• Marian03

BF september 2015!

Emeralda skrev 2015-01-20 18:28:53 följande:
    Vet du något om hur dina värden låg? Jag har själv underproduktion på sköldkörteln (hypotyreos) och har läst på lite. Det stämmer att det finns en risk att barnet tar skada om man ligger gravt fel i sina värden. Som gravid gäller dessutom lite andra referensvärden än normalt eftersom man "behöver" mer tyrioedeahormon och om man medicinerar med levaxin brukar man behöva höja dosen under graviditeten. Man bör kontrollera sina värden var 4:e-6:e vecka så att man ser om man ligger för lågt.

Tycker absolut att du ska prata med din vårdcentral och be om snabb uppföljning av dina prover.
    Tack för hjälpen!

Jag fick tag i vårdcentralen och fick en telefontid på torsdag, förhoppningsvis så kan de skriva ut något då i så fall.

Hon sa att det är "lite lågt" så jag vet inte riktigt vad hon menar med det.

Jag tog ett antal prover men själv misstänkte jag att det var något med sköldkörteln just så jag är inte förvånad så sett.

Vad skönt att höra från någon som har samma, jag ska prata med de på torsdag och säga att de får hjälpa mig så fort de kan.

Mår du bra för övrigt i din graviditet?
  • Marian03
    26number1 skrev 2015-01-20 18:01:35 följande:

Har du provat ringa till en annan mödravårdscentral? Det kanske inte finns någon i din hemstad men prova i alla fall, säg att du känner dig väldigt osäker och att du inte känner förtroende för din mvc. Tycker verkligen inte du ska behöva gå och oroa dig!

Jag bor i en mindre stad så det finns inte så mycket att välja på tror jag men jag skulle kunna prova med en grannkommun kanske? Det kunde funka.

Man vill känna sig trygg såklart :) man blir så frustrerad när någon rycker på axlarna åt en när det är så stort och viktigt för en annan.
  • Marian03
    I Walk The Line skrev 2015-01-20 19:11:24 följande:

Marian03 - vänd dig till en privatklinik istället! Sådär ska du inte bli bemött!

Ja kanske man ska göra det istället, oftast är det bättre.

Hon jag pratade menade att man inte gör mer än ett ultraljud och det är det som är runt vecka 18.

För det var väldigt skadligt för barnet att strålas så när man gör övriga ultraljud, typ vul eller så.

Tror hon bara ville att jag skulle sluta prata om det?

Det är ju många som gör vul ju?
  • Marian03
    Emeralda skrev 2015-01-20 21:53:14 följande:
    Ja jag mår hur bra som helst. Kanske lite tröttare än vanligt och sjukt ömma bröst. Mår inte illa eller så. Ibland får jag för mig att jag drömt det där positiva beskedet på stickan men jag har ju ingen mens och mannen säger att han också såg att det stod Gravid på stickan XD

Ang min hypotyreos så ska jag ta prover vilken dag som helst, inväntar bara remissen. Under tiden har jag höjt min dos Levaxin från 125 mikrogram till 175 mikrogram tills jag fått provsvar och ev annat besked från läkare.
    Ok vad skönt :)

Jag har med ömma bröst, molvärk (växtvärk?) rätt ofta fast den gör inte ont eller nåt. Sen är jag riktigt trött nu och idag har jag varit väldigt hungrig :)

Inget illamående här heller ännu, men man vågar inte hoppas på att slippa det heller ;)

Bra att de övervakar en med blodprover osv. Hoppas verkligen man blir tagen på allvar nu av läkarn, får försöka stå på mig annars. Trist när sjukvården är sån, ibland så känner man sig som en hypokondriker men man måste kanske ligga på för att man ska få hjälp.
  • Marian03
    Grus grus skrev 2015-01-21 11:43:57 följande:
    På grund av komplikationer har jag gjort två vul. Snart ska jag göra kub och sen blir det ju vanliga ul, så minst fyra denna graviditet kommer det att bli. Har full förtroende till att läkarna skulle sagt och gjort något annat om flera vul vore skadligt.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
    Ja jag tror lite att hon är "av den gamla skolan" då blivande mammor inte ska veta eller ifrågasätta ett skit utan bara lyssna på att de vet bäst.. Vissa kärringar alltså, ursäkta uttrycket men man blir så trött.

