Inlägg från: NattaLind |Visa alla inlägg
  • NattaLind

BF september 2015!

lizanilander skrev 2015-01-10 18:33:44 följande:

Är det bara jag som inte känner av speciellt mycket symtom? Känner snarare nästan ingen hunger alls, är inte sugen på nåt speciellt (var jag iofs inte med sonen heller), lite tröttare än innan men det känns som att man alltid är trött nuförtiden, haha :P

Samma här :) Inte suget på något alls, lite tröttare. Ömma bröst, men annars ingenting! :P
  • NattaLind

Vad tidigt alla går på ul! Jag är gravid med första och ska inte på ul förrän jag är i vecka 12 :) Och första träff med BM i vecka 9.

• NattaLind

På tal om att allt händer på en och samma gång:

Jag och sambon hade precis blivit stödfamilj till två pojkar en helg i månaden, samt idag inleder vi att vara ett familjehem åt en 18-åring. Blev en väldigt stor familj helt plötsligt! :D

• NattaLind
    Zmarchie skrev 2015-01-14 13:34:09 följande:
    Fick inte se något tickande hjärta men det satt på rätt ställe, och jag ska tillbaka om 2 veckor.

Trodde att jag skulle kunna se det idag, är i v.7(6+5) men gynekologen sa något om att man får dra bort 2 veckor. Är det för att man börjar räkna från sista mensens första dag?
    Ja embryot blir ju inte till förrän ca två - tre veckor efter sista mensens första dag. Så själva "bebis" är ju inte 6 veckor och 5 dagar, utan snarare kanske 4 veckor.
  • NattaLind

Jag måste säga att det spelar nog inga roll vilka "tecken" man får, är man orolig som person så kommer man nog oroa sig oavsett - absolut inget illa menat! :)

En del har ju nästan inga symtom och utläser det som missfall, medan andra har massor av symtom och utläser just det som missfall.

Det är ju precis lika vanligt att man inte har symtom som att man har det så här tidigt in i en graviditet :) Jag har nästan inga symtom alls och jag oroar mig inte alls, det blir som det blir och jag kan inte förändra framtiden ändå. Däremot tror jag att om jag är glad, lycklig och lugn så skickar det bra vibbar till embryot och "ökar" chansen för att allt ska gå bra :)

• NattaLind
    karro 2014 skrev 2015-01-15 19:41:14 följande:
    Om man vart med om tråkigheter som missfall så är man på sin vakt vare sig man vill eller ej!! De är väl jätte bra att du inte känner någon oro men vi alla är olika, de är ju bara till att acceptera o respektera varandra?
    Vem har sagt att vi inte respekterar varann? Läs inlägget en gång till :)

Det är allmänna känt att väldigt många kvinnor oroar sig för mycket. Med det sagt innefattar inte det dem som faktiskt har haft väldigt tråkiga erfarenheter innan. Man väljer själv hur man ska tolka inlägget :)

Sedan var det som en annan skrev tidigare att man kan inte göra så mycket om man skulle ha ett kommande missfall, mer än att ta hand om sig själv och försöka vara positiv. Jag tror att man kommer oerhört långt med positiva känslor. Sedan kan det alltför många gånger vara svårt att hålla sig på det spåret, men om man läser hur viktigt det är så kanske man blir lite mer peppar att bara njuta av allt :)
  • NattaLind
    Madicken01 skrev 2015-01-16 07:49:41 följande:

Jag vill bara förtydliga! Även om jag till och från brottas med oro och valt att ventilera den här så har jag inga problem att dela andras glädje. Jag tycker det är jätte kul när någon skriver om positiva tankar och känslor. Och jag känner naturligtvis också en enorm glädje och lycka över denna graviditet. Min mening är inte att på något vis överskugga någon annand glädje då jag uttryckt mina funderingar.

Jag hoppas det finns plats för alla här och att vi kan uttrycka både glädje och oro.

Självklart finns det plats för alla, oroliga som lyckliga! :) 
  • NattaLind
    Marian03 skrev 2015-01-16 10:03:42 följande:

Jag ringde precis mvc för att få de första tiderna inbokade, då fick jag tid för hälsosamtalet 2/2 och sedan "det andra" 26/2 då är jag i vecka 11 tror jag. Är det då som man gör vul? Känns sent. Hon kallade det bara det "andra besöket" hehe svårt att veta ;) men hon sa att då ska vi komma både jag och min sambo :)

Det "vanliga" är att man har sitt första ultraljud vid vecka 12-15. Är egentligen inte så vanligt att man kör tidigare än så, men just här på FL verkar det vara många som tar tidiga ultraljud :) Men jag kommer inte ha mitt förrän i vecka 12 och hälsosamtal vecka 9 :)
  • NattaLind
    Cessely skrev 2015-01-16 10:22:48 följande:

När berättar ni för ert jobb förresten? Jag berättar nog för chefen v 14 där med omkring :)

Föräldrar, svärföräldrar och min bästa vän vet. Så har man någon att prata med om något händer.

Jobbet får veta efter ul vecka 12 :)
  • NattaLind
    Marian03 skrev 2015-01-16 12:43:33 följande:

Ok tack för svaren snälla ni, detta är ju en helt ny värld och man vet inte så mycket egentligen som man trodde.

Då bör jag ringa innan min tid för inskrivning i vecka 11 och säga att jag hemskt gärna vill ha ett vul så kanske jag får det om jag har tur :)

Det skiljer sig som sagt väldigt mycket mellan landsting. Här är det standard med vanligt ultraljud i vecka 12, och så blir man erbjuden gratis KUB. Däremot kör det ytterst sällan ultraljud innan vecka 12 :)
Svar på tråden BF september 2015!