• Anonym (Rädd)

    Kan jag få sparken för det här?

    Det är såhär att jag har jobbat i ca 1 år på en arbetsplats. Vi har olika tider som vi jobbar varje dag, och vårt schemasystem är väldigt ostabilt. Kan ofta inte gå in och kolla tiderna alls. 

    Det senaste halvåret har jag bett min kille att skriva ut vilka tider jag jobbar varje månad så jag kan ha dem hemma. Sen har jag inte tagit lunch eller rast när jag ska, vilket tydligen är ganska viktigt, men det har vi fått en tillsägelse för nu så det kommer jag att sköta bättre framöver.

    Till poängen. Idag kom min chef och drog mig åt sidan och frågade om jag hade något att berätta för honom. Nej, det har jag inte, tyckte jag och undrade vad han menade. Då sa han att han gått igenom mitt schema och hur jag har jobbat denna månad, och jag har börjat en timme för tidigt nästan varje dag! Det ser inte bra ut, sa han, och frågade varför jag gjort så. Jag sa som det var, att jag har schemat hemma och på det står det kl xx hela månaden och jag sa även i början på månaden att jag har fått ett jättebra schema denna månad eftersom jag inte slutar sent en enda dag. Men då sa han inget.

    Jag har även jobbat övertid vissa morgnar denna månad, 45 min innan jag (vad jag trodde) börjat, vilket jag skickat till chefen och han lagt in. Hade jag vetat att jag började en timme senare så hade jag ju jobbat en timme till övertid naturligtvis. 

    Grejen är att jag nu har fått OB utbetalt som jag inte har jobbat. Och detta gäller även för november. Nu när jag kollat igenom min lilla hög med veckoscheman för nov och dec så ser jag till min fasa att min kille har skrivit ut SAMMA VECKA. 8 gånger!!! 

    Det jag nu funderar på är hur många andra veckor som blivit fel, under dessa 6 månader. Sen undrar jag varför ingen har sagt det tidigare? Tex min chef borde väl hålla koll på när jag ska börja? Våra andra chefer som kollar hur alla är inloggade borde väl ha sagt något?

    Om han kollar tillbaka nu 6 månader och upptäcker att det varit så här vid flera tillfällen, så känns det som att jag inte kan förklara det ordentligt. Ingen är väl ändå så här dum att man inte kollar sitt schema, nånsin! De gånger jag har kollat så har tiderna stämt, och jag har inte tagit mig för att bläddra i veckorna för att dubbelkolla. :s 

    Folk har fått sparken för mindre, så jag är ganska säker på att imorgon ryker jag. Jag lämnade mötet idag med att chefen sa att han vill se schemat jag har hemma. Så imorgon ska jag visa honom mina 8 identiska papper och skämmas som en idiot. Datumen står där liksom. Månaden står där. Men har jag tittat på nåt annat än starttid? Nope.

    Vad tror ni, får jag sparken imorgon? Och hur ska han kunna sparka mig utan att själv framstå som dålig inför sina chefer? Alla andra chefer har full koll på sin personal, men hur ska min chef kunna förklara att han tillåtit/inte märkt att jag börjat fel tidpunkt nästan varje dag gud vet hur länge? Han har sprungit fram och tillbaka till HR hela dagen idag, sett sammanbiten ut och knappt tittat på mig... 
    Känner mig så sjukt jävla körd. 

    Min kille säger att det är lika mycket chefens fel eftersom det tillhör hans arbetsuppgifter att hålla koll på sina 12 anställda och deras arbetstider. Men jag känner att jag är väl för fan en vuxen människa och borde kunna hålla koll p åsånt här själv. Å andra sidan så är det ju inte som att jag har skolkat, jag har ju jobbat mina 40h i veckan. Bara inte rätt 40h... :( 

  • Svar på tråden Kan jag få sparken för det här?
  • Anonym (pytti)

    Är du med i facket? Om inte, bli det ikväll eller imorgon bitti och ring och rådfråga dem snarast. Har du tillsvidareanställning?

