• Rosemary

Min fru vill, men inget händer

Anonym (Det händer) skrev 2014-12-27 11:31:45 följande:
    Ren fakta, det är bara att se omkring sig själv. I princip allt nytt som uppfinns eller har uppfunnits har haft män som kreatörer, från musik till teknologi. Ok om det var 60% av uppfinningar och ideer som kom från män och 40% från kvinnor, då kunde det vara slump, men nu är det en så öronbedövande tydlig majoritet från män att det är solkart att män har en fördel.

När det gäller kvinnors sätt att argumentera så blir de snabbt känslosamma och går mot sig själva eller mot personen de diskuterar med utan att separera ut att det är det de gör. Män vet oftare vad som är vad i en diskussion. För män kan med logik hålla isär delar i en diskussion och inte blanda ihop dem. 

Du som kvinna förväntar dig komplimanger. Du ser det som en rätt. Män får sällan komplimanger och bryr sig också mindre. Nån kvinna i tråden beskrev hur hon smörjde in sig med hudkräm och väntade på mannens reaktion. Det är en typisk kvinnlig reaktion. En man som är naken i vardagsrummet förväntar sig inte att bli föremål för extrem kåthet endast och precis av det skälet.
    Som sagt, jag tror du är ute efter att provocera lite grann, och det kan ju alltid vara kul, men jag orkar inte börja veva de gamla vanliga historiska, sociologiska, feministiska argumenten och förklaringarna till att världen ser ut som den gör.

Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att man ser olika saker när man ser sig omkring, helt enkelt. 
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-27 12:22:04 följande:
    Först och främst. Tänk igenom din problemformulering. 

Är gifta kvinnor dyngkåta i Rihad alltså? Är de här heteroproblemen speciellt ovanliga i ens Tyskland eller England som både liknar och är olika svensk kultur?

Om du skrapar på ytan så ser du säkert att problemet går djupare.

Dessutom hade du ingen lösning alls nånstans, ens till ditt eget formulerade problem, annat än att prata om det. Som om logiska diskussioner om sex gjorde kvinnor kåta...
    Du är ett riktigt härligt exempel på en ologisk man. Om jag säger att ett förhållande fungerar på ett visst sätt enligt svensk normalmall, och att det sättet är dåligt, så följer inte automatiskt att ett förhållande enligt valfri utländsk mall funkar bra. Argumentationsanalys, känner du till sådant? Du är inte så bra på att läsa innantill heller, men det kanske också är något du kan öva upp. 
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-27 12:24:25 följande:
    Du ser inte annorlunda på något, du vill göra det, för det skulle vara bra, men du gör inte det.
    Tomte
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-27 23:08:34 följande:
    De argument du angav är inte relevanta i de andra kulturerna jag nämnde, i en totalt irrelevanta, i de två andra i mindre relevanta.

Alltså är logisk att anta att andra orsaker ligger bakom problemen.

Om nån (antagligen kvinna då) hävdar att gravitationen verkar mot jordens mitt på vintern i Sverige för att det är mörkt, så kan det vara rimligt att peka ut att den verkar på samma sätt på sommaren. Logik är svårt när man har äggstockar verkar det som.
    Ja, eller så är logik någonting som du definierar, och omdefinierar, efter eget godtycke.

Jag har aldrig sagt att detta med rollerna är den enda orsaken till att sexlivet hakar upp sig i ett förhållande. Som jag nämnde inledningsvis så har jag haft egna personliga skäl till att grubbla på ämnet och jag är den första att erkänna att det är komplext, att det finnas massor av samverkande faktorer: personliga, psykologiska, sociala och samhälleliga. Men jag tyckte det här med rollerna var intressant att ta upp, jag såg det som en viktig faktor av många, som något man eventuellt kunde fundera vidare på.

Sedan får jag erkänna att jag nog lät mig provoceras av din dryga attityd. Är det något jag har svårt för så är det när folk talar om för mig vad jag egentligen tycker. Vad blir det för mening med att diskutera då? 

"Jag vill äta pannkakor till middag." "Nej, det vill du egentligen inte, du vill äta köttbullar som jag har köpt."

"Jag tycker att regeringen ska satsa mer på kultur." "Nej, det tycker du inte, du föredrar innerst inne att pengarna ska läggas på idrott."

"Jag tror på demokrati och människors lika värde." "Nej, det gör du inte, du tycker egentligen att diktaturer är att föredra och nu tar jag makten här."

Det blir ju helt hopplöst. Dessutom förstår jag inte varför det är så kul att provocera folk i debatter. Vart vill man komma med det? Vart vill du komma egentligen? Vad får du ut av det? Jag förstår mig inte på proffsprovokatörer heller, sådana där som Alexander Bard och Linda Skugge och han Birro, men de får ju åtminstone betalt. 
  • Rosemary
    Andrew skrev 2014-12-28 11:59:48 följande:

Ts, tycker inte du ska ta upp frågan/problemet mer. Du ska inte behöva känna att det är bara du som kämpar med ert sexuella förhållande.

