• malbjo

BF september 2015!

Fredrika08 skrev 2015-03-05 08:49:15 följande:

Hej allihopa!

Jag blir galen på det här förbaskade illamåendet. Hela förra helgen och hela den här veckan fram tills igår har jag mått superbra. Inget illamående och både matlust och energi. "Wihoo, äntligen!" tänkte jag, men så igår kom illamåendet tillbaka med allt vad det innebär. Också idag mår jag pyton. Jag vet inte vad jag ska ta mig till...

Hur mår ni? Finns det någon annan som mått bra flera dagar och sedan blivit illamående igen?

Jag går in i vecka 13 imorgon och jag trodde verkligen att jag hade blivit kvitt illamåendet :(

Jodå här kan jag må bra några dagar sedan slår det till precis när man känner att nu är det nog på rätt håll.

Jag har märkt att det jag äter har stor betydelse o tyvärr mår jag bäst när jag äter skitmat varför nu kroppen fixar det. När jag tänker att jag ska äta en nyttigare måltid typ sallad o grönsaker slår magen bakut men en kebab klarar jag hmmmm inte konstigt man ser ut som en strandad val...
  • malbjo

Ingen bra dag idag. Blödde lite imorse när jag gick på toaletten blödde lite ljusrosa i ca 3 timmar. Har legat i sängen hela dagen och inte velat gå upp. När jag väl gick upp en liten stund började det blöda ljusrosa igen. Lite typ värk i nedre delen av magen. Ringde kk-akut men där tyckte de jag skulle avvakta då jag inte behövde byta binda så ofta. Är ju galet orolig och känner på mig att det är något som inte är rätt. Kommer maila min bm men kommer troligen få svaret att jag ska kontakta kk-akut då de kan ta hand om en men de vill ju inte ha in en. Har mått illa hela dagen också:(.

Mår riktigt pissigt och både vill och inte vill veta....

• malbjo
    lördagsgodis skrev 2015-03-08 19:44:51 följande:

Jag skulle åka upp och sätta mig på akuten och överdriv ditt blödande något isf! Om det inte är mycket blod och du inte har mycket ont så kan det ju vara livmodertappen eller något ytligt blodkärl blodet kommer ifrån.

Tänker just nu iaf att det gör varken till eller från om jag åker in nu eller imorgonbitti. Lär ju vara fler läkare imorgon efter 08.

Försöker också tänka att det inte behöver vara något men den där gnagande oron är förfärlig. Tack lördagsgodis :)
  • malbjo
    fyrklöver81 skrev 2015-03-08 21:20:52 följande:

Min väninna blödde flera gånger under sin graviditet pga sköra slemhinnor. Kom det i samband med toabesök och pappers tork kanske det är det. Vid missfall har man ofta kraftig smärta/ Mensvärk.

Håller alla tummar att det bara är ett blodkärl som gått sönder vilket är vanligt! Är du jätteorolig skulle jag om jag bar du åka upp och få besked.

Kram till dig!

Tack. Blir nog besök imorgonbitti blöder fortfarande likadant varken mer eller mindre hade dock det likadant i våras o då var det ma men betydligt tidigare. Är nu i v 14 o hade så smått pustat ut o vad får man för det. Lite molvärk i nederkanten av magen har jag oxå nu.

Vi får se imorgon.

Kram på er därute
  • malbjo
    lördagsgodis skrev 2015-03-09 08:05:41 följande:

Hoppas på goda nyheter idag malbjo!

Sitter på kk-akut nu så får vi se. Återkommer
  • malbjo

Då var det bara jag spm var fjantig. Hjärtat slog så fint. Dock oklart varför jag blöder moderkakan låg rätt långt ner så det kan vara den men hon kunde inte se något konstigt.

Skönt iaf att få se hjärtat slå:)

• malbjo

Var har/tänker ni handla era mammakläder. Jag har fått lite begagnat av en svägerska o köpt ett par byxor på HM. Lägger extremt lite pengar på kläder annars o handlar bara när jag måste. Bor på gård o har uniform när jag jobbar så det är mest slit o slängkläder. Känner inte för att lägga ut en förmögenhet men vill ju ändå känna att jag inte går runt i sambons tröjor o ser ut som ett levande tält :)

• malbjo
    Österbottning80 skrev 2015-03-11 09:23:47 följande:

Har kikat lite på HM och andra ställen, men alla mammakläder är ju så dyra. Tänkte slå två flugor i en smäll nu med resan till USA och köpa mammakläder där. Dom kostar mindre och så behöver jag ju inte packa så mycket ;)

Annars är väl nog HM dom som har billigast, men om det finns Lindex i närheten så har dom också bra urval. 

Jobbar du aktivt på gården? Har du tänkt göra det hela tiden? 

Min sambo är orolig varje gång jag är med ute i ladugården och jobbar med djuren, även om han vet att det är helt ok. Jag är bara lite rädd för hur han kommer att reagera sedan då magen växer. 

