• Rosemary

Min fru vill, men inget händer

Jag har grubblat en hel del på de här frågorna eftersom jag har ett kraschat förhållande bakom mig där lust-olustbalansen mellan mig och mannen var helt satt ur spel. 

Och en sak jag har funderat på är att det (i vissa fall, inte alla, obs, det är bäst att jag skriver det) verkar hända något med oss kvinnor när vi får barn som gör att vi blir i det närmaste allergiska för mannens krav och behov. Alltså, som mamma står man upp över öronen i omhändertagande, man tar ofta största ansvaret för att barnen har det bra, och om då mannen mitt uppe i allt det här kommer och visar att han också behöver en massa saker så tappar man helt lusten för att ge honom det. Det blir lätt så, tror jag, att mannen i kvinnans ögon plötsligt förvandlas till ett extra barn i familjen, så att det där med sex och närhet blir ihopblandat. Hela spänningen förvinner och kvinnan känner bara "nej, inte ett krav till, jag pallar inte, lämna mig i fred!"

Jag vet inte om detta stämmer för dig, TS, men det är en teori jag har till varför det så ofta går snett i sexlivet när familjer får barn. Lösningen på det hela tror jag är att se över förhållandet i stort. Alltså, vidga vyerna, titta på allting, som en helhet, fastna inte bara i det som har med sexlivet att göra. Fundera på sådant som: Hur ser era roller ut? Vem gör vad och hur fördelas ansvaret? Trivs båda med den fördelningen eller skulle den kunna se ut på något annat sätt? Är ni mest mamma och pappa eller får ni utrymme för att vara man och kvinna? Vad behöver ni, vad saknar ni, vad vill ni ha mera av, hur kan ni ta hand om ert förhållande i stort på bästa sätt?

• Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 14:03:37 följande:
    Nej, det är inte riktigt hela sanningen tror jag inte.

När man dejtar singelmammor så kan de vara hur kåta som helst, oavsett ålder på barnen.
    Jamen, det var ju ungefär det jag menade. Om du dejtar en singelmamma så har ni ju en helt annan relation. En dejt. Något som är spännande. En träff där vad som helst kan hända, där ni har valt varandra av någon anledning, där ni ser varandra som man och kvinna. 

Min poäng var ju att det är lätt att tappa bort allt detta när man får barn ihop och lever som en familj med vissa fixerade roller. 
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 15:24:16 följande:
    Din poäng var att det hade med barnen att göra och arbetsfördelning.

Min poäng är att om man bara knullar en kvinna utan att i ävrigt bry sig om henne eller investera någonting alls, så får man en kåt kvinna som vill knulla.

Om man däremot investerar i en kvinna, med tid, emotioner och finansiellt, så får man vad du just beskrev, en kvinna som vill ha mer av allt utan att vilja ha sex.

Det är skillnaden i våra sätt att se på det.
    Nej, min poäng var inte "att det hade med barnen att göra och arbetsfördelning". Min poäng var rollerna, vem man blir i en familj, hur man ser på varandra, vad som händer i relationen. 

Och din poäng är tydligen att man antingen kan "investera" i en kvinna eller inte, det låter väldigt fyrkantigt och trist i mina öron, så, ja, jag tror att vi ser detta på väldigt olika sätt. Kanske inte så mycket mer att diskutera, helt enkelt. 
  • Rosemary
    Celines Essence skrev 2014-12-26 16:02:19 följande:
    Vad säger hon då om sin sexuella längtan. Vad vill hon?
    Bra fråga.

Och, TS, jag tycker att du ska göra klart för dig (och oss) vad du är ute efter här egentligen. Förutom att ha sex med din fru. I trådstarten undrar du om du ska ta upp samma gamla diskussion med henne igen eller om du bara ska acceptera läget. Det finns ju massor av andra saker du kan göra, om du verkligen vill. Som att ta reda på varför situationen är som den är. Vad händer mellan dig och din fru i det sexuella? Hur ser ert förhållande i övrigt ut? Finns det någon spänning, attraktion, är ni man och kvinna eller bara mamma och pappa, gör ni saker tillsammans, har ni roligt, tar ni hand om ert förhållande på andra sätt?
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 15:54:11 följande:
    Vilket är samma sak men beskrivet med andra ord.

