Inlägg från: VanDerToffel |Visa alla inlägg
  • VanDerToffel

Min fru vill, men inget händer

En kvinna som har tappat sin sexlust är en kvinna som inte längre anser sig behöva ha sex. Detta kan bero på tex.

* Kvinnan blir gravid -> mindre chans att mannen byter partner (lönen kommer in på kontot även utan sex)

* Kvinnan blir inte gravid -> intresset avtar eftersom mannen kanske är steril och utan barn finns det mindre chans att hålla kvar honom (dags att byta)

* Kvinnan tror hon är gravid (pga hur P-piller fungerar)

* Kvinnan tror att mannen har svårt att hitta en ny partner (hänger kvar även utan sex)

Om kvinnan sen inte vill acceptera att någon av punkterna ovan stämmer in så finns det ju massor med andra saker som man kan skylla på (stress på jobb, stress hemma, mannen är X, mannen är inte X) etc.

Biologiskt är det ju inte speciellt lyckat att dö i barnabörd efter onödigt sex om hon har försäkrat tillgång till mannens resurser genom att skaffa några barn med honom...

• VanDerToffel
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-29 12:58:44 följande:
    Män fungerar likadant, men vi har mer orubbliga sexuella triggers.

Du ser, vi är inte annorlunda i den biten, men grejen är att du som man (i en specifik kvinnas ögon) kan gå från motsvarigheten mellan en kvinna som är 23 årig modell till 70 åring med hängbröst och lila hår, på mindre än 15 minuter, eftersom kvinnans sexualitet är episodisk och har triggers baserade på social kontext.

Alldeles speciellt kan du göra den resan inom ett förhållande under loppet av fem år, även om mannen själv rent objektivt inte ändrats, så har kvinnans syn på honom ändrats, och nu vill hon inte ha sex med honom mer. Precis som du inte är speciellt lockad av en 70 årig tant. Processen är inte irreversibel för män, men den är nästan det, om man ska ändra något är risken att man sliter itu förhållandet, för det kommer att krävas en helt annan maktförskjutning i förhållandet.
    Stämmer, män är mer linjära på den där punkten. Om jag skulle märka att jag inte attraheras av min fru så skulle jag fundera att vill jag göra nåt åt saken eller inte. Om jag inte ville göra nåt åt saken så skulle jag inte vilja slösa bort mer av min frus eller min tid på förhållandet. Kvinnor verkar igen i många fall vara helt OK med att inte ha någon sexlust (för att damtidningar är fulla med bra bortförklaringar?). I slutändan är det ändå kvinnan (eller den som saknar lust) att göra nåt åt saken. 

Jag har personligen alltid undrat över termen "inte ha lust". Man "har inte lust med en kopp kaffe". Det måste ju vara en äcklan eller starkt motbjudande känsla om man inte kan "utstå" med det med en person som man påstår sig älska om man vet att den andra personen njuter av det. Kanske det är det att kvinnan har redan undermedvetet "gått vidare" till nästa förhållande och vill inte riskera en onödig graviditet som tar ner marknadsvärdet?
  • VanDerToffel

Som helhet står ju "idealmannen" på ganska svag is om han är färdig att välja ut en kvinna som han ska ha sex med i hela sig liv medan kvinnan i sin tur tänker att sex är OK tills hon har ett obrytbart monopol, eller känner stress på jobbet, eller stressad hemma, eller hittar nåt fel på mannen, eller annars bara för att HON ÄR JU EN KVINNA. Och mannen ska inte klaga för då är man ju en stackars kränkt, vit man som IGEEEN klagar om det där samma gamla.

• VanDerToffel
    Anonym (Frun) skrev 2014-12-29 14:50:16 följande:

Jag har talat med mina väninnor om det här och vi är överens om att problematiken ligger i att i dagens samhälle så lever ofta de traditionella kvinnliga könsrollerna kvar, medan männens försvunnit. Förr var män ute och arbetade på gården eller på sin arbetsplats, medan kvinnan var hemma och lagade mat, städade och tvättade. Idag är både mannen och kvinnan på jobbet på dagtid, och när arbetsdagen är slut för mannen kommer han hem och sätter sig i soffan, medan kvinnan fortfarande har kvar sina gamla, traditionella uppgifter att göra hemma. (Och gör hon inte dem, utan bara skiter i dem en eftermiddag blir det ett j---a liv om var maten är). Så avtändande med män som lever som pojkar, som inte kan ta eget initiativ, varken i köket eller sängkammaren. Den här könsuppdelningen vore väl okej OM mannen tog sitt manliga ansvar och satte på sin fru, men nej, inte ens det orkar han göra utan det ska kvinnan ansvara för OCKSÅ.

