• lillefoot

Hur ska man lägga upp sovtider för en 8-åring?

Jag har en dotter som är 2 och en son som är 8. 2-åringen lägger jag kl 19 och läser då saga för henne, sen somnar hon. 8-åringen vill gå o lägga sig samtidigt för att läsa eller något annat. Kl 20 har han släckt. Den senaste tiden har jag dock låtit han släcka kl 21. Rätt länge nu, upp mot 2 år tror jag så har han inte somnat förrän efter 22. Hemma hos mig går barnen upp kvart i 7. Sen jag och deras pappa gick isär och varannan vecka startade så går dom upp halv 6 där. Blir det inte lite väl få timmar han får sömn då? Han somnar ju dock inte förrän efter 22.. Han är relativt morgonpigg. Bör man ändra tiderna kring läggdags och hur? Och han hinner ju alltid bli hungrig innan han somnar när han äter kvällsmat vid halv 7-7.

• Svar på tråden Hur ska man lägga upp sovtider för en 8-åring?
  • whitestar

Låter väl tidigt lägga sig kl. 19 flr en 8- åring. Våran 7- åring har just fått börja vara uppe till 20.30 om vardagarna men somnar oftast inte förräns efter 21. Då kliver han upp vid 7 om mornarna. Dock måste han börja kliva upp vid 6 efter nyår så då får han lägga sig senast 20. Max 45 minuter ska det gå från läggdags tills man sover tycker jag, annars är läggtiden helt fel.

• lillefoot
    whitestar skrev 2014-12-28 17:36:51 följande:

Låter väl tidigt lägga sig kl. 19 flr en 8- åring. Våran 7- åring har just fått börja vara uppe till 20.30 om vardagarna men somnar oftast inte förräns efter 21. Då kliver han upp vid 7 om mornarna. Dock måste han börja kliva upp vid 6 efter nyår så då får han lägga sig senast 20. Max 45 minuter ska det gå från läggdags tills man sover tycker jag, annars är läggtiden helt fel.

Jo men som jag skrev så vill han gå till sin säng oftast redan kl 19, inte för att han måste utan för att han vill läsa eller göra annat. Dock blir det för lång tid i sängen innan han verkligen sover tror jag. Men tiden som varit för honom att släcka har varit kl 20. Men även kl 20 är för tidigt. Det kanske är en bra utgångspunkt med max 45 min tills man sover då. Att ändra till att lampan ska va släckt efter 21 hade nog funkat bättre. Men snarare känns min "oro" över om det blir för lite timmar för honom då han går upp halv 6 hos sin pappa. Och jag tänkte snarare på om man kunde underlätta eller ändra på något sätt att han somnar tidigare...kanske va det så här jag skulle formulerat trådstarten med haha.. Men somnar han efter 22 varje kväll så är det väl bara så då kanske..7,5t sömn låter väldigt lite bara
  • Maddi

Men de är väl individuellt hur mycket sömn man behöver. Är han väldigt trött om dagarna så behöver han sova mer, om han inte är slö om dagarna då förstår jag inte anledningen och somna tidigare.

Utgå efter barnet och om barnet tycker om att ligga i sängen och läsa så ska du väl uppmuntra till de, jag förstår inte problemet

• gossensmamma

Både barn och vuxna har olika behov av sömn. Så om barnet varken är trött på morgonen när det är dags att stiga upp, eller verkar trött på dan eller är jättetrött på kvällen är det nog inga problem.

• lillefoot

Han är ganska morgonpigg men han är trött om dagarna och är på fritids till sent på eftermiddagen. Det är just därför jag ser detta som ett problem för att han är trött om dagarna. Givetvis uppmuntar jag honom att läsa och göra der han vill innan han ska släcka. Att han är trött om dagarna började då han började stiga upp halv 6 hos sin pappa. Han har inte så stort sömnbehov men hos hans pappa blir sömnen 1,5t kortare och när han redan somnar rätt sent så blir det ju förre timmar. Jag vet inte om man kan ändra just tiden då han somnar genom att ändra tiden han lägger sig eller hur man ska göra. Eller bara låta det va som det är och att han är trött om dagarna istället.

• whitestar

Alltså, tiden hos pappan kan du ju inte göra så mycket åt. Vill han lägga sig tidigare där också eller sitter han uppe längre där?

• Hedebris

Vår 5 och 7 åring lägger sig 19-19.30.
    Vår 9 åring lägger sig 20.00.
    De vaknar 6 oavsett när de lägger sig därav den tidiga tiden

Svar på tråden Hur ska man lägga upp sovtider för en 8-åring?