• Anonym (trött)

Less på bonusdotterns besatthet av mat!

Jag är tillsammans sedan några år med en fin man med 3 fina döttrar. Det har flutit på bra - att bli ihop, flytta ihop och vi har ett gemensamt barn. Ända sen jag kom in i bilden har den yngsta dottern som nu är 10 varit överviktig och hennes liv kretsar kring mat, men det har blivit värre och jag står inte ut längre medan pappan skämmer bort henne och tycker synd om henne.

Vi äter hälsosam mat nu, jag lagar det mesta. När pappan var själv blev det mycket skräpmat, fet mat och sockriga flingor etc. Flickan bor varannan vecka hos sin mamma och där äter hon fritt vad hon vill vilket blir bara skitmat.

Jag försöker att inte bli bitter och arg men jag måste bara få kräka ur mig... Min kille lyssnar men han har inte samma syn på problemet som jag. Vill härmed poängtera att jag alltså inte är hälsofreak, har sockerhysteri eller vill göra skillnad på barnen.

10-åringen låter ALLT kretsa kring mat och det finns inget stopp i henne. Hos mamma får hon (här tjatar hon tills vi går sönder men får inget) blir det barnyoghurt (gärna den fetaste och mest sockrade) med frostiga flingor eller chokladpuffar. Oboy på det och gärna 2-3 ljusa mackor med messmör eller något annat. Hon är gnällig och kräsen och piper och gnäller så fort maten inte passar. Vid matbordet är sås, sylt och juice/läsk det hon vill ha. Grönsaker är ett nödvändigt ont, eller också sitter hon och vägrar äta allt utom en liten morot och tycker synd om sig själv. Jag vill vara hård och erbjuda mat men inget annat, och om hon inte äter finns maten att hämta i kylskåpet sen. Men det blir ingen annan mat, medan pappan daltar och tycker synd om henne och ger det hon vill ha.

Hela dagarna är det ett jävla TJAAAAT om varm choklad, kakor, glass osv. Hon kan äta godis tills hon är helt uppblåst på lördagen (byter till sig från syrrorna mot nåt annat) så hon äter inte alls den lilla mängd hon får. Hon äter stora portioner och vill alltid ha mer, får hon inte mer pasta tex så tjurar hon ihop. Hon stör alla måltider genom att sitta och fejksnyfta och jag blir vansinnig (nej, jag är inte elak mot henne alls men jag är så less på att inte kunna ha normala matvanor i familjen!)

Flickan mår ganska dåligt, tröstäter en del och jag har förståelse för det. Vi har inte särskilt mycket onyttigt hemma för hon går och skåpäter upp allt, men vi vill ju också KUNNA ha något fikabröd hemma ifall vi får gäster tex. De andra flickorna har också lätt att tjata om en massa mat men de har lättare att ta ett nej än tioåringen.

Jag är uppväxt med vatten till maten, på sin höjd mjölk. Inte saft eller läsk eller juice. Det är lördagsgodis och fika vid besök, inte annars. Varm choklad kanske okej efter nån pulkabacke men det är liksom ingen vardagsgrej tycker jag, lagar heller lite godare mat. Hos sin mamma lever flickan på socker och skräp, klart hon vill ha det här med. Mamman går tyvärr inte att förändra.

Som sagt, kanske svårt att ge råd men jag vill bara skriva av mig hur otroligt less jag är på att kämpa i motvind med denna flicka, vi kan göra roliga utflykter tillsammans, sporta tillsammans, gå promenader, göra sånt hon gillar men under vad vi än gör är det "Kan vi fika i cafeterian sen? Kan jag få en läsk? De har godis här, jag vill ha! Kan vi ta med oss kakor när vi åker på utflykt? Jag vill ha glass sen. Om det är mindre än 10 grader imorgon, kan vi dricka varm choklad då? Jag vill ha grädde och marshmallows i! Vet du, Lisa fick en tuggummiautomat i julklapp. Får jag ta en frukt? (blir 5-6 st)" och så vidare. Jag och sambon bråkar rätt ofta om matvanorna, vi äter bra som familj och ingen är överviktig utom flickan som har fetma. SKolhälsovården har också försökt hjälpa henne men mamman vill inte samarbeta och flickan smygäter bara och känner skuld över sin vikt, och det vill vi ju inte heller...

