• Anonym (ledsen)

min pojkvän röker cb varje dag

Ja träffade min kille för 2 år sen på nätet och blev blixtförälskad i honom så fort ja såg hans bild.. vi träffades 3 veckor senare och allt bara kändes så rätt! Under våren tid tillsammans så har det uppstått ett problem , eller uppstår och uppstått, han röker cannabis varje d da g och har gjort det i 13 år.. ja har egentligen inge problem med cannabis men när det blir varje dag och när det mesta går ut på att röka så har det blivit ett problem..plus att han åker dit och får dyra böter..har pratat med honom om hur ja känner..han kan väl röka nån gång i veckan, m helt ok..ja älskar honom men inte hans rökande.. märker så väl när han inte har hemma, innan h Ha n fixat så blir han irriterad men glad så fort han får..känns som det mest kretsar runt hans rökande, alltid när vi ses och ska gör nåt så måste ja vänta eftersom han ska mecka innan, när vi ska sova , och då träffas vi bara 2 helger i månaden, så måste h ha n gå en promenad först..så vi somnar sällan tillsammans:( vet inte riktigt vad j ja g ska göra, behöver era råd!

• Svar på tråden min pojkvän röker cb varje dag
  • carlf

Det är du som har gjort han till din pojkvän. svårare är det inte än att det är du som gör han till ditt ex

• Frontline
    Anonym (ledsen) skrev 2014-12-26 23:34:25 följande:
    behöver era råd!
    Gå vidare och hitta en annan, svårare en så behöver det inte vara...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sarah1990

Oj, jag gick BARA in för att läsa hela tråden då jag (uppenbarligen) blivit testskadad och undrade hur faaan man kan röka clear blue-test :'D

• Carnitas
    Sarah1990 skrev 2014-12-26 23:48:42 följande:
    Oj, jag gick BARA in för att läsa hela tråden då jag (uppenbarligen) blivit testskadad och undrade hur faaan man kan röka clear blue-test :'D

Det kanske går, men en järnvilja ;)

TS, skicka ut han på promenad tidigare då, så får ni tillsammans tid innan ni somnar.
    Och är det helt otänkbart, så har väl hans gnista falnat och du behöver påminna honom om att det är så.
    Så får ni se vad detta tar er.
    Att han ska sluta röka cannabis, ser jag inte i en snar framtid precis.
    Så du får helt enkelt tänka ut i hur det ska se ut, tänk på att man ska kompromissa.
    När man slutar med detta, så är det spikar i kistan.

• Anonym (ledsen)
    Frontline skrev 2014-12-26 23:46:51 följande:

Gå vidare och hitta en annan, svårare en så behöver det inte vara...

nån annan är jag inte intresserad av, så joo det är svårt..det svåra är att jag älskar honom men inte hans rökande. Prata med honom igår igen hur jag känner..han vill oxå dra ner på det men jag är väldigt osäker på om han klarar det:(
  • Frontline
    Anonym (ledsen) skrev 2014-12-27 20:19:00 följande:
    nån annan är jag inte intresserad av, så joo det är svårt..det svåra är att jag älskar honom men inte hans rökande. Prata med honom igår igen hur jag känner..han vill oxå dra ner på det men jag är väldigt osäker på om han klarar det:(
    Så vilka val har du?

Acceptera eller inte acceptera?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (hmm)

Men du visste väl att han rökte varje dag när du valde att bli tillsammans med honom? Du blev även tillsammans med hans rökande. Det är inte ok att bli tillsammans med en rökare och sen vilja att personen ändrar sitt rökbeteende (oavsett om det är nikotin eller cb). 

Hade själv en kille som jag blev tillsammans med medan jag var rökare, han förväntade sig sen att jag skulle sluta! Ett halvår kom det fram att han tyckte att det var äckligt och han höll på att tjata på mig.. vafan, tala om direkt att det är ett krav från din sida kan jag känna. Han blev dumpad. Sen träffade jag en rökare istället och vi är gifta nu. Och vi har slutat röka tillsammans. 

