• Anonym (Bastutjejen)

Bastu efter mat

Ja, är det en myt eller ej?

Jag tycker att de verkar lite överdrivet att de skulle va farligt eller att man inte får bada bastu efter man just ätit.

Behöver jag ens nämna att jag har en finsk svärmor som lever kvar i 50 talets Finland.

Nån här inne som har någon teori om detta, försökte googla men hittade inget alls.

• Svar på tråden Bastu efter mat
  • Anonym (Bastutjejen)

Tack !

Hade helst önskat hittat riktig fakta på internet o tryckt upp i hennes nylle...

Men hon verkar va helt insatt i myten så... Så ja diskutionen newer ending story...

• Kerubmamman

Har aldrig hört den myten förr. Förvånad 

Kan det vara en vidareutveckling av myten om att man inte får bada efter maten? Dvs man får ej hoppa i sjön för att svalka sig efter maten. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    Anonym (Bastutjejen) skrev 2014-12-26 18:47:31 följande:
    Tack !
    Hade helst önskat hittat riktig fakta på internet o tryckt upp i hennes nylle...

Men hon verkar va helt insatt i myten så... Så ja diskutionen newer ending story...
    Vad händer om man bastar efter maten enligt henne? 
  • Dr Nail

Jag tror att det egentligen kan vara problematiskt av samma anledning som man inte bör träna direkt efter maten. För hjärtat är ju bastu en typ av träning, dvs. en ansträngning. Är man dessutom proppmätt ökar man belastningen.

Även om det inte är livsfarligt så kan det ligga något i det din svärmor säger. Jag har själv hört den "myten".

• Anonym (Bastutjejen)

På hennes knackiga svenska så får hon fram att de är farligt, o de är inte bra. Men kan tänka mej att hon menar hjärtat eller insulinproductionen...

• Dr Nail
    Anonym (Bastutjejen) skrev 2014-12-26 19:14:47 följande:

På hennes knackiga svenska så får hon fram att de är farligt, o de är inte bra. Men kan tänka mej att hon menar hjärtat eller insulinproductionen...

Jag tror så här: ligger man i riskzonen pga. hypertoni, övervikt osv. är det kanske smartast att inte utmana ödet. Har man däremot inga problem med hjärtat så är det nog lugnt även om man bastar efter att ha tryckt i sig en familjepizza och en glassbomb.
  • Kerubmamman

Hittade lite info på Ebay av alla ställen, så hur välgrundade deras råd är vet jag inte. Det är annandagen och jag orkar inte faktagranska. Tungan ute

Punkt 3 säger att man inte ska äta eller dricka alkohol före eller under bastubadet eftersom man kan få blodtrycksfall och därför må dåligt. 
    http://www.ebay.com/gds/8-Sauna-Safety-Tips-/10000000177632816/g.html

• Anonym (Bastutjejen)

Tack för era svar..

Hihi kan tillägga att min sambos släkt är tjockisar hela bunten

Kan va de hon grundar på då

Men men, själv är man smalheten själv, så då kan ja va först in i bastun framöver

• AnnaZL

Det är nog lite olika från person till person också. (Eller hur mycket personen äter?) Både jag och min sambo är i form och inte överviktiga. För mig är det inget problem att basta direkt efter maten, men han mår bättre om han väntar ett par timmar.

Svar på tråden Bastu efter mat