Vi har dragit ut henne på aktiviteter och hon kan gladeligen dansa i timmar, för att efter dansen fråga "kan vi åka till McDonalds nu?" Orkar inte mer.

• Svar på tråden Less på bonusdotterns besatthet av mat!
  • Lavish

Men nog skulle hon väl sluta tjata om hon fick lära sig att hon aldrig får något på andra tider än mattiderna? Varför ens orka tjata om man vet från början att det inte finns en chans att man får nått för det. 

• SpanskaFlugan
    Tow2Mater skrev 2014-12-29 23:17:52 följande:
    Som jag redan sagt tycker jag ni kan mötas i mitten. Man kan inte leva på bara onyttigheter, men man behöver inte vara så himla strikt heller att man anser ett par skedar socker i mjölken till vardags ger ohälsosamt ätande.
    Jag tycker du har helt fel. Tjejen lider redan av fetma. Hon behöver inte ett gram mer socker i sin kost. Först och främst måste hon bli av med sitt beroende av att äta socker och snabba kolhydrater hela tiden. Först när kosten är i balans kan man återgå till att ha lördagsgodis. Ett par skedar socker i mjölken kanske inte klassas som ohälsosamt leverne men det är inte ok att ge till en tjej som redan lider av fetma och har uppenbara problem med maten.
  • Anonym (Känner igen mig)

Din situation TS påminner om min då jag träffade min särbo. Yngsta dottern var då 11 år och det fanns ingen hejd på hur mycket hon kunde äta. Godis och läsk i mängder och inga grönsaker vid måltiderna. Endast ljust bröd och gärna oboy eller saftsoppa till frukost. En undfallande pappa som inte ville se vartåt det barkade och en mamma som tillät allt. Idag är tjejen vuxen, lider av fetma, har storlek 52/54 i kläder och går stadigt upp i vikt. Hon jobbar bara sporadiskt då hon inte orkar med ett heltidsjobb och senaste tiden har jag även hört hur hon börjat "snarka" då hon andas i vaket tillstånd. Så TS om du orkar, försök få med din sambo på tåget för det här kommer garanterat inte att gå över av sig självt.
    Min särbos dotter dricker kopiösa mängder med läsk och köper godis dagligen. Bakar gör hon också gärna och mycket.

• Lilje
    Påven Johanna skrev 2014-12-30 21:44:33 följande:
    Öh. Vad menar du med det du skrev i trådstarten då?

"vi äter bra som familj och ingen är överviktig utom flickan som har fetma." 
    Reagerade också på att i trådstarten var det ett gemensamt barn, sen plötsligt var det 'våra små'?
  • Anonym (Sasha)

Det verkar som om du bryr dig väldigt mycket om flickan, men jag förstår att det är jobbigt. Prata med din man så ni är på samma sida, så du inte känner dig motarbetad. Säg till honom att den enkla vägen för dig såklart är att köpa hem kilovis med socker och låta henne äta det och strunta i om hon får i sig någon näring, men hur bra är det. Du och din man måste till att börja med vara på samma sida, sedan kan NI tillsammans försöka ändra hennes vanor så hon kan må bättre.

• Anonym (Sasha)
    nihka skrev 2014-12-30 21:39:03 följande:
    Jag skulle lägga ner det och låta henne äta som hon vill. Hennes mamma låter henne göra det och även hennes pappa. Du kan inte styra det åt något annat håll ensam. Det är tråkigt att inte hennes föräldrar är mer engagerade, men inget du gör kommer att ge något utslag förrän de är med och helst driver frågan. Om du är den drivande på egen hand resulterar det bara i bråk och konflikter. Unna dig att styra dig bort från det.

Precis så. Ta du den enkla vägen ut också.
  • gbgumman

Tycker du låter vettig. Nu har jag två smalisar, men jag har själv varit rund. Jag var verkligen inte som tösen du beskriver men känner ändå igen mig till en viss gräns. Mina barn får oboy om de vill till frukost (den ena gillar det) den andra äter sylt på gröten (den andra gillar ej sylt ) de har båda två smak och icke behov som naturligt stoppar dem och så vill jag att det ska få vara. Min son är underviktiga enligt kurvor och BMI men är en frisk tio åring som är bland de längsta i klassen. Många verkar tycka att han ska äta mer jag tjatar nästan aldrig om det. Är han mätt så är han. Man ska inte välja barn att äta efter det mättnadskänslan kommit och verkar barnet ha problem med smaken av socker och salt är det inte fel att släppa det fritt. När vi äter chips (sonen älskar chips) hos oss får de var sin liten skål som de får påfyllning på ibland. Ingen stor skål de kan äta massor ur utan det märks. De har alltid haft så och vet inget annat. Detta gör vi fast han är en smalis. Hejja TS du verkar sund utan att vara extrem.