    Jag tror så här. Det är svårt att anställa någon med tillsvidareanställning. De kommer nog inte lyckas med det om du har uppbackning från facket och de inte kan bevisa ont uppsåt bakom ditt "slarv".

  • Anonym (tydlig)

    Det hjälper inte att gå med i facket i kväll. De flesta fackförbund har regler om att man måste ha varit medlem ett antal veckor innan man kan få hjälp. Vilket jag tycker är bra. Det är väldigt snyltigt att bara vara med i facket när man råkar ut för något.

    TS, jag tror det är viktigt att du är tydlig med att det rör sig om ett misstag, även om det känns pinsamt. Det är ju inget du gjort för att fuska. Dessutom har du rapporterat rätt antal timmar, även om det inte är de timmar du borde ha arbetat så att säga. Det hade varit värre om du rapporterat timmar som du inte arbetat. Attesterar du själv din lönerapport? Troligen gör du inte det och då borde din chef ha reagerat långt tidigare. 

    Jävligt klantig pojkvän måste jag säga. Hade nog gått in i krossa porslin-mode om min kille gjort något liknande. EN gång kan man skriva ut fel schema, men åtta!?

  • Anonym (Oj då!)

    Tycker du ska vara helt ärlig! Pinsamt och klantigt, ja visst men mänskligt! Har ingen märkt din arbetstidsförskjutning på ett halvår är det ju knappast någon som i egentlig mening farit illa. Eller?

    Vet inte vad du jobbar med, men har varken elever, kunder, patienter eller arbetskamrater påtalat att det saknats någon vissa tider, kan man väl fråga sig om inte ditt riktiga schema var lagt fel? Folk skall väl vara på plats när de bäst behövs?

    Lycka till!

  • Anonym (Rädd)

    Jag är med i facket, har funderat på om jag ska kontakta de representanter som är på kontoret men de är ju anställda av samma företag väl? Så det känns som att de inte kommer vara på min sida direkt.. :s

    Jag blir så himla ställd när jag pratar med min chef, han blir verkligen arg när han är arg :s Han är en bra chef på så vis att han är som en "kompis" till oss, men han har egentligen ingen vidare koll känns det som. Men jag vill ju inte slänga honom framför bussen heller direkt. :s 

    Jag arbetar på ett callcenter i Göteborg, på teknisk support. Min chef sa att "vi har tappat samtal denna månad så därför har jag börjat luska i varför vi gör det" och så antydde han att det är mitt fel att vår grupp inte tar alla samtal vi ska, därför att jag jobbat fel tider.. Men jag vet också att han "anklagade" en annan kollega för att han var sjuk mycket, att det var hans fel att vi tappar samtal. Min chef har mycket press på sig från våra chefer och jag misstänker att han letar anledningar lite överrallt. 

    Han säger att de som lägger schemat lägger det utefter våra prognoser och när vi inte gör som schemat säger så blir det stora kötoppar och långa köer. Och det kan jag förstå, men samtidigt tycker jag att han (eller de som sitter och håller koll på alla, de t.o.m ringer upp en om man sitter för länge på upptagen efter att man lagt på luren för att kolla om man jobbar eller varför man inte tar samtal) borde ha märkt nåt tidigare, hade de sagt något så hade jag ju insett mitt misstag tidigare... 

    Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att han ska förstå att det var ett misstag och att jag inte "utnyttjade systemet"! Han vet att jag gärna börjar tidigare när jag får, så för honom kan det här lika gärna vara något som jag gjort i smyg och försökt komma undan med :s 

    och nej jag attesterar inte själv min lönerapport, det gör chefen... utefter det som står i schemat... :S

  • Anonym (Rädd)

    Glömde; Jag är tillsvidare anställd.
    Dock har jag varit sjuk mycket under detta år så jag är lite rädd att han kommer ta det här som en anledning att sparka mig, de kan ju inte sparka mig för att jag varit sjuk så här serverar jag dem ett ypperligt tillfälle... :( 

  • Anonym (tydlig)

    Facket är alltid på din sida (eller borde vara i alla fall) oavsett om de är anställda av företaget eller inte. Liksom själva vitsen med facket. 

