Anonym (Rädd) skrev 2014-12-23 00:39:16 följande:
Ja, det är Unionen. Ja vi har en RTM (fast vi kallar det något annat), det är denna person jag nämner ovan som håller koll på att folk loggar in när dom ska. Jag har fått några tillsägelser på när jag loggat in ett par minuter sent, men aldrig har någon sagt något när jag loggat in en timme för tidigt. Jag håller med om att det är anmärkningsvärt, jag fattar inte om de har dålig koll eller varför ingen har sagt någonting på all denna tid! jag vet ju inte exakt vilka veckor det gäller, jag har bara papprena för nov och dec, de innan hade jag visst slängt.
Jag vet inte om vi ska ha något möte, oftast så säger han bara åt mig att logga om till den kod som betyder möte och så drar han iväg mig till ett rum. Beroende på vilket rum så vet man hur illa det är. Vi har ett rum där han berättar att någon har fått sparken, och ett rum där man hamnar om man är nära eller kommer att få sparken. Idag var jag i rum nr 2. Jag misstänker att jag kommer dit imorgon också. Kan inte prata med representanterna före mötet för jag misstänker att det är på morgonen när det bara är vi där, jag är alltid lite för tidig till jobbet så ingen annan utom chefen är där. Jag kan ju inte säga att "nej tyvärr, jag vill prata med facket innan vi går och gör upp om det här" direkt. Usch jag törs inte gå och lägga mig och jag har stor lust att vara hemma imorgon..
Fy för att få sparken dagen före julafton! Det vore så jädra typiskt nu när jag blev nekad ledighet två dagar i mellandagarna så att jag inte kunde åka hem över jul i år heller, att jag då ska få sparken när det redan är försent så att jag ändå inte kan åka hem!
Är du tillsvidareanställd så är det som sagt väldigt svårt att säga upp någon utan väldigt grova överträdelser och jag har väldigt svårt att se att de kan avskeda dig för detta. Om något så kanske du får en skriftlig varning för detta som mest och då är det bara att följa de punkter som de vill att du ska hålla koll på för att förbättra dig.
Att göra som den tidigare kollegan kan anses vara grovt då han inte jobbade och försökte kringgå detta med uppsåt. Att komma in felaktiga tider och jobba kanske inte är det smidigaste men är inte nog för uppsägning enligt min mening. Skulle chefen dock avskeda dig så kontakta bara Unionens rådgivningslinje och be dem hjälpa dig driva det.
Då kommer antingen någon facklig representant från jobbet att hjälpa dig och sitta med på dina möten med arbetsgivaren eller så skickar de en från regionalkontoret som företräder dig. Men vad du än gör och vad som än sägs, begär att få allt på papper för att skydda dig som du sedan kan visa upp om en tvist skulle ske.
Men det ska inte vara någon fara, du borde kunna sova lugnt ikväll. =)