)

• 26number1

Vad kul att allt ser bra ut! Hur stor var hon vid födseln?

Fyraveckorskontroll idag hos BVC, Fisen har växt 5cm och ökat 1005g så inget fel på mjölkproduktionen här inte :D Hon fick även lämna blodprov eftersom hon fortfarande är lite gulaktig i hyn, läkarbesök nästa vecka för uppföljning så då får ni gärna tänka på oss :)

lördagsgodis skrev 2015-10-15 21:49:24 följande:

Alva blev 8 veckor igår och vi var hos bvc idag, gogrisen väger nu 5820g och är 60 cm och så var det läkarkoll vilket hon fick okstämpel på:)

• 26number1

Oj sover hon så länge? Jag bäddade ner Lovis i sin säng vid 18:30 och har ammat kl 20:30 och 02:00, hon kommer antagligen vakna vid 06-07 och efter det är det väldigt olika om hon somnar om igen. Önskar verkligen att jag fick sova mer än fem timmar som längst, men antar att det kommer :D

Så mätte de på 48-timmars kontrollen, då var hon precis på gränsen men behövde inte sola. Vid fyra veckor kontrollerar de tydligen igen och det kan vara något som min BVC-sköterska kallade amningsgulsot, som skulle gå över om jag slutade amma. Aldrig hört talas om, får besked på onsdag men hon sa i alla fall att jag skulle fortsätta amma så antar att det finns någon annan behandling.

lördagsgodis skrev 2015-10-16 00:50:39 följande:

Hon vägde 4035 vid födseln så det är bra uppgång! Nu har hon just somnat, skulle önska hon gjorde natt lite tidigare men nu kommer hon sova till ca 12 imorgon med ett matvak så ska inte klaga.

När Alva var gul mätte dom med någon aparat som trycktes mot hennes panna och fick fram några siffror så vi slapp blodprov och hon låg straxt under gränsvärdena och nu är hon inte gul längre. Hoppas eran lilla snart blir bra men om dom går upp bra så bajsar dom väll ut gulsoten så att säga:)

• 26number1

Jo jag förstår att det är mer än många andra men även om Lovis sover de timmarna har jag svårt att komma till ro och djupsömn är ju bara att glömma. Hon låter väldigt mycket när hon sover, känns som att jag vaknar vid minsta lilla grymtning :P Hoppas ni snart får längre sömnperioder, när jag känner mig trött och sliten ska jag tänka på er och tacks min lyckliga stjärna :)

lizanilander skrev 2015-10-16 13:02:30 följande:

Ja det var länge! Men 5 timmar i streck är verkligen inte fy skam heller, då skulle jag nog vara utsövd :P Vår lägger sig oftast med oss vid 21-21:30, vaknar mellan 00-01 och äter, ligger sen och stökar och bökar fram till 05 eller 06 i bästa fall (med 1-2 matomgångar) och då går vi upp med äldsta sonen som nästan alltid vaknar 06. Så här har det blivit max 3 timmar i sträck, sen är det en halvtimme här och en timme där. Det ändrar sig hela tiden och jag är inte orolig. Har det ändå betydligt bättre än med första som vaknade mellan 20-25 gånger per natt i c:a 1 år. Då var man lite mör i både kropp och själ.

Vår var också gul(snarare rödbrun) på BB men de mätte aldrig och här på BVC tyckte de inte han var så farlig. Såg ut som han vart på utlandsresa, men nu är det borta :) Vi var även på BVC igår hela familjen, liten går upp bra nu och den stora går upp dåligt som han alltid gjort. Nån mer här med "äldre" barn än spädbarn som väger lite? (Han är även ganska lång till vikten, 92 cm och 11,3 kg, men har varit sån sen födsel och följer sin kurva så jag är inte orolig men vi hade ny sköterska och hon ville ta en extra vikt om 3 mån. fattar inte varför, de la ner detta med vikten för över ett år sen och han lär ju inte gå upp mkt på dessa 3 månader)

Sopp skrev 2015-10-16 14:03:15 följande:

Men va härligt att får sova 5 timmar, och vilken dröm med ett uppvak på 11 timmar! =) Jag längtar så tills vi är där, någon dag kommer de ju att börja sova ordentligt

Våra kvällar/nätter är ganska varierande, men oftast är Sven uppe på kvällarna och skriker om vi inte går runt och vaggar honom - Tack bärsjalstillverkare - och sedan kör vi magmassage och sista amningen för kvällen kring 22-23 och då däckar han oftast av utmattning eftersom han varit vaken hela kvällen och stökat och förhoppningsvis kan jag få sova 3 timmar, sen äter han ungefär varannan timme och klockan 7:30 går sambon till jobbet så då går jag upp och äter frukost med 1,5åringen och så börjar dagen! (är hemma med båda)