Vi har bara hästar o höns än så länge, lite får på ingång till våren. Sambon har fått sköta stallet när jag mått illa då jag mår ännu sämre av stalldoften. Som tur är har ha oxå hästar så det är inte bara mitt :).

Sambon fundrar på grisar oxå men det är jag glad att vi inte har nu för då hade jag nog dött av doften.

Hästarna har haft vintevila men ska sättas igång nu men jag får inte plats i några ridbyxor så får väl se hur det går. Tur jag har en dotter som gärna tar mina hästar oxå men mef sista terminen i 9:an är det mycket där oxå:)

Vad har ni för djur?
  • malbjo
    detfannsingetanvändarnamnkvar skrev 2015-03-12 13:45:51 följande:

Ni som har haft gravidjens, har ni kunnat ha er vanliga storlek o att jeansen är så pass anpassade att det går bra? ( Man blir ju större mer än bara runt magen...) Tips på br gravidjeans? Någon som köpt från hm?

Finns bara att beställa från nätet för mig..

Jag har en stl större men jag har oxå blivit större på alla håll o överallt. Det är HM:s jeans o de funkar jättebra:).
  • malbjo
    26number1 skrev 2015-03-16 21:10:30 följande:

Är det lättare att få foglossning och man är överrörlig?? Fasen, finns det något förebyggande att göra åt det?

Förebygga är svårt enl min barnmorska o sjukgymnast men träna sånt som är skonsamt för bäcknet typ vattengympa o cykling. Hade foglossning med sonen men det var ju 12 år sedan. Dock har jag redan börjat få känningar redan (v15) om jag går/står för mycket framförallt i blygdbenet. Ska få låna ett foglossningsbälte av scsvägerskan testade inte det förra gången. Testade akupunktur sist men vet i hundan om det hjälpte vet iof sig inte hur det hade varit utan.
  • malbjo
    Marian03 skrev 2015-03-20 13:22:06 följande:

Är det förrsten fler som känner sig stora redan? Min mage ser ut som om jag vore i 6:e månaden när jag jämför med böcker haha.. Vågar inte riktigt ha thighta kläder på mig därav, lite drygt om folk gissar tvillingar eller att man är typ 2-3 månader längre gången än vad man är...

;) enligt appen så är bebisen ca 8 cm, så man kan ju inte skylla allt på den lilla saken heller ;)

Jodå här är jag gigantisk känner mig mer o mer kvadratisk (typ svampbob fyrkant.....). Jag fåe kommentarer hela tiden om vi är säkra på att det bara är en borde vara minst tre därinne o även om man säger att man vet att der bara finns en så ger de sig inte. Superdrygt o jobbigt räcker att man mår dåligt av allt illamående och foglossningar jag behöver inte ha de kommentarerna oxå. Men som tur är verkar det ha stannat av lite nu så håller tummarna att tiden snart ska komma ikapp storleken på magen :)
  • malbjo

Någon här som gått till sjukgymnast när de har fått foglossningar? Vad kan en sjukgymnadt göra? Min bm tycker jag ska gå till de sjukgymnasterna som finns på vår vårdcentral men jag hat varit hos dem tidigare och då fått de mest konstiga diagnoser så har inte så stort förtroende för dem. Har fått låna ett foglossninhsbälte av svägerskan men det känns inte som det hjälper jättemycket då mina problem sitter i blygdbenet och inte där bak.

• malbjo

Ja dessa kommentarer är ju bara så jobbiga. Jag bävar för att komma tillbaka till jobbet näata vecka just av denna anledningen. Nu har väl iof sig min mage varit stilla i tillväxt men fick höra mycket i typ v 10 då jag var i princip lika stor som nu. Men kan man bara få i sig onyttigheter när man mår illa så vad ska man göra liksom...

Vi ska vara stolta över våra magar och inte be om ursäkt alla är olika o allas kroppar reagerar olika. Vad hände med att gilla olika, när man är gravid är man plötsligt allmän egendom och alla ska tala om hur man ska vara leva, se ut osv.

• malbjo
    1StoltMamma skrev 2015-05-18 14:08:56 följande:

Blivit sjukskriven graviditeten ut, klättrar redan på väggarna. Känns inte kul, trodde jag skulle jobbar minst till v 32-33 iaf. Förresten är de någon som fortfarande har problem med illamående och kräkningar ?

Jag mår fortfarande illa men kräker inte. Har dock så ont i ryggen att jag inte kan sova på nätterna sover bara bra i en fåfåtölj och då inte längre än 1-2 timmar i sträck. Jobbar 50% nu o hoppas få fortsätta med det efter läkarbesök imorgon.

Är det illamåendet som du är sjukskriven för? Tråkigt med sjukskrivning men man får försöka fokusera på att det är det bästa för bebis.
  • malbjo

Hur sover ni som har foglossning? Jag har iof sig rätt mycket går med kryckor och är helt sjukskriven. Ligger jag på sidan har jag ont o ligger jag på rygg så får jag hjärtklappning och andnöd dock är det skönast för ryggen. Försöker stödja upp med en kudde framför mig o en bakom ryggen när jag ligger på sidan och så ett täcke mellan knäna funkar en loten stund.