  • Anonym (F)

    Det är VÄLDIGT svårt att sparka någon!!! Han kan inte sparka dig för detta!

    Skulle vara bra om du kunde spela in samtalet imorgon...

    Och du, skriv inte under några papper!!!

  • Anonym (fack)

    En sak du INTE ska göra är att skylla ifrån dig.Det är inte pojkvännens fel. Han skrev ut samma schema 8 gånger men det är ditt ansvar att se så det stämmer. Alla begår misstag ibland men att inte stå för dem gör en inte populär.

  • Threezool

    Är du möjligtvis medlem i Unionen? Jobbar själv inom Callcenterbranschen och är förtroendevald för dem.

    För det första så borde ni ha en RTM (Real time manager) på plats som sköter den dagliga bemanningen och som då ska ha koll på att du kommer in rätt timmar för att täcka upp med bemanningen. Det är då denna person som först och främst ska flagga för saker som berör det dagliga schema och om något inte stämmer.

    Antingen pratar han/hon med dig direkt eller går genom din chef, beror lite på storleken på kontoret och antalet som sitter i telefon. Att de inte har sagt något under sex månader är väldigt anmärkningsvärt då de ska följa upp att man jobbar de timmar som man ska.

    Men säg helt enkelt som det är samt prata med den förtroendevald som du har på jobbet som uppbackning innan mötet. Skulle chefen efter mötet disciplinera dig eller ange detta som anledning till uppsägning så kontakta det regionala kontoret för facket på en gång för rådgivning.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (F) skrev 2014-12-22 23:31:57 följande:

    Det är VÄLDIGT svårt att sparka någon!!! Han kan inte sparka dig för detta!

    Skulle vara bra om du kunde spela in samtalet imorgon...

    Och du, skriv inte under några papper!!!


    Inte på det här företaget... För inte så längesedan fick en person gå direkt på dagen utan varning för att han "fifflade", dvs ringde ut en signal och sen satt och chillade, för den tiden räknas inte som "upptaget". När de kom på honom så åkte han ut direkt. Tror dock att han var provanställd visserligen...
    Anonym (fack) skrev 2014-12-22 23:34:12 följande:

    En sak du INTE ska göra är att skylla ifrån dig.Det är inte pojkvännens fel. Han skrev ut samma schema 8 gånger men det är ditt ansvar att se så det stämmer. Alla begår misstag ibland men att inte stå för dem gör en inte populär.


    jag har inte skyllt ifrån mig, var läser du in det nånstans? Jag är medveten om att jag borde ha kollat. Det var jag som var klantig som inte dubbelkollade att han skrev ut rätt, jag är stressad och har ofta mycket att tänka på så jag krafsade bara ner veckonr på papprena så att jag kunde byta dem på kylen efter varje vecka.
    Threezool skrev 2014-12-22 23:41:40 följande:

    Är du möjligtvis medlem i Unionen? Jobbar själv inom Callcenterbranschen och är förtroendevald för dem.

    För det första så borde ni ha en RTM (Real time manager) på plats som sköter den dagliga bemanningen och som då ska ha koll på att du kommer in rätt timmar för att täcka upp med bemanningen. Det är då denna person som först och främst ska flagga för saker som berör det dagliga schema och om något inte stämmer.

    Antingen pratar han/hon med dig direkt eller går genom din chef, beror lite på storleken på kontoret och antalet som sitter i telefon. Att de inte har sagt något under sex månader är väldigt anmärkningsvärt då de ska följa upp att man jobbar de timmar som man ska.

    Men säg helt enkelt som det är samt prata med den förtroendevald som du har på jobbet som uppbackning innan mötet. Skulle chefen efter mötet disciplinera dig eller ange detta som anledning till uppsägning så kontakta det regionala kontoret för facket på en gång för rådgivning.