• Anonym (medelväg)
    Frontline skrev 2014-12-28 00:38:42 följande:
    Så vilka val har du?

Acceptera eller inte acceptera?

Behöver inte vara svart och vitt, det går hitta medelvägar också.
    Sen vad dessa är i praktiken, det är för en senare diskussion.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (hmm) skrev 2014-12-28 01:47:34 följande:

Men du visste väl att han rökte varje dag när du valde att bli tillsammans med honom? Du blev även tillsammans med hans rökande. Det är inte ok att bli tillsammans med en rökare och sen vilja att personen ändrar sitt rökbeteende (oavsett om det är nikotin eller cb).  nä visste inte att han rökte varje dag, det uppdagades efter ca 6 mån..hade jag vetat det så hade nog saker o ting sett annorlunda ut

Hade själv en kille som jag blev tillsammans med medan jag var rökare, han förväntade sig sen att jag skulle sluta! Ett halvår kom det fram att han tyckte att det var äckligt och han höll på att tjata på mig.. vafan, tala om direkt att det är ett krav från din sida kan jag känna. Han blev dumpad. Sen träffade jag en rökare istället och vi är gifta nu. Och vi har slutat röka tillsammans. 

• Anonym (ditt val)

Dag skulle säga så här, en människa kommer i paketpris, du kan inte ta det du tycker om och försöka träna bort resten som på en hund.

Du blev ihop med en cannabisrökare, take it or leave it.

• Anonym (ledsen)

Visst men jag visste inte om att han rökte så här mycket när jag blev ihop med honom..ska man acceptera allt när man älskar nån?

• The sea refuses no river
    Anonym (ledsen) skrev 2014-12-29 11:27:07 följande:

Visst men jag visste inte om att han rökte så här mycket när jag blev ihop med honom..ska man acceptera allt när man älskar nån?

Jag tänker att det är en fråga om vad man tycker det är värt att "stå ut med" i en relation.

Vad jag menar med det är egentligen att man har olika smärttröskel. Vissa människor kan t.ex. leva i öppna förhållanden, då de kanske inte har det särskilt svårt med typ svartsjuka. Och i min relation så finns det ju definitivt saker som jag tycker är svåra att hantera med min sambo.

Vad man i huvudsak i min mening bör undvika i relationer är beklämmande strukturer - ex. att en part tar för mycket kontroll i situationen vilket resulterar i att den andra inte kan leva det liv den vill. Att en part är aggressiv, kontrollerande, eller manipulativ gentemot den andra, är exempel på strukturer som ingen mår bra av i en relation.

Men en sådan sak som cannabiskonsumption, håller snarare ihop med andra livsstilsval anser jag. T.ex. ifall en part skulle jobba mycket, vilja vara med andra samtidigt, kraftigt religiös - och andra saker.

Har t.ex. en god vän som röker med ungefär samma frekvens som din pojkvän, det är mig veterligen inget problem med hans sambo som inte direkt behövde acceptera beteendet - utan rent ut inte reflekterat över det så fruktansvärt mycket.

Jag tror iaf att man bör undvika att inrätta beteenden i en relation där man behöver ifrågasätta (annat än i konstruktiv bemärkelse) vad ens partner gör eller hur den tänker. Bättre då att förstå, och låta den andra förstå hur man själv tänker - och sedan låta det vara. Då det i grund och botten handlar om hur en person vill leva sitt liv (dvs har företräde), och hur en annan gillar/ogillar det (inget företräde i fråga om den andras val, men med valet att bryta ifall en inte vill leva så).
  • Carnitas
    Anonym (ledsen) skrev 2014-12-29 11:27:07 följande:

Såklart det ska finnas utrymme för kompromisser.
    Sen frågan i hur denna kompromiss ska se ut.
    Det är en bra fråga.
    Varför inte fråga han i vad han kan tänkas göra och om det är okey att göra så.
    Där du får komma i fokus emellanåt.

Svar på tråden min pojkvän röker cb varje dag