• tossiig

Sertralin utsättning

Jag åt Sertralin i ett halvår, åt från Juni-Dec i år. Hade då tidigare känt mig känslig, nedstämd i perioder och haft måttlig depression. Började med 25 mg och trappade upp till 50 mg på några veckor. Medicinen hjälpte väl på ett sätt. Blev mindre känslig, inte så lätt till gråt osv.
    När jag bestämde mig för att sluta så trappade jag ner från 50 mg till 25 mg, åt 25 mg i två veckor tills jag slutade helt. Nu har jag varit utan i ca en månad och känner mig mest arg hela tiden, blir sur och tycker det är fel på allt och alla. Tycker mest synd om mina nära och kära. Får heller ingen förståelse från min sambo för tar jag upp om problemet och säger att det kanske är utsättningssymptom så säger han bara att jag inbillar mig och att det är Placeboeffekt.
    Första dagarna efter jag slutade så kände jag mig glad och upprymd över att bli av med medicinen. När det gått några dagar så fick jag yrsel, dubbelseende, huvudvärk och kände mig hela tiden lite illamående. Nu önskar jag så här i efterhand att jag aldrig börjat. Jag tror det tyvärr gör mer skada än nytta i slutändan. Och detta märker man när man ska sluta med det. Jag är numera nästan mer ledsen, känslig och tycker sällan något är roligt än innan jag började med Sertralin. Men mest är jag väldigt ARG, tycker synd om mig själv och tycker det hela tiden är fel på alla andra.
    Jag hoppas det blir bättre snart. 
    Anledningen till att jag slutat är för att jag och min sambo planerar att försöka bli gravida framöver och då vill jag gärna vara helt ren från läkemedel. 
    Detta är jobbigt. Sen är det alltid svårt att veta vad som är vad. Är det utsättningssymptom eller är det yttre omständigheter/tillfällen, inbillning? Någon som känner igen sig? 
    Sertralin, utsättning
  • Svar på tråden Sertralin utsättning
  • jenny99

Jag har för mig att utsättnings besvär är Max 1 månad.Jag slutade med venlafaxin och hade kraftiga besvär men jag tror det avtog efter 2-3 veckor.Om inte du mår helt bra så får du försöka hitta må bra lösningar.Jag avskydde medicinerna och slutade med allt trots att jag inte mådde helt bra.Jag fick ändra om mitt liv,jobba mindre,undvika all stress och göra saker som får mig avslappnad/må bra,tex bada,bastu eller musik.Det är viktigt att förstå och veta varför man mår dåligt och hitta lösningar som passar.Detta har hållt mig på jämnare nivå.Terapi är också en grej som behövs.Anti dep är bra hjälpmedel om man behöver det men det tar inte bort själva problemet.

• tossiig
    jenny99 skrev 2015-01-02 15:34:46 följande:

Jag har för mig att utsättnings besvär är Max 1 månad.Jag slutade med venlafaxin och hade kraftiga besvär men jag tror det avtog efter 2-3 veckor.Om inte du mår helt bra så får du försöka hitta må bra lösningar.Jag avskydde medicinerna och slutade med allt trots att jag inte mådde helt bra.Jag fick ändra om mitt liv,jobba mindre,undvika all stress och göra saker som får mig avslappnad/må bra,tex bada,bastu eller musik.Det är viktigt att förstå och veta varför man mår dåligt och hitta lösningar som passar.Detta har hållt mig på jämnare nivå.Terapi är också en grej som behövs.Anti dep är bra hjälpmedel om man behöver det men det tar inte bort själva problemet.

Jag hoppas på att det går över. Satte kanske ut dem för snabbt. Men nu känns det som skadan redan är skedd så lite försent nu :( Vill ju inte direkt börja stoppa i mig det igen. Vi får se då. Jag får försöka komma på lösningar. Har snart samtal med psyk-ssk som jag går på regelbundet. Får se vad hon säger om saken. Tack för svaret :) Ska kämpa på !
  • tossiig
    Tines skrev 2015-01-02 16:23:20 följande:

Utsättning av sertralin ska ta minst 6 månader, du gjorde det alldeles för snabbt.....

Ja det gick nog lite för fort :/
  • tossiig

En liten update om livet då.. Nu verkar jag sabbat det mesta, min sambo är less på mig och mitt humör . Förstår honom verkligen, har verkligen varit hemsk utan att kunna tygla mig. Känner mig hopplös just nu.

Svar på tråden Sertralin utsättning