• Anonym (minna)

Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(

Känner mig så fruktansvärt ledsen och besviken (( Gråter
    Vill få råd här i tråden om jag ska ta tag i det här problemet, eller låta det fortlöpa, trots det känns så fel.
    Hur hade ni gjort?????
    Jag har nyligen varit i vårdnadstvist med pappan, vilket blev utgången gemensam vårdnad och varannan vecka. Ett avtal som vi skrev utan en rättegång. Trodde sen allt var frid och fröjd, nu skulle samarbetet bli bra igen =)

Men det har inte blivit bra alls Pappan krånglar med det mesta, och han har inställningen att på min vecka så har jag de kurser för barnen som jag vill och betalar för dom, och på hans vecka tvärtom. Han vägrar gå med på att komma överens om kurser för barnen och dela lika på kostnaden för dom och vill inte heller dela lika på jackor och skor, alla större utgifter har jag fått stå för ett helt år, innan delade vi lika utan problem.  Jag ber han komma med egna förslag hur vi ska komma överens, men får ingen respons alls. (Vi delar lika på barnbidraget bör tilläggas.)
    Igår tog jag upp frågan igen om hur vi ska fördela utgifterna för overaller, skor, jackor, glasögon, allt som är lite dyrare. Jag skrev att vi behöver verkligen en överenskommelse, och det är inte rätt att jag får betala allt. Han svarade "Hos mig slipper barnen frysa, jag ser till att barnen har det dom behöver på min vecka" Ett svar som inte var ett svar på min fråga alls.Han åkte samma dag som vi sms:at raskt ut till ett köpcentrum som ligger här vid stan, och köpte helt nya uppsättningar med vinterkläder och skor till barnen, som han sen bestämt hade sagt till barnen att när dom är hos honom får dom inte ha kläder som jag har köpt, och när dom är hos mig får dom inte ha kläder som han har köpt, absolut inte.
    Detta känns så fel mot barnen, det är väl för sjutton barnens kläder, dom ska väl inte behöva hålla reda på om det är en mamma-jacka eller en pappa-jacka, jag vill att dom ska kunna få känna, Det är MIN jacka! Dessutom så blir det fruktansvärt dyrt att ha dubbel uppsättning av precis allting, varje år. Finns det någon här som har så? Är det ett bra upplägg? Jag vill inte ha det så och tycker inte alls att det är bra.
    Jag vill också få till stånd en överenskommelse om hur jag och pappan ska planera och betala barnens aktiviteter, försäkringar, glasögon och oförutsedda utgifter som kan komma när man har barn.  Det känns som jag får stå för allting, och han slingrar sig med "sköt ditt på din vecka och gör vad du vill, så sköter jag mitt" så blir det så att jag får betala allt i slutändan, bortsett från hans plötsliga shoppingrunda nu igår då. Jag är absolut inte rik, lever som ensamstående på samma inkomst som de som har socialbidrag ungefär. Hos pappan är dom två och har båda fasta löner.
    Har ni några tips till mig?  Behöver verkligen alla råd som jag kan få  
  • Svar på tråden Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(
  • Anonym (trött)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2014-12-30 09:41:32 följande:

Du ska göra precis likadant . Stämma honom för att få enskild vårdnad om barnen. Att han stämmer dig och på detta sätt vill hämnas på dig visar art han är olämplig som förälder. En kärleksfull förälder ser till att barnen har både mamma och pappa. Han visste att det fanns en stor risk med att du kunde bli dömd som en olämplig förälder utan umgängesrätt. Det var ju hans syfte med anmälan. Han kommer inte att förändras. Han tar inte hänsyn till sina egna barn. Det enda som är viktigt för honom är att hämnas. Det kommer han använda som ett rättesnöre för hela den här skilsmässan. Precis som han säger så funkar det bra för honom. Han vill få dig ur vägen genom att försvåra det för dig. Du är svag ekonomiskt , därför blir hans vapen mot dig just att knäcka dig ekonomiskt. Allt för att straffa dig , på så sätt blir barnen en börda för dig och du ger upp. Fick han inte rätt i tingsrätten, så ordnar han det själv på sitt sätt.

