Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)
    LauraPalmer skrev 2014-12-27 12:27:03 följande:
    Ja, så jäkla synd att vissa föräldrar ska bli så provocerade av att barnfria faktiskt är lyckliga över sitt liv och sina val.

Vad vill du göra karriär inom?
    Jag blir inte provocerad. Jag anser att det är bra att där finns folk som är så övertygade om att de inte vill ha barn, att de håller fast vid det och inte skaffar barn bara för att man förväntas göra det.
    Däremot har jag invändningar mot de fördomar som många barnfria har. Jag får ofta sovmorgon och kan också ta mig tid för en god bok och en härlig kopp de i skumbadet.
    Det är upp till var och en hur mycket man vill förändra sitt liv, när man får barn.
  • Anonym (-)
    Anonym (MM) skrev 2014-12-27 14:03:30 följande:
    Det där är nog bara struntprat. Jag har levt styvfamiljsliv så jag vet hur det är att leva i en barnfamilj. Man kan inte alls bara leva som man vill med ban i huset. Barnen sover inte på morgonen då man vill sova ut. Inte ens på natten eller på kvällen. Du tvingas anpassa livet efter barnens behov och du har inte samma frihet att leva ditt liv som om du inte hade barn. Att påstå något annat är naivt. Att bli förälder är en enorm omställning i livet som gör att du är bundet till et livslångt ansvar och bundenhet. Bundenheten blir mindre ju äldre och mer självgående barnen blir men likväl finns den där.
    Fast det du skriver, stämmer inte i mitt fall.
    Jag har talat om för mitt barn att på helgerna vill jag sova ut. Barnet vaknar och klär sig själv och leker i sitt rum tills dess att jag kliver ur sängen. Ibland gör barnet i ordning sin frukost själv, om det är så att jag sover till klockan är mer än 10 (vilket sällan händer då jag aldrig kunnat sova längre än till tio, förutom i tonåren).
    Barnet är för övrigt fyra år.
    Vad är det för anpassningar du menar att jag måste göra?
    Var och en gör på sitt sätt. För mig fanns det inte att lägga om hela livet bara för att jag fick barn, därför har jag sett till att inte göra det heller.

Att leva styvfamiljsliv med någon annans barn, kan aldrig jämföras med att leva med ett eget barn.
  • Anonym (-)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-27 14:04:50 följande:
    Jag skrev ett svar i den andra tråden, här bör vi nog respektera TS önskan om att hålla det fritt från diskussioner av den sorten. Vill du diskutera den saken kan vi göra det där.
    Svarade där och lämnar nu denna tråd.
  • Anonym (-)
    Anonym (MM) skrev 2014-12-27 14:48:50 följande:
    Då tillhör nog du undantagsfallen. Men bundenheten och ansvaret finns där ändå, dygnet runt och varje dag året om. Jag älskar min egentid och behöver den. Skulle därför aldrig gilla att vara förälder. Även fast du påstår jag skulle kunna ha sovmornar. Jag vet att verkligheten ser ut på anat sätt och jag mår så bra med mitt val.
    Det är väl toppen att vi alla är olika och att vi alla är fria att göra som vi vill vad gäller familjelivet.

Givetvis har jag ett ansvar gentemot mitt barn. Men det visste jag ju redan innan jag skaffade barn och det var väl kanske en av anledningarna till att vilja skaffa barn också - att kunna få ta hand om någon annan än mig själv. Jag älskar att ha mitt barn att bry mig om. Jag älskar den villkorslösa kärlek jag får tillbaka.
    Bundenheten är ju bara plus, plus, plus! - Jag har ett barn, en vän för livet. Någon som jag älskar mer än livet självt. Jag ser inte hur det på något sätt kan vara negativt?

Men, som sagt, alla är olika och jag tycker - precis som jag skrev tidigare -  att det är bra att ni som vet att ni inte vill ha barn, faktiskt står på er och avstår barn och inte skaffar barn bara för att man förväntas göra det.
    Det finns säkert de som avundas er. De som tänker att "VARFÖR såg jag inte den möjligheten!?". Samtidigt så finns där de som valt bort barn i unga år, som sedan ändrat sig då det hunnit bli för sent och nu får leva med det resten av livet.
    Samtidigt som det finns sådana som jag, som känner att det är det mest naturliga att skaffa barn. Jag har alltid velat ha ett barn och aldrig haft i tanken att jag skulle avstå att skaffa ett barn. Det fanns liksom inte för mig - på samma sätt som att skaffa barn, inte finns med på din karta.

Huvudsaken är väl att alla gör som de vill med den biten, och är nöjda och glada?
  • Anonym (-)
    Anonym (K) skrev 2014-12-28 20:20:27 följande:

Ni som fortsätter skriva här fast TS flera gånger på ett trevligt sätt bett er lägga av, vad är det ni inte förstår?? Tråden heter till och med Tråden för endast barnfria! Stick härifrån nu och respektera TS!