Det är klart att du tycker det låter trist, men det är ju trist för att kvinnor är skapta som de är. Det är inget någon kan göra något åt.

Samma singelkvinna som lever ut sexuellt med massor av män och experimenterar hur mycket som helst sexuellt blir efter något år till en nunna med en och samma man ofta, speciellt efter de låst sina liv ordentligt. Men samma kvinna kommer ju att knulla hur mycket som helst när förhållandet tar slut men med andra män. Ungefär så ser kvinnlig sexualitet ut. Det är vad du också beskriver fast du inte formulerar det exakt så.
    Så kvinnor ska inte ha förhållanden om de vill ha ett bra sexliv? Och män som vill ha bra sex ska bara dejta singelkvinnor? Är det det du vill säga?
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 16:42:25 följande:
    Ja, det blir ju konsekvensen oftast, det finns säkert undantag, men som oftast är det sådär.

Man kan göra mer än dejta som man, oftast blir ju sexet riktigt bra under förälskelsefasen när kvinnan blir riktigt kär. Det är som Lina beskriver det, allt är nytt och kvinnan är ännu inte helt säker på vart det kommer att gå och då triggas hennes sexualitet. När hon är trygg och säker så sjunker det där undan, och därför får man se till att det inte händer som man om man vill ha bra sex, vilket de flesta män vill.
    Men om man vill ha ett längre förhållande och bra sex, hur gör man då? Enligt dig? Hur ska exempelvis TS göra för att hans fru inte känna sig alltför trygg och säker, och därmed okåt, på honom?
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 16:53:40 följande:
    Läs Linas inlägg noggrannt, när kvinnan väl avsexualiserat en man så är det extremt svårt för henne att omdefiniera honom.

Antingen får de leta reda på nya kvinnor, eller vänja sig vid ett liv med en kvinna som inte är speciellt intresserade av sex med dem. Det är de två mest realistiska alternativen.

Mitt råd till TS är att dumpa helt enkelt, om sex är viktigt för honom. Nu får han ju sex, så det är svårt att veta hur han ställer sig till det där.
    Jag kan så klart bara tala för mig själv, men för min del är det inte tryggheten som blir problematisk i ett förhållande, det är kraven. Att vara tillsammans med en man som på ett eller annat sätt, direkt eller indirekt, kräver sex av mig, det funkar väldigt avtändande, på mig personligen. Jag måste känna mig helt fri för att kunna känna lust, det måste finnas ett utrymme mellan mig och mannen, ett avstånd, någonting att fylla sin längtan med.  

Det handlar ju ändå i grunden om attraktion, en spänning, och den spänningen kan inte uppstå om någon hela tiden förväntar sig något av mig, om det jag ska ge till den andra parten så att säga redan är givet på förhand. 
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 17:59:46 följande:
    Nja, sanningen är att du inte vet vad som är orsaken. En kvinna kan inte se sin egen sexualitet, den är dold för henne. Om hon kunde se den så skulle hon kunna kommunicera om den och eventuellt lösa saker, men den ligger på ett ställe som är gömt för henne. Det enda sättet för henne att förstå sig själv, är att studera sig själv utifrån, ungefär som män gör med henne. Då kan hon se vad hon gjort förut och dra slutsatser från det.

Du har delvis rätt ändå, men bara delvis. Men spänningen behöver andra saker än bara uteblivna förväntningar på dig för att växa. Spänningen behöver säkert 7 eller 8 olika saker för att bli riktigt stor, men du vet inte om dom, och flera av dom är väldigt destruktiva så du vill inte veta av dem heller, eller låtsas inte om dom, även om ditt undermedvetna nog känner när de pockar.

Det är det här som gör kvinnlig sexualitet så komplicerad och ej sällan destruktiv på flera plan.
    Du har nog också delvis rätt. Jag har ju gjort just så där, försökt se mig själv utifrån och dra slutsatser.

Kan man kalla dig för en tvättäkta traditionalist, med de teoretiska rötterna stadigt förankrade någonstans i antiken och synen på kvinnan som en mystisk, irrationell, mörk och ondskefull kraft? Ett väsen man kan betrakta utifrån men ändå aldrig riktigt förstå sig på?