Jag hoppas att magontet vänder snart för lillkillen, det skulle ju underlätta för oss alla - Men jag tar en dag i taget nu. Förhoppningsvis är det här de värsta veckorna, när äldsta ska vänja sig (idag tog lunchnattningen 1 timme och 40 minuter) och yngsta är så stökig i magen. Jag hoppas att det vänder vid 8 veckor. Man får iaf gott om mental träning i att försöka behålla lugnet mitt i stormen =) Känner mig som när man ska ta förlossningsvärkarna - "Den här värken/dagen kommer aldrig tillbaka"

• 26number1

Om du vill fortsätta med amningen så är det nig bara att härda ut och kämpa på, så inte brösten vänjer av sig helt.. Du kanske kan amma först och sen komplettera med ersättning? Går bebis igenom en tillväxtfas kanske inte produktionen hunnit med?

smurfan8402 skrev 2015-10-17 22:38:10 följande:

Jag har en fråga

Kan mjölken i brösten bara ta helt slut från en dag till en annan?

Lillen har ätit typ varannan timme i ca en vecka men från o med i natt blev han typ aldrig mätt utan ville äta typ en gång i timman tills nu ikväll vägra han bröstet för de kom inget.

Tur att man har ersättning hemma ifall att. O han åt de utan problem men min mjölk har inte runnit till alls på flera timmar. Igår fick man jätte ont om han inte hade ätit precis efter 2 timmar. O nu har de gått 4 timmar utan att dom är hårda o spända.

Vad ska man göra nu? Fortsätta amma eller bara börja med ersättning?

• 26number1

Ni som ammar, hur gör ni när ni är utikring med bebis? Jag är verkligen inte bekväm med att amma bland folk och bara ta fram bröstet, har någon smarta knep för att dölja bröstet?

• 26number1

ÄNTLIGEN!! På fredag blir Lovis 5 veckor och idag kan jag äntligen amma smärtfritt för första gången!! Det känns helt underbart :D Nu får vi se hur länge det här funkar, jag är spänd av förväntan :)

EljaIsland har du fått hem boken? Verkar den bra? Jag tänkte nästan göra en egen med massa kort och sen roliga händelser och viktiga datum typ :)

• 26number1

En liten fundering, är det någon som använder sig av babyvakt och isf vilken modell? Vad har ni för åsikter kring det?

Vi funderar på att lägga Lovis i eget rum för att hon knorrar och har sig så mycket på nätterna, vi får nog sova bättre allihop om hon får sova ifred utan att jag väcker henne när hon egentligen faktiskt sover :)

• 26number1

Någon som haft bebis sovandes i babysittern över natten? Stackars Lovis har varit så tät i näsan inatt och bara knorrat och väckt sig själv. Nu somnade hon precis i babysittern och verkar ha mycket lättare att andas, men vågar man ha de sittandes hela natten? Hon blir sju veckor på fredag :/

• 26number1

Jag tycker Lovis sover bra också, vi gör natt vid 19-20 och så sover hon till 7-8 men två-tre pauser för mat. Oftast sover hon en längre period först, typ 19:30-01 och då byter jag alltid blöja. Resten av natten byter jag bara om hon bajsar och så lite grundligare tvättning och ny blöja direkt när hon vaknat på morgonen :)

Nu hat hon det besvärligt däremot, sover dåligt pga täppt näsa så på dagarna vet hon inte om hon vill sova eller vara vaken. Tror dessutom inte jag får ut tillräckligt med mat så från och med ikväll börjar vi med ersättning. Håll gärna tummarna, är lite nervös :P Tänkte blanda ersättning med bröstmjölk så kanske det är skonsammare för magen, vad tror ni?

Inorr02 skrev 2015-11-05 16:03:29 följande:

Hur sover era små ?

J sover bra är glad att fått en till som sover bra på natten han vaknar äter och somnar om han äter 1-2 gånger på natten hoppas de håller i sig. 

Byter ni n¨ån blöja på natten  min lilla pinkar så mycket på natten så måste byta en gång. 

Han sover ofta till 730-8 på morgon får ofta vänta på att han ska vakna. 

Vilken tid gör ni morgon?

• 26number1

Herregud, ibland slår det mig verkligen; jag är MAMMA. Jag ansvarar för en liten person, hur galet är inte det!?

Saknar er aktiva här på familjeliv, kändes som en liten trygghet att läsa och följa andra i samma situation genom graviditet, förlossning och första veckorna som mamma. Nu är det däremot dags för mig att börja stå på egna ben så i och med detta är mitt sista inlägg skrivet. Tack för sällskapet på denna otroliga resa och lycka till allihop!!

Svar på tråden BF september 2015!