min pojkvän röker cb varje dag
Anonym (ledsen) skrev 2014-12-29 11:27:07 följande:
Visst men jag visste inte om att han rökte så här mycket när jag blev ihop med honom..ska man acceptera allt när man älskar nån?
Vad jag menar med det är egentligen att man har olika smärttröskel. Vissa människor kan t.ex. leva i öppna förhållanden, då de kanske inte har det särskilt svårt med typ svartsjuka. Och i min relation så finns det ju definitivt saker som jag tycker är svåra att hantera med min sambo.
Vad man i huvudsak i min mening bör undvika i relationer är beklämmande strukturer - ex. att en part tar för mycket kontroll i situationen vilket resulterar i att den andra inte kan leva det liv den vill. Att en part är aggressiv, kontrollerande, eller manipulativ gentemot den andra, är exempel på strukturer som ingen mår bra av i en relation.
Men en sådan sak som cannabiskonsumption, håller snarare ihop med andra livsstilsval anser jag. T.ex. ifall en part skulle jobba mycket, vilja vara med andra samtidigt, kraftigt religiös - och andra saker.
Har t.ex. en god vän som röker med ungefär samma frekvens som din pojkvän, det är mig veterligen inget problem med hans sambo som inte direkt behövde acceptera beteendet - utan rent ut inte reflekterat över det så fruktansvärt mycket.
Jag tror iaf att man bör undvika att inrätta beteenden i en relation där man behöver ifrågasätta (annat än i konstruktiv bemärkelse) vad ens partner gör eller hur den tänker. Bättre då att förstå, och låta den andra förstå hur man själv tänker - och sedan låta det vara. Då det i grund och botten handlar om hur en person vill leva sitt liv (dvs har företräde), och hur en annan gillar/ogillar det (inget företräde i fråga om den andras val, men med valet att bryta ifall en inte vill leva så).