Nej , det är helt fel att det ska vara en bonus , att komma överens och samarbeta om barnen.

Det handlar om levande individer! Fast små. Självklart måste föräldrarna samarbeta för att barnen ska kunna fortsätta leva ett tryggt liv även om föräldrarna är skilda.

Har du varit i en rättssal , så är det just det som är det viktigaste i en vårdnadstvist att allt ska ske enligt "Barnets bästa ". I detta fallet är det pappans bästa som gynnas. Därför kan du nu vända dig till tingsrätten och ansöka om enskild vårdnad . Nu har du bevis på att pappan inte håller sig till sin del av överenskommelsen att samarbeta för "Barnens bästa." Du har en advokat, det är bra .Advokaten kan hjälpa dig att skriva en ansökan som du skickar till tingsrätten. Där ska det tydligt stå att pappan vägrar att samarbeta och att ni varit i kontakt med rätten tidigare. Detta är till fördel för dig att han krånglar. Som jag skrivit så sätter tingsrätten stort värde på samarbete mellan föräldrar .

Berätta inget för honom. Var tyst med det du gör, annars ger du honom tid att hitta på nya saker som han kan använda mot dig. Prata bara med dom du litar på och kan vara tysta. Det är viktigt för att du ska kunna hävda din rätt som mamma. Han har bestämt sig för att avlägsna dig som mamma. Hans beteende är inte sunt. Ta det på allvar. Du har ett försprång här , så ta vara på det..

Föräldrar har inga skyldigheter gentemot varandra. De enda skyldigheter de har är är gentemot barnet. Ibland kan det vara nästan samma sak. Men bara nästan. För det är ändå skillnad.
  • Tow2Mater
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2014-12-31 00:45:44 följande:
    Deras skilsmässa ser annorlunda ut då pappan stämde mamman för att hämnas enligt Ts.
    Han stämde ju for att få gemensam vårdnad och varannan veckas boende; "...vilket blev utgången gemensam vårdnad och varannan vecka".

Tragiskt han behövde stämma mamman på detta. Ville mamman samarbeta, skulle ingen stämning över detta som borde anses normalt behövas.
  • Anonym (Enskild vårdnad)
    Tow2Mater skrev 2014-12-31 01:13:38 följande:

Han stämde ju for att få gemensam vårdnad och varannan veckas boende; "...vilket blev utgången gemensam vårdnad och varannan vecka".

Tragiskt han behövde stämma mamman på detta. Ville mamman samarbeta, skulle ingen stämning över detta som borde anses normalt behövas.

Ja, det vore tragiskt om så var fallet, enligt Ts handlar det här istället om deras konflikt och inte om gemensam vårdnad. Läs hennes inlägg noga så förstår du varför pappan stämde mamman. Det är däremot tragiskt att en hel familj ska behöva lida pga ilska.
    Anonym (trött) skrev 2014-12-31 01:08:04 följande:

Föräldrar har inga skyldigheter gentemot varandra. De enda skyldigheter de har är är gentemot barnet. Ibland kan det vara nästan samma sak. Men bara nästan. För det är ändå skillnad.

Det handlar alltid om barnet. Det framhåller jag överallt där jag skriver. Det är modern i detta fallet som för barnets talan , därför blir det fokus på henne också. I enbart detta syfte är min text menad.

Allt för "Barnets Bästa", som också min text visar.
    Anonym (minna) skrev 2014-12-29 21:05:17 följande:
    Känner mig så fruktansvärt ledsen och besviken (( 
    Vill få råd här i tråden om jag ska ta tag i det här problemet, eller låta det fortlöpa, trots det känns så fel.

