• sandraA81

Vem tar hand om mitt barn?

Är helt ny medlem, vet inte om jag postade detta under rätt rubrik.

Jag har en son på 12 år, som jag har ensam vårdnad om.   Hans pappa flyttade när jag var gravid, och bor över 60 mil härifrån.    Han har träffat sonen vid några tillfällen, men aldrig tagit ansvar.  Han har förstört sitt liv med hjälp av droger, och senast för några månader sedan var han inlagd på avgiftning....   

Jag är livrädd för vad som skulle hända min son om jag dör!   Vill inte på några villkor att han hamnar i Malmö hos sin pappa, som inte kan ta hand om honom...  Han har hela sitt liv här, och han känner inte sin pappa.
    Jag har hört så mycket olika vart han kommer hamna, en del säger att han automatiskt kommer få flytta till sin pappa...    
    Hans pappa skulle säkert gärna ta sig an honom, men han har missbrukat bla heroin i över 10 år, och har ingen självinsikt.   Dock lyckas han ofta dupera folk omkring sig, inte minst socialsekreterare etc....

• Svar på tråden Vem tar hand om mitt barn?
  • Anonym (cc)
    Anonym (lottA) skrev 2015-01-01 13:03:22 följande:
    Varför fråntar man inte alla föräldrar vårdnaden om sina barn??
    Vilken intressant fråga. Varför frågar du mig det? Jag ifrågasatte hur du kunde veta att en (1) person var en bra förälder. Det är (säkert svårt att förstå för nån som är korkad) INTE samma sak som att jag påstår att den personen är en dålig förälder. Jag frågade hur du visste att just DEN personen var bra. Och jag bevisade för dig att argumentet att man har vårdnad INTE är samma som att man är en bra förälder.
    Har du tillräcklig intellektuell kapacitet för att förstå det resonemanget, eller behöver du hjälp för att förstå?
  • Anonym (cc)
    Anonym (lottA) skrev 2015-01-01 13:07:57 följande:
    Jag har aldrig påstått att ts är en god mor. Det enda jag har påstått är att det än så länge inte finns några bevis för att hon skulle vara en dålig mor. Och så länge det inte finns några sådana bevis så får man för diskussionens skull utgå ifrån att hon är en TILLRÄCKLIGT god mor.
    Nej. Du skrev ordagrannt: Mamman är en kompetent vårdnadshavare. Du har definitivt påstått att TS är en god mor.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (lottA) skrev 2014-12-31 21:18:37 följande:

Jävla skitsnack. Samhället har inte någon moralisk rätt att ta över ett barn innan barnet far illa.

Barn hör hemma i sin släkt och familj. Så länge det finns någon anhörig som både kan och vill ta hand om ett barn som blir föräldralöst finns det ingen anledning för samhället att ta över.

Jävla storhetsvansinne inom socialtjänsten att veta att man vet bäst. Eller tro att man har något mandat att leka med andras liv.

Du är visst inte helt riktig i huvudet du? Jag informerar om hur lagen de facto ser ut, och du anklagar mig för skitsnack? Och du tror att det är socialtjänsten som stiftat lagarna och själva bestämt att en sådan utredning ska ske? Skärp dig.
  • Anonym (lottA)
    Anonym (cc) skrev 2015-01-01 13:21:23 följande:

Vilken intressant fråga. Varför frågar du mig det? Jag ifrågasatte hur du kunde veta att en (1) person var en bra förälder. Det är (säkert svårt att förstå för nån som är korkad) INTE samma sak som att jag påstår att den personen är en dålig förälder. Jag frågade hur du visste att just DEN personen var bra. Och jag bevisade för dig att argumentet att man har vårdnad INTE är samma som att man är en bra förälder.

Har du tillräcklig intellektuell kapacitet för att förstå det resonemanget, eller behöver du hjälp för att förstå?

Argumentum ad hominem. Good bye!!
  • Anonym (lottA)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-01 13:41:28 följande:

Du är visst inte helt riktig i huvudet du? Jag informerar om hur lagen de facto ser ut, och du anklagar mig för skitsnack? Och du tror att det är socialtjänsten som stiftat lagarna och själva bestämt att en sådan utredning ska ske? Skärp dig.

Jävla skitlag. Moraliskt helt förkastligt att per automatik omhänderta barn bara för att föräldrar dör.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (lottA) skrev 2015-01-01 14:06:26 följande:

Jävla skitlag. Moraliskt helt förkastligt att per automatik omhänderta barn bara för att föräldrar dör.

Vad snackar du om? Finns ingen lag som

Med automatik

Omhändertar barn vars förälder dött? Varför ha massa åsikter om ett system man tydligen är helt oinsatt i? Du tror alltså att en utredning om vem som ska vara vårdnadshavare är samma sak som ett omhändertagande?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (lottA) skrev 2015-01-01 14:03:40 följande:

Argumentum ad hominem. Good bye!!

Varför svarar du inte vederbörande istället för att slänga dig med begrepp som du uppenbarligen inte förstår innebörden av? Vederbörande frågade Om du förstår skillnaden mellan att ifrågasätta hur DU kan Veta att just TS är en god mor, och att påstå att hon är en dålig mor?
  • Anonym (lottA)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-01 14:33:33 följande:

Varför svarar du inte vederbörande istället för att slänga dig med begrepp som du uppenbarligen inte förstår innebörden av? Vederbörande frågade Om du förstår skillnaden mellan att ifrågasätta hur DU kan Veta att just TS är en god mor, och att påstå att hon är en dålig mor?

Jag diskuterar inte med folk som hänger sig åt personangrepp som argument.

Dessutom har jag gjort det ganska klart och tydligt att det jag menar är att utgångspunkten bör vara att en förälder är lämplig tills motsatsen bevisats. Det innebär inte att föräldern ÄR lämplig. Bara det att man som förälder inte ska behöva bevisa sin lämplighet.
  • Brumma
    Anonym (cc) skrev 2015-01-01 11:29:17 följande:

Men  vad töntig du är. Jag undrar hur lottA kan påstå att just TS är en god mor. Det är inte samma som att jag anser att TS eller alla andra föräldrar är dåliga. Jag tycker dock inte att man per automatik kan säga att alla som har vårdnad är bra föräldrar.

Mmm... för det var verkligen inte "töntigt" (seriöst att du går på personangrepp förresten, det gör att man tar dig på allvar - verkligen) att direkt dra paralleller till Bobbys mamma... väldigt seriöst...
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (lottA) skrev 2015-01-01 15:38:11 följande:

Jag diskuterar inte med folk som hänger sig åt personangrepp som argument.

Dessutom har jag gjort det ganska klart och tydligt att det jag menar är att utgångspunkten bör vara att en förälder är lämplig tills motsatsen bevisats. Det innebär inte att föräldern ÄR lämplig. Bara det att man som förälder inte ska behöva bevisa sin lämplighet.

Men det är okej att anklaga människor som

Berättar fakta för att ägna sig åt skitsnack?
Svar på tråden Vem tar hand om mitt barn?