• Dr Mupp

Sluta ha socker hemma. Så enkelt är det. Man kan inte kräva att ett barn med matmissbruk ska ha disciplinen att inte äta onyttigheter. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dögun

Jag tycker du gör helt rätt som inser allvaret i detta och att du som vuxen bonusmamma tar ansvar och engagerar dig. Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det enbart är föräldrarnas ansvar vid något sånt här som jag tycker är allvarligt då det kan påverka hela hennes framtid med sjukdomar, dålig självkänsla om hon blir överviktig, risker för ätstörningar osv.

Från mitt lekmannaperspektiv låter det som att hon är sockerberoende som några tidigare nämnt. Det är inte ett etablerat begrepp och de flesta inom vården hävdar att det inte existerar något sådan. Det finns dock många som upplever sig själva som det, bland annat jag. Det är lika svårt att bryta som vilket beroende som helst men enklast kanske är att jämföra det med att sluta röka, det vet många hur svårt det är och kan därför relatera till det.

Det finns i dagläget tyvärr endast privat behandling att få (dvs dyr) mot sockerberoende. Här där jag bor finns dock ett ätstörningscentrum som även behandlar barn med ätstörningar, lätta som svåra störningar. Det är ett vettig alternativ. Jag har själv gått i behandling där och även om jag inte av med mitt missbruk av socker har jag blivit bättre samt att min fixering vid mat har blivit bättre. När jag har råd ska jag gå "addict"-behandling :) Kanske har BUP hos er utbildad personal inom ätstörningar bland barn.

Snabbast att få en bra överblick av vad sockerberoende innebär är att titta på nån av Bitten Jonssons videor på youtube, t.ex. denna
    ">

• Anonym (:()

Jag blir förbannad när jag läser om dessa föräldrar. Jag förstår inte varför man vill skada sina barn på det här sättet. Tror de att de gör barnen en tjänst?

När jag träffade min man så blev jag chockad över den mängd socker hans grabb fick trycka i sig och då var han inte ens 2 år!! Mitt barn, som är i samma ålder som hans, visste inte ens vad godis var när vi träffades men hon lärde sig fort vill jag lova!

Det var godis och glass i princip varje dag och en nappflaska full med saft innan läggdags var rutin.

Där och då sa jag till min man att jag absolut inte vill låta mitt barn växa upp på det sättet så antingen upphör det eller så slutar vi att ses. Jag är mkt glad att han tog sitt förnuft till fånga och faktiskt förstod att han bara skadar sitt barn med allt socker.

Vi är dock inga "nyttighetsgalningar" här hemma. Självklart kan vi äta onyttigheter även om det inte är lördag. En godisbit eller dyl på en tisdag skadar ingen. Men här hemma kan barnen ta ett nej (9/10 gånget iaf :P), så det är ju skillnad. De vet att den huvudsakliga dagen för godis är just på lördagen.

Ditt bonusbarn har ju ett klart mat och -sockerberoende. Hon mår ju inte bra. Jag tyckte jag läste något om att ni har haft kontakt med BUP. Flickan behöver hjälp men om din sambo och mamman inte är med på tåget så är det en omöjlig kamp för dig att ta.

Min mans brorsbarn lider av fetma och mer därtill. Samma sak där. Hemma hos pappan äter de bra mat och lite godis och andra onyttigheter, de motionerar (med barnet när han är där och det finns möjlighet) osv. Hos mamman är det skit samma. Hon lider också av fetma och hennes vanor smittar såklart av sig på barnet. Han är såpass stor nu att han dessutom har fått börja välja vart han vill vara (vv innan) och han väljer såklart det bekväma, hos mamman.

Under 2014 har han gått upp 35 kilo och jag tycker så synd om grabben.

Svar på tråden Less på bonusdotterns besatthet av mat!