Hur hade ni gjort?????
    Jag har nyligen varit i vårdnadstvist med pappan, vilket blev utgången gemensam vårdnad och varannan vecka. Ett avtal som vi skrev utan en rättegång. Trodde sen allt var frid och fröjd, nu skulle samarbetet bli bra igen =)

Men det har inte blivit bra alls Pappan krånglar med det mesta, och han har inställningen att på min vecka så har jag de kurser för barnen som jag vill och betalar för dom, och på hans vecka tvärtom. Han vägrar gå med på att komma överens om kurser för barnen och dela lika på kostnaden för dom och vill inte heller dela lika på jackor och skor, alla större utgifter har jag fått stå för ett helt år, innan delade vi lika utan problem.  Jag ber han komma med egna förslag hur vi ska komma överens, men får ingen respons alls. (Vi delar lika på barnbidraget bör tilläggas.)
    Igår tog jag upp frågan igen om hur vi ska fördela utgifterna för overaller, skor, jackor, glasögon, allt som är lite dyrare. Jag skrev att vi behöver verkligen en överenskommelse, och det är inte rätt att jag får betala allt. Han svarade "Hos mig slipper barnen frysa, jag ser till att barnen har det dom behöver på min vecka" Ett svar som inte var ett svar på min fråga alls.Han åkte samma dag som vi sms:at raskt ut till ett köpcentrum som ligger här vid stan, och köpte helt nya uppsättningar med vinterkläder och skor till barnen, som han sen bestämt hade sagt till barnen att när dom är hos honom får dom inte ha kläder som jag har köpt, och när dom är hos mig får dom inte ha kläder som han har köpt, absolut inte.
    Detta känns så fel mot barnen, det är väl för sjutton barnens kläder, dom ska väl inte behöva hålla reda på om det är en mamma-jacka eller en pappa-jacka, jag vill att dom ska kunna få känna, Det är MIN jacka! Dessutom så blir det fruktansvärt dyrt att ha dubbel uppsättning av precis allting, varje år. Finns det någon här som har så? Är det ett bra upplägg? Jag vill inte ha det så och tycker inte alls att det är bra.
    Jag vill också få till stånd en överenskommelse om hur jag och pappan ska planera och betala barnens aktiviteter, försäkringar, glasögon och oförutsedda utgifter som kan komma när man har barn.  Det känns som jag får stå för allting, och han slingrar sig med "sköt ditt på din vecka och gör vad du vill, så sköter jag mitt" så blir det så att jag får betala allt i slutändan, bortsett från hans plötsliga shoppingrunda nu igår då. Jag är absolut inte rik, lever som ensamstående på samma inkomst som de som har socialbidrag ungefär. Hos pappan är dom två och har båda fasta löner.
    Har ni några tips till mig?  Behöver verkligen alla råd som jag kan få  
    Hej Ts,

Jag har ju skrivit en del här i tråden, om allt annat än om ekonomin som du nämner här. Tycker att du tänker rätt om detta. Du vill dela på kostnaderna kring barnen. Det låter rimligt. Stora utgifter som försäkringar , glasögon och aktiviteter borde ni dela på. Förstår att det blir en stor börda för dig att ensam stå för dessa utgifter. Ibland händer det att man får oförutsedda utgifter. Är det stora utgifter delar man även på dom, annars betalar man var för sig. Man kan inte uppnå exakt rättvisa på alla utgifter. Man betalar till sina barn och det är det viktigaste. Däremot ska inte en förälder dra det största lasset. Där bör man komma överens, och båda ta sitt ansvar som förälder och vårdnadshavare. Har man skrivit på papper om gemensam vårdnad , då inbegriper det också utgifter för barnet . Barnen bor hos båda föräldrarna var för sig och kan tillgodoses dom behov som uppkommer i vardera hem. Kostnaderna kan bli lite olika för er, det är så det är. Det räcker att prata med varandra eller skicka mail en gång om detta., man betalar sin del fortsättningsvis. Skulle summan ändras kan man skriva ett nytt mail. Vill han inte prata med dig kan du försöka maila honom.