    Ja, det är Unionen. Ja vi har en RTM (fast vi kallar det något annat), det är denna person jag nämner ovan som håller koll på att folk loggar in när dom ska. Jag har fått några tillsägelser på när jag loggat in ett par minuter sent, men aldrig har någon sagt något när jag loggat in en timme för tidigt. Jag håller med om att det är anmärkningsvärt, jag fattar inte om de har dålig koll eller varför ingen har sagt någonting på all denna tid! jag vet ju inte exakt vilka veckor det gäller, jag har bara papprena för nov och dec, de innan hade jag visst slängt.

    Jag vet inte om vi ska ha något möte, oftast så säger han bara åt mig att logga om till den kod som betyder möte och så drar han iväg mig till ett rum. Beroende på vilket rum så vet man hur illa det är. Vi har ett rum där han berättar att någon har fått sparken, och ett rum där man hamnar om man är nära eller kommer att få sparken. Idag var jag i rum nr 2. Jag misstänker att jag kommer dit imorgon också. Kan inte prata med representanterna före mötet för jag misstänker att det är på morgonen när det bara är vi där, jag är alltid lite för tidig till jobbet så ingen annan utom chefen är där. Jag kan ju inte säga att "nej tyvärr, jag vill prata med facket innan vi går och gör upp om det här" direkt. Usch jag törs inte gå och lägga mig och jag har stor lust att vara hemma imorgon..

    Fy för att få sparken dagen före julafton! Det vore så jädra typiskt nu när jag blev nekad ledighet två dagar i mellandagarna så att jag inte kunde åka hem över jul i år heller, att jag då ska få sparken när det redan är försent så att jag ändå inte kan åka hem! 

  • Anonym (Rädd)

    Facket på jobbet har dessutom bara öppet onsdagar 13-16, så jag hinner ju inte det före... Sen vet jag inte om man kanske kan kontakta dem på annat sätt än att gå och prata med dem.

  • Threezool
    Anonym (Rädd) skrev 2014-12-23 00:39:16 följande:
    Ja, det är Unionen. Ja vi har en RTM (fast vi kallar det något annat), det är denna person jag nämner ovan som håller koll på att folk loggar in när dom ska. Jag har fått några tillsägelser på när jag loggat in ett par minuter sent, men aldrig har någon sagt något när jag loggat in en timme för tidigt. Jag håller med om att det är anmärkningsvärt, jag fattar inte om de har dålig koll eller varför ingen har sagt någonting på all denna tid! jag vet ju inte exakt vilka veckor det gäller, jag har bara papprena för nov och dec, de innan hade jag visst slängt.

    Jag vet inte om vi ska ha något möte, oftast så säger han bara åt mig att logga om till den kod som betyder möte och så drar han iväg mig till ett rum. Beroende på vilket rum så vet man hur illa det är. Vi har ett rum där han berättar att någon har fått sparken, och ett rum där man hamnar om man är nära eller kommer att få sparken. Idag var jag i rum nr 2. Jag misstänker att jag kommer dit imorgon också. Kan inte prata med representanterna före mötet för jag misstänker att det är på morgonen när det bara är vi där, jag är alltid lite för tidig till jobbet så ingen annan utom chefen är där. Jag kan ju inte säga att "nej tyvärr, jag vill prata med facket innan vi går och gör upp om det här" direkt. Usch jag törs inte gå och lägga mig och jag har stor lust att vara hemma imorgon..

    Fy för att få sparken dagen före julafton! Det vore så jädra typiskt nu när jag blev nekad ledighet två dagar i mellandagarna så att jag inte kunde åka hem över jul i år heller, att jag då ska få sparken när det redan är försent så att jag ändå inte kan åka hem! 