Det du ska istället göra är att sluta tänka och analysera för mycket. För stora krav förstör. Du behöver bli mer manlig och göra saker för dig enbart. Men varannan gång tillsammans med din familj eller bara din fru. Men du behöver göra dig loss mer från "henne" Du behöver få upp din självkänsla. Det bästa sättet är träning och främst styrka. När du gör och fixar hemma så är det viktigt att du gör det på ditt sätt.

Sexet ska du verka som du har fullständigt gett upp. Visst, du masserar henne och ger henne uppmärksamhet som du vet hon mår bra av - men sex, skojar du! Du måste få henne att inse och förstå att även du kan nå en vägs ände när det gäller sex. Hon tror och vet att idag får hon sex bara hon viftar lite med lillfingret och du är redo på 2 sekunder. Du måste få henne jävligt osäker vad hon numera har dig sexuellt. Hon måste inse att hon måste kämpa för att överhuvudtaget väcka din kåthet och det innebär också att sexet måste utvecklas. Du måste säga att det är förbaskat trist och att du skippar det om hon inte vill möta dig på halva vägen i ert sexliv.

Det är dags att komma en bit över noll och det är dags att "ryta" ifrån på rätt sätt. Plocka ner henne från höjderna och visa att du har tröttnat helt enkelt. Låt henne upptäcka att du drar "vidare" och hon får finna sig i det. Felet jag tror många män gör idag är att vi bygger upp broar som hon bränner. Vi liksom hittar förklaringar som rättfärdigar hennes beteende. Vi gör oss till offer och hittar förklaringar som t.ex ostädat kök. För sanningen är att tjejer ligger gärna - även om det ser ut som Jerusalems förstörelse hemma. Men det viktigaste är att du får hennes tillit. Att du har stenkoll på barnens aktiviteter, möten, vad som finns i kylskåpet, när svärmor fyller år osv. Låt aldrig frun ge dig instruktioner, lappar mm om vad som händer eller du ska göra. Får du en sådan lapp så riv den och säg -"lita på mig istället för att ge mig lappar". Sen är det jävligt viktigt att du har stenkoll. Här måste du aktivt bygga upp ett system kring allt som händer i familjen/hushållet.

Men det jag vill säga är att du måste bryta dig loss från hennes övertag, ta tag i din manlighet (styrka), visa att du inte längre "väntar utan ditt liv pågår och hon får finna sig i detta. Sluta tassa på tå och sluta också med att ge henne 100% uppmärksamhet hela tiden men stanna inte av att ge för familjen. Öka där istället. För din skull.

Skitbra, tycker jag Konkret och konstruktivt. Här har vi ju en man som aktivt vill förändra rollerna hemma, hitta en annan position att utgå ifrån än den där hopplösa ett-barn-till-som-kräver-saker-av-kvinnan-positionen jag talade om förut.
  • Rosemary

Jag känner igen en del av det ni pratar om här. Jag är också viljestark och envis, jag vill gärna styra och ställa och ha kontroll över varenda liten jäkla sak hemma, men det betyder inte att jag vill leva med någon som helt motståndslöst finner sig i det. Någon som faller undan och surar och vägrar dammsuga bara för att jag tjatar, som om jag var hans morsa och han inte hade något att säga till om alls.

Mitt ex gjorde så, och jag tror att många män gör så, de låter kvinnan ta kontrollen över hemmet och familjen och sedan protesterar de på olika barnsliga vis. I stället för att prompt sätta ner foten och säga "nej, nu jävlar, jag finner mig inte att det är din ordning som gäller, nu sätter vi oss ner och gör upp ett system som funkar lika bra för mig som för dig!"

Jag tror faktiskt att en del av attraktionen uppstår där, i mötet mellan två viljor, om jag ser till hur jag fungerar. Att jag är envis och har starka åsikter om saker och ting betyder inte att jag vill bestämma över andra människor, det betyder bara att jag definierar mig själv och sätter gränser för vem jag är. Jag vill möta en person som gör likadant, någon som drar upp sina egna gränser och stannar där, så att jag vet var jag har den andra parten egentligen. 

• Rosemary

#182 var riktat till tjejerna i tråden, hade visst missat lite av konversationen ...

• Rosemary
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 11:58:46 följande:

Så för att sammanfatta: mannen ska vara manlig (förutom när han visar sina känsliga sidor), vara bestämd (förutom att han är lätt att kompromissa med), han ska ta för sig (så länge kvinnan vill), dela jobben jämlikt (förutom dom "manliga" sysslorna som är automatiskt hans)?