Då har ni minsta möjliga kontakt. Ett bra råd som du fick här, var också om tillägg till underhållsbidraget på 636 kr. Det gör du hos försäkringskassan. Man måste överleva så ekonomin ÄR viktig. Det är inte bara så att man kan börja jobba mer som någon föreslog. Du har barn som också ska tas hand om. Alla har inte välbetalda arbeten. Det kan därför vara svårt att vara en ensamstående förälder. Du resonerar vettigt i denna fråga. Lita på din egen känsla här!

Lycka till !
  • Anonym (trött)

Säg att ni skulle försöka er på ett samarbete kring kläder och aktiviteter. Tror du att ni skulle klara av att samsas och enas kring vilka ytterkläder och aktiviteter barnet ska ha samt fördelningen av kostnaderna? Eller skulle det bli konflikt varje gång?

• Anonym (mamma)

Skulle jag yttra mig till pappan om vår dotter så blir det konflikt.
    Stänger jag munnen och inte säger nått. Då funkar allt.

Som tex vår dotter tål inte klor och han går ändå till badhuset.
    Vår dotter har själv sagt till sin pappa detta men hon säger han lyssna inte mamma.

Han tar inte hänsyn till vår dotter eller mig som mamma. Han ska bara trycka ner mig,

• Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2014-12-30 14:31:18 följande:

Det finns ingen garanti för att få ensam vårdnad. Det måste finnas starka skäl till det. Det är ur alla synvinklar en sista utväg.

Ibland kan det vara en utväg. Det är bara Ts här som vet vad det betyder att "han krånglar för det mesta ". Detta med ekonomi är kanske det som hon bäst kan peka på. Det är lättast för oss att förstå.

Det är så mycket mer som händer vid en skilsmässa. Tyvärr är barnen dom mest utsatta här.

När barnen mår dåligt som dottern här, hon blir orolig av föräldrarnas bråk .

Vi vet för lite. Jag har läst Ts och där står inget om att pappan inte fått ha barnen. Det mesta handlar ekonomi. Föräldrarna måste båda se barnen i första hand för att detta ska lösa sig. Som förälder måste man ställa sig själv åt sidan. Kan inte båda göra det måste det till en lösning så att barnen kan känna sig trygga och få lugn och ro. Då kan det vara bättre med ensam vårdnad Vi får hoppas att dessa föräldrar gör vad dom kan för att barnen ska ha båda föräldrar. I ett inlägg av Ts som jag skrev tidigare, säger hon att han försökte få henne ut ur barnens liv. Det var hans syfte när han stämde henne. Han är arg och ville hämnas Ts. Det är vad hon skriver. Det har varit min utgångspunkt för det jag skrivit.

Talar Ts inte sanning då kanske det är hon som är problemet här. Det vet vi inget om. Jag har lyssnat på henne. Är detta sant allt hon skrivit , då är mina råd riktiga.

Tror du verkligen att han fick ha barnen som han ville, men ändå stämde henne för att få ha dem varannan vecka?
  • Brumma

TS verkar ju ha försvunnit. ..

Annars vore det ju intressant att få veta hur umgänget och vårdnaden såg ut INNAN stämningen...

med tanke på att iallafall en person i den här tråden läser TS på ett ngt annat sätt än övriga...

• Anonym (trött)

Jag tror att ts är van att inhandla alla barnets kläder och styra och ställa över aktiviteterna. Jag tror inte hon riktigt inser att det krävs konsensus nu när de tillsammans tar hand om kläder och aktiviteter. Hon kan inte längre kräva att hon bestämmer och att pappan bestämmer.

Om det då är omöjligt eller svårt för dem att enas om ytterkläder och aktiviteter är det förståeligt om pappan dragit sig ur det "samarbetet". Det är i så fall nästan att rekommendera. Då är det bättre om var och en av dem sköter på egen hand.

Svar på tråden Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(