• Jamilia

Stor åldersskillnad mellan syskon

Hej alla! Snälla, skriv litegrann vad ni upplevt som positivt med att ha större åldersskillnad mellan syskon! Låter som att många lyckas skaffa syskon med bara 1,5 till 2 år emellan! Vi kämpar med syskon och kommer förmodligen få minst 4 år emellan! Vad är positivt med lite större åldersskillnad, peppa mig lite, tack!!!

• Svar på tråden Stor åldersskillnad mellan syskon
  • SecretMe

Fyra år är ingen stor åldersskillnad!
    Jag har 18 år mellan mina två. Solig

• Jamilia

Haha, nej, allt är relativt!!

• Esoada
    Jamilia skrev 2014-12-28 02:02:32 följande:

Hej alla! Snälla, skriv lite grann vad ni upplevt som positivt med att ha större åldersskillnad mellan syskon! Låter som att många lyckas skaffa syskon med bara 1,5 till 2 år emellan! Vi kämpar med syskon och kommer förmodligen få minst 4 år emellan! Vad är positivt med lite större åldersskillnad, peppa mig lite, tack!

Det är bra med åldersskillnad på syskon för då kan de större barnet ta mer ansvar (med syskonet bland annat) och det blir mindre bråk
    Jag vet, för jag har 2 syskon som är lika gamla som mig, där var det jobbigt
  • LiaSthlm

Jag har 2,5 år mellan mina första två och de har alltid lekt mer än tvåan och trean som det är lite mer än 4 år mellan.

Däremot ettan och trean som det är 7 år mellan leker bra men det är väl för storasyster tar hand om lillasyster och ställer upp.

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra första pojkar och sedan är det 4 respektive 5,5 år ner till vår tredje. Idag är yngsta 1,5 år. De äldsta är 7 respektive drygt 5,5. Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader. Jätteglad att få uppleva både och. Det är 7 år mellan mig och min syster. Vi har och har alltid haft en fin relation. Det ena är inte bättre eller sämre. Olika .

• iceball

Jag väntar mitt andra barn. Dottern kommer att vara närmare 6 år när denna kommer. Jag har tidigare fått lite panik över att man "borde" få barnen tätare. Men nu känns detta jättebra. Jag är väldigt nära dottern och vi har mycket tid tillsammans, att få ett till barn minskar den tiden vi har ensamma tillsammans men hon kommer att vara så pass stor att hon inte behöver lika mycket tid. Hon kommer också att förstå bättre varför jag måste prioritera en bäbis behov. Jag kommer att få mer tid för den lilla. Att få barn tätt för att de ska leka med varandra ser jag som fel anledning. Jag skaffar inte ett till barn för att dottern ska få en lekkamrat.

• Royalle

Jag kommer att få 7 år mellan mina två och det känns jättebra. Min äldsta dotter kommer att få egentid med mig eftersom vi båda vill hålla på med hästarna och vi kommer att ha myskvällar då hon ju inte behöver lägga sig lika tidigt som sitt syskon. Samtidigt kommer hon att vara stor nog att kunna hjälpa mig hemma vilket hon redan gör mycket. Så jag tror att det kommer att vara lättare att vara förälder till en bebis nu när jag har storasyster som både kan hjälpa mig, men också får med mig på aktiviteter passande hennes ålder. 

Jag tänkte när jag gick i affären och handlade kläder att jag har bästa åldrarna; både att kunna köpa små gulliga bebiskläder, men också lite tuffare och mer modekläder till den äldre.

• trolliz

Jag önskar jag hade tålamodet att vänta längre. Önskar jag bara var nöjd. Skulle jag bli gravid nu skulle det bli två år mellan. Det är väl den minsta skillnad jag vill ha, men fyra är verkligen max. Så tre blir lagom. Men mitt tålamod tryter och längtar så mycket. Enda som får mig att orka vänta är sambon och att jag kanske borde jobba lite först... Men just nu kan jag inte ens sova, för jag tänker på syskon mer och mer, fast jag i början ville ta ett småbarn i taget. Tre år ska ju vara det bästa, fyra är också bra. Men nästan alla jag kände under uppväxten var det nästan precis två år mer eller mindre emellan, samt jag och brorsan... 

Så surt när mamman och pappan känner olika :(

• Naaw

Enligt den forskning som finns är den bästa åldersskillnaden rent generellt 3-4 år. Då får varje barn tid att vara liten och utvecklas i sin takt. Sämst är pseudotvillingar.

• Loe

Vi försökte i ett år utan att lyckas. Det var hemskt och det kändes som att ALLA andra blev gravida, vilket var i princip sant för makens tre systrar fick barn under en två månadersperiod (juli-aug) innan vi ens fick ett plus. Men i oktober fick vi äntligen plus och dotterna skulle då hinna fylla fyra innan bebisen kom. Kände mig stressad över det men för ca två veckor sen fick vi veta att vi väntar tvillingar och då känns det såååå skönt att ha en stor tjej som kan gå på toa själv med lite stöttning, som inte behöver åka vagn och som man kan prata med och berätta om varför mamma är extra trött och måste träffa doktorn lite då och då. Och att mamma älskar henne fast hon får vara lite mer med pappa nu när mamma måste få vila. Hon tycker att tjejerna ska heta snövit och törnrosa...... :)

Svar på tråden Stor åldersskillnad mellan syskon