• paddi84

BF september 2015!

Vet inte hur man känner sin livmoder, men är också rädd för tvillingar... Det är ett besked som ställer allt och alla planer på ända. Men man tar sig igenom det också :)

• paddi84
    Cessely skrev 2015-02-18 21:55:09 följande:

Jobbar med inom Landsting, dock på kontor så kommer inte få beviljat HP. De vill veta semestrar här men vet inte hur jag ska lägga min?? Ingen vet om grav än. Svårt. Hur tänker du om du inte skulle få HP?

Det är ju just det om jag inte får HP som gör det svårt att planera... Är ett gränsfall om jag ska få då jag jobbar ca 75% med typ handrehab och ca 25% vårdavdelning som det ser ut i dagsläget men kan ändras. Dock har jag en kollega som ska få barn i maj så jag väntar med spänning på hennes beslut från fk. Får jag HP vill jag ha tidig semester för att få semester men får jag inte HP vill jag ju hellre ha senare för att vara ledig precis innan. Vet att man har rätt att ta fp, men de dagarna vill jag helst spara till barnet kommit.
  • paddi84
    Blixt3 skrev 2015-02-19 19:21:17 följande:

för min del dröjer ultraljudet ett tag, är i 9 (8+2) idag. Så kul att vissa här redan varit o fått se sin lilla bebis!:) Ska till barnmorskan på måndag för första riktiga mötet:) ni som varit på det, vad är det man gör? Urinprov, blodprov o sådant? :)

Jag fick lämna blodprov och urinprov och sen pratade vi en hel del. Brukar handla om kost, motion, alkohol, tobak osv. Vi pratade även om rädsla inför förlossning och gjorde en första plan vad vi ska göra senare under graviditeten då jag och sambon tog upp det. Är tredje graviditeten som jag träffar en bm och kände verkligen "yes vad bra hon verkar va" när vi gick därifrån, något jag inte känt tidigare.
  • paddi84
    Pluppla skrev 2015-02-24 08:12:57 följande:

Nu ligger jag i en soffan på mvc och precis druckit sockerlösningen. Glukos testet. Får vi se vad som sägs sen :) Känner mig forfarande väldigt ogravid, har fortfarande svårt att förstå allt :)

Jaha, kan man göra glukostest såhär tidigt. Jag fick veta på inskrivningen att jag ska göra det men inte när så jag gissade att det blir längre fram när man börjar gå lite oftare efter RUL...
  • paddi84
    Pluppla skrev 2015-02-24 12:24:34 följande:

Ja.. Tror det är för jag har lite övervikt.. Så ligger man i högre risk för graviditetsdiabetes. Men sockret låg bra så det är ingen risk för mig iallafall :)

Jag ligger också i riskzon enl bm eftersom min mamma har typ 1 diabetes så skulle jag få göra en belastning... Är dock inget jag ser fram mot, men gör det eftersom det är bra att de kollar :) dock tacksamt att göra det senare när man inte mår lika illa av att vara utan mat ;)
  • paddi84

Bra tips där med citron :) har inte gjort någon belastning tidigare grav vilket bm tyckte var konstigt, får se när jag ska göra.

• paddi84

Jag har börjat berätta för vissa... Berättade för mamma i helgen vilket togs emot med lugn vilket jag inte trodde eftersom det blir fjärde barnet och hon är en av dem som mest tyckt att nu räcker det väl efter tre.

Nu vet även mina chefer (har anställning för en men jobbar på en annan enhet med annan chef). De var tacksamma att jag berättade så tidigt eftersom det på påverkar sommarplaneringen med semester osv. Kommer behövas vikarie för mig och då en som klarar att vara själv under 4 veckor när min kollega har semester... Får se vad resterande kollegor frågar när de ser att annonsen kommer ut men jag har inte sagt nå till dem ;)

• paddi84
    Marian03 skrev 2015-02-25 13:13:00 följande:

Skönt med bra reaktioner :)

När har du bf? Hur läge har du tänkt jobba?

Detta är mitt första barn så jag vet inte hur länge man kommer orka jobba? Det är skyhögt tempo här på sommarn, men det är administrativt så det är inte fysiskt jobbigt men kan vara väldigt psykiskt påfrestande, vilket är jobbigt som ogravid så jag kan tro att det är något värre som gravid ;)

Högsäsongen slutar ungefär en vecka in i september och jag ska ha 19:e september. Då jag är extra resurs eller vad man ska välja att kalla det och inte fast här så behövs jag nog inte ersättas.. Men kanske bra att chefen får veta snart ändå, ifall att ens tempo skulle vara segare än vanligt i sommar.

Enligt uträkning med sista mens är jag beräknad till 9/9 :) har tänkt söka graviditetspenning så långt det går (60dagar) och där innan ha min semester. Går egentligen på ett vik men det passar så bra att det är till 31/8 ;) har två graviditeter bakom mig, med första sökte jag inte eftersom jag pluggade. Andra var tvillingar och då var jag hemma 60dagar innan vilket var välbehövligt, vet ju inte nu hur kroppen kommer kännas längre fram men inser att det kan bli tungt i sommarvärmen att försöka göra ett bra jobb så jag ser fram mot ledigt. Har vissa tunga arbetsuppgifter som är svårt med en stor mage ivägen.
  • paddi84
    Rost skrev 2015-02-25 16:20:54 följande:

Jag med, håller på att avlida varje gång jag går uppför trappen. Blir superandfådd och får en puls på 140

Samma här, har typ noll ork just nu vilket känns väldigt frustrerande till och från...

En lite spännande grej det här med motion, alla gånger jag blivit gravid har det varit precis när jag tänkt mig ta tag i motionen och börjat träna ;) har inte använt något P-medel sen senaste barnen föddes för drygt två år sen, men så har jag inte haft prioriteringar på att träna... Under hösten bestämde jag mig och hann träffa en personlig tränare två gånger innan jag blev gravid ;)
  • paddi84

Imorgon går jag in i vecka 13 (12+0) så nu är den milstolpen äntligen nådd, nu längtar jag till påsk typ eftersom det borde vara då någon gång RUL blir :)

Svar på tråden BF september 2015!