Intressant teori - dock skulle det ju betyda att män som sköter hushållssysslor jämlikt inte skulle ha problem med sexlivet men tyvärr så finns det inte så mycket som tyder på det. Könsrollerna är dock med i spelet men det verkar mer vara så att kvinnorna försöker klänga sig fast i dom för att vara "lika duktiga som sina mammor". Om mannen sen försöker ta åt sig av sysslorna så blir det kritikbombardemang över att allt görs på fel sätt. Det är ju lite svårt att samla martyrmatriark-poäng om mannen gör sin del, eller hur? Jag påstår fortfarande att om din man plötsligt skulle ta över hushålssysslorna så skulle du inte blir kåt av det - men du skulle måste hitta på en ny förklaring varför sexet inte nappar. Tror du att du vågar testa med din man?
  • VanDerToffel
    Anonym (Frun) skrev 2014-12-29 15:07:36 följande:
    Min man och jag har testat det här, och för oss fungerade det. De dagar han tar ansvar över hemmet, och jag kan komma hem till dukat bord, ren tvätt och nydammsuget golv så har jag liksom inget annat för mig, allt hemarbete är gjort och vi kan ägna timmar i sängen.

Det tog ett tag för min man att förstå, men nu är han helt på det klara med att jag varken hinner eller orkar ligga om jag måste göra allt hemma, hur mycket jag än vill ligga.
    Undantaget som bekräftar regeln! Skämt åsido, har det fungerat länge för er redan? Någon borde kanske säga åt honom att det räcker med *hälften* av hemmasysslorna Dock skulle jag inte ännu med ert exempel dra några längre gående, allmänna slutsatser...
  • VanDerToffel
    Anonym (Frun) skrev 2014-12-29 15:08:37 följande:

Sen tror jag också att positiva kommentarer är viktigt för att en kvinna ska vilja ligga. Hon behöver känna sig sexig och attraktiv.

Det här är ju lite av ett problem eftersom det inte räcker med att den egna mannen uppskattar och  vill ha kvinnans kropp, det är dom (ofta av kvinnor ställda) ouppnåeliga kraven som måste matchas :-/
  • VanDerToffel

Ämnet är för övrigt ganska känsligt att hantera eftersom det finns oftast en part som känner sig anklagad. Kvinnorna känner sig som om det hör till att dom "vill vilja" och männen blir stämplade som kvinnohatare eller gnällspikar om dom tar upp det.

Egentligen tror jag att män är lite bittra över att kvinnorna har överhanden i situationen. Kvinnorna utpressar såklart inte med sex men eftersom ingen man har automatisk rätt till sex och kvinnan har ju inte lust om allt inte är bra och om man inte får sin vilja igenom är ju inte allt bra etc. Så om nån gång "fullständig" jämlikhet råder mellan könen så har kvinnan fortfarande "happy wife, happy life" att ta sig till.

Om en man skulle kontrollera en kvinnas socialliv så att han skulle bestämma över vem hon pratar med så skulle det bli ett himla liv men om en kvinna kontrollerar sin mans sexliv så anses det nåt helt naturligt. Jag är biolog till utbildning men jag skulle få gissa så skulle jag tro att sexdriften är djupare inrotad än behovet till kommunikation.

• VanDerToffel
    Celines Essence skrev 2014-12-30 10:44:08 följande:
    Vilka ouppnåeliga krav tycker du besvärar dig?
    Skrev lite otydligt. Menade inte att kvinnan ställer krav på mannen, närmast att kvinnor ofta för att känna sig sexiga försöker uppnå ideal som andra kvinnor ställt (mode/fitnesstidningar etc) fast mannen skulle vara helt nöjd med henne som hon är.
  • VanDerToffel
    Celines Essence skrev 2014-12-30 11:15:46 följande:
    Jag tycker en man kan vara jämställd och snäll i hemmet, men ändå vara sexig och bestämd i sängen. Jag tror sällan det hänger ihop. Däremot låter det inte så kul om han visar låg lust, lågt sexintresse och är tveksam och rädd att göra fel sexuellt. Det håller jag med om låter trist.

Jag har haft en man som var rätt bestämd att han skulle sätta på mig på morgonen. Han var inte mesig, men det var inte kul det heller.
    Damn if you do, damn if you don't. Mannen ska vara bestämd och ta för sig och kräva precis dom saker som kvinnan vill
  • VanDerToffel

Så för att sammanfatta: mannen ska vara manlig (förutom när han visar sina känsliga sidor), vara bestämd (förutom att han är lätt att kompromissa med), han ska ta för sig (så länge kvinnan vill), dela jobben jämlikt (förutom dom "manliga" sysslorna som är automatiskt hans)?

Är det inte enklare att konstatera att kvinnor inte vet explicit vad dom tänder/inte tänder på, dom försöker bara motivera saken för sig själv efteråt?

En majoritet av männen skulle vara helnöjd med sin kvinna om hon a) vill ha sex och är intresserad av det b) håller sin kropp i "normalt" skick och c) är såpass klar i knoppen att man kan ha en vettig diskussion med henne och hon inte skämmer ut en inför ena kompisar

Svar på tråden Min fru vill, men inget händer