Detta skrevs för över ett dygn sedan. Läs vidare för fan.
  • Anonym (-)
    Anonym (K) skrev 2014-12-28 22:57:39 följande:

Schas!

Hahaha, oh my. Du kanske skulle söka för det där.
  • Anonym (-)
    Anonym (lugn och ro) skrev 2014-12-30 18:16:59 följande:
    Du måste ta ansvar för barnet hela tiden under många år framöver innan det kan klara sig själv, att inte tro att du måste lägga om hela livet för det är väldigt naivt.
    "Lägga om hela livet" är en ENORM överdrift!
  • Anonym (-)
    HWR skrev 2014-12-30 18:29:09 följande:
    Varför kan du inte respektera ts och de andras önskan i tråden om att den bara ska vara för barnfria? Vart vill du komma? Är det verkligen så otroligt provocerande att de vill leva ett annorlunda liv mot ditt?

Förlåt TS, jag blir bara så irriterad när folk försöker pracka på en sina åsikter. Jag vill inte starta en diskussion, kände bara för att säga ifrån.
    Jag svarar på citeringar ämnade för mig.
    Detta är ett diskussionsforum och blir jag "tilltalad" så svarar jag.
    Passar det inte så kan ju du knipa käft.
  • Anonym (-)
    AnooYoo skrev 2014-12-30 18:58:48 följande:

Kan du välja att inte ta hand om dina barn i en vecka för att du känner för att titta på alla avsnitt av Lost i rad? 

Fast alltså det är där jag skiljer mig från er barnfria; jag har inte sådana behov.
    Jag ÄLSKAR att gå på Skansen, Junibacken, barnteater, museum, fixa barnkalas, gå skogspromenader och leta efter troll, osv, osv, osv.

Då och då tar jag mig tid till surf, tv, spel och liknande. Exempelvis när mitt barn badar, leker själv, leker med nån kompis, eller sover.
    Men, som sagt, jag har inte ett så stort behov av det. Därför passar jag som mamma.
    Anonym (lugn och ro) skrev 2014-12-30 19:00:52 följande:
    Du kanske är en sån som inte tar så allvarligt på det här med föräldraansvar utan dumpar över det på andra.
    Nej, har inget behov av barnvakt - trots att jag är ensamstående.

• Anonym (-)
    AnooYoo skrev 2014-12-30 19:12:28 följande:

Vad är din poäng med att argumentera för att man inte behöver ändra sitt liv för att man har barn om du förstår att andra skulle behöva göra det och därför väljer att låta bli? 

Kan det vara så att tråden har utbildat dig?

Haha, ja, känns det bra för dig att tro det så kan vi säga det. Flört

• Anonym (-)
    AnooYoo skrev 2014-12-30 19:15:22 följande:
    Eller så kan du svara på frågan.
    Jag ville visa på att där faktiskt inte behöver vara svart eller vitt. Så som alltid på FL.
    Och nej, tråden har inte lärt mig ett skit.
  • Anonym (-)
    Anonym (-_-) skrev 2014-12-30 19:19:28 följande:
    Varför kan du inte bara respektera att den här tråden inte är gjord för dig eller det liv du lever och istället diskutera junibacken och barnkalas i någon av alla trådar som är gjorda för det? Så kan vi om inte tycker det så är spännande att springa runt och hänga med barn hela dagarna och sedan sitta och slösurfa lite få ha den här tråden ifred? 
    Jag svarar på frågor ställda till mig.
  • Anonym (-)
    Anonym (lugn och ro) skrev 2014-12-30 19:20:20 följande:

I andra trådar där föräldrar klagar på att de inte har egentid och barnen är så jobbiga heter "varför skaffade du barn om det är så jobbigt att inte ha egentid, så är det att ha barn", men i trådar om barnfria är det plötsligt inget problem för föräldrar att leva nästan precis som om barnen inte fanns. Jag får det inte att gå ihop.

Det kanske inte är samma personer som svarar, ellerhur!?
    Jag har aldrig skrivit en sådan tråd, då jag inte ser några såna "problem".
  • Anonym (-)
    Du är ju sjuk. Sök hjälp.
  • Anonym (-)
    Anonym (lugn och ro) skrev 2014-12-30 19:52:30 följande:
    Är jag sjuk för att jag vill visa att det är många som upplever det som en stor begränsning och försämring av livskvaliteten att ha barn?
    Personerna skriver väl i stundens hetta. Det är ju inte så att alla föräldrar går omkring och avskyr sina barn.

• Anonym (-)
    Anonym (lugn och ro) skrev 2014-12-30 20:29:35 följande:

Jag har inte påstått att alla avskyr sina barn. Flera skriver ju att de älskar sina barn, fast ändå (för sent) kommit fram till att livet som förälder inte passar dem.

Har inte läst trådarna.

Tragiskt, men som tur är också ytterst ovanligt.
Svar på tråden Tråden för endast barnfria! :-)