• Anonym (Skål)

    Drack du alkohol på julafton?

    Hur mycket drack du?

    Jag drack en hel del iallafall, säkert 10 starköl å det var riktigt gott.

  • Svar på tråden Drack du alkohol på julafton?
  • Anonym (Helt vanlig)

    Ja, både champange och vin. Det mesta efter att vårt barn somnat för kvällen.

  • Leola

    Nej, föredrar alkoholfritt till mat, så drack (massa) julmust. Drack ingen alkohol efter middagen heller

  • Anonym (inte jag)

    Jag drack inget då jag är gravid men mamma och syster drack julöl till maten och jag tog julmust :)

  • No Logo

    Ca 1,5 flaskor vin, på ca 10 hr. Än så länge inga synliga trauman på kidsen, återkommer efter nyår för jag tänker beställa vinpsketet dom rekommenderas ned nyårsmenyn.

  • Anonym (älskar glögg!)

    nej, men kvällen innan blev det starkvinsglögg. Gillar det jättemycket.

  • Helle 85

    Ingen alkohol för mig då jag e gravid. Men luktade lite på ett vitt vin på juldagen. Det luktade gott :)

  • Anonym (T)

    Varför verkar det som om de som inte drack (utom de som är gravida eller skulle köra) är väldigt överlägset nöjda med att de inte drack? Varför är man stolt över att man inte drack om man typ inte är nykter alkoholist? Tror man att alla som dricker minsta droppe ligger i sina spyor hela kvällen eller? 

    Personligen drack jag en 33 cl starköl och två glas vin på julafton. Sen drack jag vin både juldag och annandag, totalt blev det en flaska rödvin på tre dagar. 

  • Mileos

    Då jag är uppvuxen med mycket alkohol/fylla på julafton (eller Heeela julhelgen!!) har jag valt att avstå det... det är Barnens högtid. Inte en droppe på hela julhelgen!


    Jag är glad för det samt pigg och fräsch, barnen uppskattar det och plånboken mår bättre av det!

    Jag är 27 år och har tre små barn. Jag och barnen firade tillsammans med min mormor och hennes man! 


    Framtiden är vår!
  • Anonym (T)
    Mileos skrev 2014-12-27 22:27:23 följande:

    Då jag är uppvuxen med mycket alkohol/fylla på julafton (eller Heeela julhelgen!!) har jag valt att avstå det... det är Barnens högtid. Inte en droppe på hela julhelgen!


    Jag är glad för det samt pigg och fräsch, barnen uppskattar det och plånboken mår bättre av det!

    Jag är 27 år och har tre små barn. Jag och barnen firade tillsammans med min mormor och hennes man! 


    Varken min plånbok eller hälsa tog stryk av en flaska vin på tre dagar... 
  • Anonym (N)

    Nej jag är gravid. Även om jag inte var gravid skulle det bara bli en julöl till maten. Min man tog 2 julöl.

  • Jennie med ie
    Mileos skrev 2014-12-27 22:27:23 följande:

    Då jag är uppvuxen med mycket alkohol/fylla på julafton (eller Heeela julhelgen!!) har jag valt att avstå det... det är Barnens högtid. Inte en droppe på hela julhelgen!


    Jag är glad för det samt pigg och fräsch, barnen uppskattar det och plånboken mår bättre av det!

    Jag är 27 år och har tre små barn. Jag och barnen firade tillsammans med min mormor och hennes man! 


    Framtiden är vår!
    Här är julen allas högtid.

    Nu blev det ingen fylla ändå, som vanligt...
  • Anonym (Bubbles)

    Blev några glas rödvin på kvällen.
    Tonåringen spelade PS4 som han fått i julklapp.
    Mannen jobbade.

  • nozpa

    Ja, lite glögg, 1 öl till maten, och så en drink på kvällen. Drack även glögg och 2 öl på juldagen, och igår drack jag konjak och 2 glas vin. Så det blev alkohol alla 3 dagarna. Idag nöjer jag mig med kaffe och bubbelvatten. :)

  • Flash Gordon

    Ja, exakt en julöl.

    Men det beror mest på att kvällen innan (uppesittarkvällen) förvandlades till en improviserad whiskeyprovning med en 7-8 olika sorter.

    Inte så sugen då på snaps och whiskey dagen efter.

  • The past is now

    Ja jag drack rödvin med min mor. Varför tror vissa att man dricker sig redlös? Inte ens onykter blev jag och avslutade kvällen med bubbelvatten för jag blev så törstig.

  • Anonym (Annan anledning)

    Nej, och ingen annan heller. Julhelgen blev förstörd ändå av (av mig) oinbjudna och ovälkomna gäster, uppretade bråk och uppträden... och nu efteråt känslan av att ha tappat ansiktet.

  • Limaliie

    Nej varken jag eller min man. Han körde, jag ammar. Men det fanns alkohol och hade min man inte kört eller jag ammat hade vi tagit nått glas. Vi är inte nykterister men dricker dock inte mkt och väldigit sällan överlag.

  • Mandel

    Nu var det ju inte riktiga julafton igår, men pga diverse orsaker så fick vi skjuta på firandet med en del av släkten.

    Och jag lyckades få i mig 2 små vinglögg, 2 glas rosévin och 1½ snaps! Duktigt jobbat av mig anser jag med tanke på att jag i princip aldrig dricker alkohol.
    Och jag kan inte påstå att jag ens kände att det påverkade mig nämnvärt! Drack ju inte allt på 20 min utan på 6 timmar.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (godis)

    Jodå, det blev allt litegrann, en snaps, nån öl, lite vin och lite likör på kvällskanten.
    Nu är mina barn vuxna och drack själva i måttliga mängder, alla utom yngsta dottern som föredrar alkoholfritt
    Sålänge barnen var barn, så var det vita jular som gällde, sålänge dom var hos mig alltså. 

Svar på tråden Drack du alkohol på julafton?