Jag tror absolut inte heller att det är skadligt, hon ville bara inte ta den diskussionen med mig.
  • Marian03
    Sopp skrev 2015-01-21 12:31:47 följande:

Här är vår lilla ärta! Hen är tydligen 8 veckor och 2 dagar, 17 mm stor. Allt såg fint ut, blev överraskad att de gjorde vanligt ultraljud och inte vaginalt som jag var inställd på

phpK1biNy06645.jpg

Åh vad söt liten minibebis! :)
  • Marian03
    Emeralda skrev 2015-01-20 21:53:14 följande:
    Ja jag mår hur bra som helst. Kanske lite tröttare än vanligt och sjukt ömma bröst. Mår inte illa eller så. Ibland får jag för mig att jag drömt det där positiva beskedet på stickan men jag har ju ingen mens och mannen säger att han också såg att det stod Gravid på stickan XD

Ang min hypotyreos så ska jag ta prover vilken dag som helst, inväntar bara remissen. Under tiden har jag höjt min dos Levaxin från 125 mikrogram till 175 mikrogram tills jag fått provsvar och ev annat besked från läkare.
    Idag ringde läkaren, jag hade hypoterios.

Det låg på 7 sa hon. Vad ligger ditt på? Jag har precis hämtat levaxin och ska äta 25 mikrogram står det om dagen. Jag förstod på henne att jag inte hade så jättemycket underfunktion. Svårt att veta själv vad det betyder :)
  • Marian03
    Emeralda skrev 2015-01-21 19:27:52 följande:
    Jag minns inte vad jag låg på när jag fick diagnosen. Men jag har för mig att jag inte heller låg så långt från normalvärde. Jag började också på 25 mikrogram men fick gå upp på 125 (långsam upptrappning) innan jag hamnade på helt bra nivåer och den dosen har jag haft i flera år nu. Jag ska kolla nytt värde imorgon, kollar normalt 1g/år men nu under graviditeten får det bli oftare.
    Ok, då höjer man sig kanske efterhand för att hitta rätt då. Vad skönt att man inte hade en överfunktion iaf, det verkade värre.

Känns bra att få veta så här tidigt i graviditeten så att man kan undvika att nåt händer.

Misstänker lite att det kan vara detta som gjort att det tog sån tid för oss att få ett plus ;)

Jättebra att de har extrakoll på en under graviditeten :)

Känner man någon skillnad av medicinen? Mår man i regel bättre eller känner man sig typ mer som vanligt? Märkte du något med att du fick mer normal ämnesomsättning?
  • Marian03
    Emeralda skrev 2015-01-21 20:54:13 följande:
    Ja. Jag märkte stor skillnad. Jag var enormt deprimerad, konstant gråtfärdig av trötthet och helt körd i botten när det upptäcktes och det var som att återvända från en annan planet! Sen frös jag som en hund hela tiden innan med, det blev också mycket bättre.
    Ok vad skönt! Jag har alltid kopplat alla mina symptom till rökningen men det kanske är detta som gjort det. Jag slutade röka i december men har tänkt att det inte repat sig än ;)

Ser fram emot att känna skillnad. Ska bli skönt att få börja med dosen imorgon och hoppas allt blir ok, ska försöka hålla mig borta från att googla hypotyreos och graviditet, ingen höjdare ;) men det är farligt att googla gravid överlag har jag märkt om man inte vill nojja ihjäl sig. Så det ska jag försöka låta bli! :)
Svar på tråden BF september 2015!