Är det inte enklare att konstatera att kvinnor inte vet explicit vad dom tänder/inte tänder på, dom försöker bara motivera saken för sig själv efteråt?

En majoritet av männen skulle vara helnöjd med sin kvinna om hon a) vill ha sex och är intresserad av det b) håller sin kropp i "normalt" skick och c) är såpass klar i knoppen att man kan ha en vettig diskussion med henne och hon inte skämmer ut en inför ena kompisar

Den här tråden handlar om (vissa) kvinnors bristande sexlust och vad den kan bero på. Många kvinnor här (och en del män, som exempelvis Andrew) har försökt förklara detta från olika håll och synvinklar, ofta tydligt och konkret, men vissa män vägrar ju fatta. Varför lyssnar ni inte? Varför ställer ni inte följdfrågor och försöker lära er någonting? Varför inte bara ta till sig av de synpunkter som framkommer, öppet och förutsättningslöst, fundera på allt det kloka, bra och vettiga som sägs, i stället för att envisas med sådant där som att "kvinnor inte vet explicit vad dom tänker/inte tänder på, dom försöker bara motivera saken för sig själv efteråt"?
  • Rosemary
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 13:13:02 följande:
    Du fäster dig kanske för mycket vid exemplen. Pointen är att det inte är jobbigt - det är omöjligt. Om målen skulle vara fasta så skulle det vara jobbigt - men man skulle göra det och saken skulle per definition vara fixad och resultatet skulle vara en kvinna som vill ha sex. Men målen är flytande - idag ska du vara sådan här och i morgon sådär. Vilket igen får mig att återgå till teorin att en kvinna antingen vill ha sex eller inte (beroende på om det behövs) och resten är bortförklaringar (för sig själv och sin partner).

Jag kan inte tänka mig ett enklare sätt att driva min fru till vansinne än att säga att "gå du med barnen till pulkabacken - jag lagar mat och packar inför resan". Hon skulle studsa runt väggarna av kontrollbehov. Jag har sagt att jag kan sköta den här och den där sysslan men nej - sånt ska göras precis när och hur hon vill. Och sen kommer orsaken att "jag är så upptagen med att få vardagen att fungera för att sex ska nappa".
    Nej, det är inte omöjligt. Du gör det omöjligt. Varför låter du din fru ha den här makten över dig och hemmet? Det finns ingenting som säger att du måste finna dig i det. Vad spelar det för roll att hon blir vansinnig? Blir inte du vansinnig över att hon inte litar på dig? Varför ska allt göras på hennes sätt? Hur kan du gå med på det? Jag skulle aldrig släppa allt som har med hem och barn att göra till den andra parten i förhållandet, varför gör du det?
  • Rosemary
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 13:23:27 följande:
    Du måste också acceptera att män tänker som män men själv anser jag mig nog ha deltagit i diskussionen på en semivettig nivå, till vilken hör kritik av påståenden och följdfrågor etc(?)

Nätet är fullt av råd, jag föredrar att lite ifrågasätta råden först för nätet är fullt av "goda råd". Personligen tror jag att män skulle mer än gärna ta emot råd som skulle göra att man skulle få sin kvinna tänd på sex. Dom flesta av oss har nämligen försökt olika saker ganska länge och jagat det rörliga målet innan vi komer till FL och gråter
    Nej, jag har gått igenom dina inlägg och du ställer inga frågor. Förutom sådana som är retoriska och bekräftar dina egna påståenden. Jag talar om öppna frågor, sådana som handlar om att man verkligen försöker förstå den andra parten, där man vill veta och grubbla vidare tillsammans för att eventuellt i slutändan komma fram till något nytt. 

Jag tänker inte acceptera att "män tänker som män". Män, liksom kvinnor, är individer, och tänker väldigt olika sinsemellan. 
  • Rosemary
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 13:38:04 följande:
    Vi tar ett barnsligt exempel

Din man säger att han inte vill ha sex med dig eftersom han inte är avslappnad. Orsaken att han inte är avslappnad är att han alltid är den som kör bil i familjen (era jobbresor, helger etc). Så du säger att du gärna kan köra halva vägen men det vill han inte eftersom han tycker att det är hans bil och att han vill köra. Du insisterar att köra och han sitter bredvid och kommenterar varje rörelse du gör fel tills du tappar nerverna och säger till åt honom varefter han sitter och surar. Är han avkopplad nu? Och sen tänker du att 90% av er vardag spenderas i bilen.
    Jag kan förstå att man tappar självförtroendet om den andra parten går in och kommenterar varje steg man tar. Men jag kan inte förstå hur man står ut med situationen i längden, år ut och år in, särskilt om sexlivet påverkas av det och man klart och tydligt kan se kopplingen. När man väl har fattat hur saker och ting hänger ihop får man ju faktiskt lov att ta tag i situationen. Så varför gör du inte det?
Svar på tråden Min fru vill, men inget händer