    Är du tillsvidareanställd så är det som sagt väldigt svårt att säga upp någon utan väldigt grova överträdelser och jag har väldigt svårt att se att de kan avskeda dig för detta. Om något så kanske du får en skriftlig varning för detta som mest och då är det bara att följa de punkter som de vill att du ska hålla koll på för att förbättra dig.

    Att göra som den tidigare kollegan kan anses vara grovt då han inte jobbade och försökte kringgå detta med uppsåt. Att komma in felaktiga tider och jobba kanske inte är det smidigaste men är inte nog för uppsägning enligt min mening. Skulle chefen dock avskeda dig så kontakta bara Unionens rådgivningslinje och be dem hjälpa dig driva det.

    Då kommer antingen någon facklig representant från jobbet att hjälpa dig och sitta med på dina möten med arbetsgivaren eller så skickar de en från regionalkontoret som företräder dig. Men vad du än gör och vad som än sägs, begär att få allt på papper för att skydda dig som du sedan kan visa upp om en tvist skulle ske.

    Men det ska inte vara någon fara, du borde kunna sova lugnt ikväll. =)
  • Lesopeso

    Antagligen så gjorde han som fick sparken något betydligt större fel än att sitta och slappa, men de kanske förklädde det så. Vad stod det i kontrakten du skrev på när du tog jobbet? Direkt avsked eller har ni någon uppsägningstid?

  • Anonym (Rädd)

    Så, nu är det klart! Han verkade lite lugnare idag. Kanske för att jag sålde så pass bra igår ;)

    Nej men jag fick en muntlig varning! Så inte sparken :) tack till er som svarat, gjorde mig betydligt lugnare igår :)

  • Mosen

    Att av misstag göra fel på det här sätter är inte skälig grund för uppsägan när man har en tillvidare-anställning. De alternativ man har att säga upp någon är.
    1. Arbetsbrist
    2. Personliga skäl.

    Det här är inte tillräckligt stark grund för detta.


    Dock kan du få en skriftlig varning. Men du behöver inte oroa dig för din anställning. Däremot är det så att det är ditt ansvar att se till att hålla ordning på dessa saker och jag kan tycka att det är väldigt slarvigt av dig.


    /Jobbar med arbetsrätt.

  • Lavish

    Det låter ju som att det är nästan lika mycket arbetsplatsens fel som ditt. Om de nu ska ha ett krångligt schema med olika tider varje dag måste de ju ha ett enkelt och tydligt system för dig att kolla upp dina tider varje dag? En hemsida du kan logga in på t.ex har vi på mitt jobb. 

  • Anonym (??)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-12-22 22:39:08 följande:

    Glömde; Jag är tillsvidare anställd.

    Dock har jag varit sjuk mycket under detta år så jag är lite rädd att han kommer ta det här som en anledning att sparka mig, de kan ju inte sparka mig för att jag varit sjuk så här serverar jag dem ett ypperligt tillfälle... :( 


    Varför missköter du ditt jobb så mycket? Skärpning nu! Det finns andra som är bra och ansvarsfulla som gärna skulle ta din plats.
  • Tom Araya

    Hur kan man skriva ut och läsa samma schema i 8 identiska kopior utan att reagera? Bara det att ha schema för mer än en vecka i taget utan att det står vecka på är vansinnigt!

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (??) skrev 2014-12-23 23:39:21 följande:

    Varför missköter du ditt jobb så mycket? Skärpning nu! Det finns andra som är bra och ansvarsfulla som gärna skulle ta din plats.


    Vadå missköter??
    Tom Araya skrev 2014-12-24 10:19:55 följande:

    Hur kan man skriva ut och läsa samma schema i 8 identiska kopior utan att reagera? Bara det att ha schema för mer än en vecka i taget utan att det står vecka på är vansinnigt!


    Jag har haft mycket i huvudet det senaste halvåret och har i princip glömt föregående vecka när nästa börjar. Jag kluddade ner veckonr på papprena i den ordning de kom ut ur skrivaren.
Svar på tråden Kan jag få sparken för det här?