Någon som har bra sovtips, sover bäst sittandes i en fåtölj men det blir ju inte så många timmar i sträck.

• malbjo

Jag önskar att jag kunde njuta mer av magen denna sista gång jag är gravid men med alla krämpor o skit jag har så vill jag bara att bebis ska titta ut så jag slipper ha ont. Bebis är enl bm redan fixerad så nu trycker det mer neråt än uppåt så nu har jag problem att sitta också känns inte som bebis får plats när jag sitter.

Jag njuter massor av det svala vädret vat i Frankrike för två veckor sedan o vi hade som mest 38 grader och det var alldeles för varmt med denna kroppshydda man ligger inne med för närvarande tur man blir mer eller mindre viktlös i poolen och att den svalkade ordentligt.

Går in i v 34 imorgon håller alla tummar att bebis ska titta ut lite tidigare men räknar med att jag ska gå över som jag gjort med de andra två:)

• malbjo

Usch ja jag vill oxå föda typ NU!

Får sammandragningar titt som tätt och samtidigt känns det som huvudet ska brinna upp. Myrkrypningar i galet svullna ben. En bebis i magen som trycker på alla håll o kanter. Känner bara att bebis gärna får komma precis när som helst är iof sig bara 34+3 men enl tul så ligger bebis +12% så bebis är ju större än snittet.

Gick över 7 dagar med första (16 år sedan) 5 med andra (12 år sedan) så jag räknar kallt med att det blir minst 3 dagar med denna o då blir det på min farmors födelsedag så det hade ju iof sig varit kul men det funkar med NU oxå:)

• malbjo

Någon mer än jag som tycker rörelserna i magen har förändrats. Bebis har tidigare rört sig massor så att det gått vågor på magen. Nu är bebis mycket mer stillsam och rör sig inte alls lika mycket nästan så man blir orolig ibland puttar på magen så jag får känna rörelser. Bebis har dock varit fixerad i flera veckor enl bm men har kanske sjunkit ännu längre ner nu:). Hoppas detta är ett tecken på att jag får föda snart.

Lördagsgodis: stort lycka till imorgon :)

• malbjo

Jaha då har jag oxå provat hinnsvepning var hos BM igår 39+2. Hon frågade om jag ville att hon skulle känna hur det kändes o tänkte att det är väl lika bra så vet man iaf om man är liiiite på väg eftersom jag inte haft några direkta känningar att det skulle vara på G. När hon kände så fick hon in 2 fingrar som hon kunde dela som ett v-tacken typ så jag är väl 2-3 cm öppen. Hon kände bebisens huvud och pillade där inne en del. Hon sa oxå att jag var mjuk o fin så sätter det igång så kommer det gå undan. Går vattnet aka vi sätta oss i bilen direkt o köra mot förlossningen eftersom min senaste förlossning (dock dryga 12 år sedan) gick på.under en timme efter att vattnet gick. Kul när sambon jobbar 30 min bort o vi har 45 min till sjukhuset så vi hinner kanake inte in!

Jaja det går som det går och molvärken jag fick efter hinnsvepningen blåste bort helt vid 23 igår o swdan har jag sovit riktigt bra inatt o idag är bebis lugn vilket enl min bm de ibland är när förlossningen närmar sig fast jag är helt övertygad om att vår bebis kommer stanna i magen för alltid haha.

Grattis till alla er som har fått era små guldklimpar och styrkekramar till alla er som precis som jag bara väntar o väntar:)

• malbjo

Igår på bf kom vår dotter. Lagom lång förlossning var inne lite efter 03 på natten efter vattenavgång och värkar. 08.15 tittade hon ut. Trodde inte jag skulle få Eda pga tidigare läkarbeslut ang det dock 16 år sedan men bm kollade och vid 07 sattes nålen i ryggen och jag var 7-8 cm öppen. Sedan var det en fröjd för min del var det alldeles underbart eller ja allt är väl relativt men jämfört med innan var det underbart. Moderkakan ville inte lossna så läkare tillkallades och det var en hårsmån från op men läkaren slet ut den kändes som hon hade hela armen inne i mig... mycket oskönt men ändå skönt att slippa sövas och behöva vara ifrån sambo och bebis. Pga stora blödningar fick jag inte åka hem vilket kändes tråkigt min plan var att få komma hem. Trivs inte alls på sjukhus men det var bara att gilla läget. Idag vis lunch fick vi komma hem så skönt att bata hemma på gården o alla djuren. Har sjukt mycket energi både bakat bröd och damsugit hade inte sambon o dottern stoppat mig hade jag nog gett mig ut i stallet för att mocka oxå trots läkarens direktiv som var vila o ta det lugnt. Men efter i princip 9 månaders stillhet och ont så är det såååå skönt att ha fått tillbaka min kropp :)

Thea vägde 4290 o var 53 lång så det var en stor tös. Så stor så hon ska tilläggsmatas med ersättning för att inte få blodtrycksfall.

Lycka till alla ni som är på G och grattis till alla er som fått.

Svar på tråden BF september 2015!