Medan mannen, däremot, är klar, ljus, enkel, logisk och fullt begriplig. Eller?
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 18:58:18 följande:
    Mannen är logisk och kreativt lösningsorienterad, det är bara ren fakta.

När det gäller just sex så är ju dilemmat att kvinnlig sexualitet ställer till det för både män och kvinnor, sådär tvingas vi ju in i kontakt med varandra, och måste kommunicera.

Pojkar är inte beredda på det, för de kommunicerar inte som tjejer, så över tid när de blir män så behöver de lära sig det, för kvinnor kan aldrig ändras eftersom de är blinda för sin egen roll i sexualiteten till stor del.

En pojke som vill veta om en annan pojke vill spela fotboll när de är 9 åker hem till honom och frågar om han vill. Beroende på svaret han får så vet han vad den pojken faktiskt vill, för pojkar säger vad som gäller till varandra. "Ja", "Snart, jag måste äta först", "Nej, jag vill inte det".

När samma pojke fem år senare är i puberteten och kåt och vill knulla med en grannflicka och ringer på hennes dörr och är lika rak så upphör den typen av kommunikation för resten av hans liv. Det är inget han valde, och inget kvinnor valt heller, kvinnor kan helt enkelt inte vara på något annat sätt, de är hjälplösa där.
    "Mannen är logisk och kreativt lösningsorienterad, det är bara ren fakta." Hämtad varifrån? Jag tycker att du börjar kännas smått osannolik i din konservativa syn på manligt-kvinnligt. Eller är du ute efter att skapa debatt, helt enkelt?

Min erfarenhet, fram arbetslivet, förhållanden och vänskaper, är att folk är ungefär lika ologiska och dåliga på kreativt lösningsarbete, oavsett kön. Det är en man som har startat den här tråden, exempelvis. Vad vill han? Det är oklart. Kanske bara klaga lite, som folk i allmänhet, män som kvinnor, gör när de inte vet hur de ska lösa sina problem. 

Men visst finns det skillnader mellan män och kvinnor, eller snarare: Det finns stora skillnader i hur vi förväntas vara. Det finns roller som vi enligt alla normer bör foga in oss i. Och det där ställer till problem i förhållanden, och särskilt när man bildar familj, det var en del av det jag ville säga från början i den här tråden. Jag tycker det som Flaggan skrev i inlägg #40 var väldigt fint, för så kan det ju också vara: ett förhållande där man har lyckats behålla det lekfulla och inte minst detta att faktiskt se varandra som sexuella varelser även mitt i vardagslivet. Tänk att få höra att man är sexig varje dag! Jag tror inte jag fick höra att jag var sexig en enda gång i mitt förra förhållande ...
  • Rosemary
    Anonym (Förälskelse) skrev 2014-12-27 10:41:02 följande:
    Fast, helt ärligt, efter fyra år är man ju fortfarande i förälskelsefasen av en relation, då är det inte speciellt svårt att hålla sitt sexliv spännande.
    Hehe, ja, så så kan man också se det. Men Flaggan lever ju med småbarn och allt. Och psykologerna säger något annat om förälskelsefasen: 

www.psykologiguiden.se/www/pages/
  • Rosemary

Apropå roller igen då, och det som Anna och Malin skriver: 

I en normal svensk familj förväntas mannen och kvinnan vara jämställda. Båda ska ut i arbetslivet, jobba heltid och ta gemensamt ansvar för hem och barn. 

I praktiken blir det oftast så att kvinnan ändå tar mest ansvar för hemmet och barnen, plus att hon jobbar heltid, plus att hon får en man som känner sig vilsen och utanför. Han står bredvid gemenskapen och kräver sin del av uppmärksamheten, kvinnan går på knäna och tappar sexlusten och den stackars jämställda mannen får höra sådant som att "det är omanligt att diska, visa lite stake, kasta dig över din kvinnan och ta henne med storm". Det är väl inte undra på att det blir konstigt i en sådan familj? 

Och lösningen är förstås inte att gå tillbaka till 1800-talet, lösningen är att fundera över de här rollerna och mönstren och försöka hitta på något bättre, något som fungerar, något där båda parter kan få komma till sin rätt. 

Svar på tråden Min fru vill, men inget händer