Inlägg från: Alltidväntarmanpånåt |Visa alla inlägg
  • Alltidväntarmanpånåt

Letrozolbehandling, resultat?

Hej. Har följt denna tråd ett tag nu utan att skrivit något. Stort grattis till de som lyckats bli gravida!

Nu hoppar jag in här m en liten fråga, eller ett par frågor snarare... Har ätit Letrozole nu i tre månader. På ett instruktionspapper jag fått från min läkare står det att man kan gå under behandlingen i 2-3 mån/kurer och på nätet står det allt från 6 mån till upp till 1 år. Vad gäller egentligen? På min klinik har man precis börjat m letrozolbehandling så de kan va så att de är lite försiktiga m det hela...

Själv har jag/vi ett barn sedan tidigare. Kom till så fort vi bestämt oss och tittade ut 2011. Redan när han va kring året beslutade vi oss för att försöka oss på ett syskon. Jag önskade mig många barn tätt. Men så blev det inte riktigt.. Nu har det gått 2,5 snart 3 år och inget händer. Utredning visar tendenser till pco och jag har en sparsam övervikt men väger lika mkt nu som förra ggn jag blev gravid. Har ätit pergotime vid två tillfällen men allt blev bara konstigt. Med Letrozole har iaf cykeln gått från 35 till 28 och ul har bekräftat ägglossning, så även blodprov. Och idag var ytterligare en sådan dag då världen rasade lite... Funderar på att sluta m Letrozole under någon månad för att skapa mindre stress kring det hela. Känner mig inte stressad men det kan ju ligga undermedvetet. Har dock inte riktigt bestämt mig. Hur många månader har ni ätit letrozol och till er som blev gravida, hur många kurer m letrozol blev det fram tills det tig sig? Tacksam för svar:)

• Alltidväntarmanpånåt
    MissBeesly skrev 2015-06-02 06:22:00 följande:

Jag är gravid v 7+0 idag och för mig tog det sig på 4:e kuren. Men egentligen lyckades vi inte tajma sexet så bra första två gångerna så det var de sista två som tajmingen blev perfekt. Tog även ovitrelle-spruta.

Grattis MissBeesly:) Är det ert första barn? Hur kom det sig att du fick ovitrelle? Har oxå fått det men har aldrig hunnit ta den eftersom min äggblåsa släppte av sig själv. Senaste gången han jag få utslag på äl-stickan innan ul-tiden. Fattar inte riktigt varför jag fick sprutan öht... Tog du ovitrelle alla fyra gångerna?
  • Alltidväntarmanpånåt

Vi ska göra vårt 21:a försök denna månad. 4:e försöket med Letrozole. De andra tre månaderna m Letrozole har jag sprungit fram o tillbaka till Ferterlitetscentrum och gjort ultraljud för att följa tillväxten av äggblåsan. Den här gången meddelade jag dem inte utan tog hormonerna på samma sätt som innan. De där ultraljuden har ju liksom inte tillfört nåt direkt utan bara bekräftat att jag känner min kropp väldigt bra. (Dessutom finns det väldigt mkt annat roligt att göra för 3000 kr i månaden...) Men visst börjar man tappa hoppet.. Fattar inte varför det inte tar sig?! Tror jag hoppar över nästa månad så får kroppen vila lite från Letrozole. Hm...räknar tydligen redan ut denna månad och då har ändå inte äl varit än.. Kanske borde jobba lite m positiv inställning. Man vill ju inget hellre än att bli gravid och få ett friskt litet barn. I år verkar det ju dessutom vara värsta babyboomen.. Kan inte bara den där boomen få träffa oss alla!!!

eagel87: 14 försök totalt eller 14 försök m Letrozole? Om det är m Letrozole, har du haft någon pausmånad eller är det 14 Letrozole-försök på raken?

• Alltidväntarmanpånåt
    eagle87 skrev 2015-06-13 00:06:59 följande:

Hej... Har du egen ägglossning utan letrozol?

Går ni privat?

Nej har tagit 3 kurer letrozol. Så försökt 10 månader naturligt och 3 med letrozol.

Ja, jag har egen ägglossning men långa cyklar (runt 35 dagar och har alltid haft det mer el mindre) och då tyckte min läkare att vi kan testa att bättra på min äl med hjälp av Pergotime som inte funkade alls och sen nu för ett par månader sedan fick jag testa Letrozole istället. Visst hjälpte det så jag fick kortare cyklar. Fick även 14 dagar mellan äl och mens istället för 12. Vet inte om det har så stor betydelse. Skönt iaf att det inte tar så lång tid till nästa försök när ett har misslyckats tycker vi..

Vi går privat ja. Vårt första barn kom till på första försöket så denna långa väntan var inte riktigt vad vi tänkt oss... När vi sökte hjälp efter nästan 1 års försök sa man att eftersom vi redan har ett barn så prioriteras inte vi och det kan jag ju förstå så då vände vi oss till Fertilitetscentrum istället. Gjorde en utredning där som visade tendens till pco i form av att jag har väldigt mkt äggblåsor men annars ingenting.

Kanske har du redan skrivit innan men hur ser din/er resa ut? Varför fick du Letrozole? Har du restat Pergotime el nåt annat oxå?
  • Alltidväntarmanpånåt

Ja jag är väldigt glad för vårt barn. Det är lyckan i mitt liv, såklart. Men det är konstigt... När man inte har något barn är ju längtan enorm och det enda man vill är att få det där lilla barnet i sin famn. Hade aldrig kunnat föreställa mig att längtan efter ett syskon kunde vara så enormt. Man har ju redan fått ett barn och skulle kunna nöja sig där. Vara tacksam och nöjd helt enkelt. Men det är just det. Man vet exakt vad det är man går miste om, om och om och om igen, så för min del är längtan ännustörre nu. Vårt första barn blev visserligen till på en gång men av olika anledningar så fick vi vänta ett 8 mån från att vi bestämde oss till att vi verkligen kunde sätta igång och försöka så längtan hann verkligen suga tag i oss då med. Och alla människors jobbiga tjat... Först är det "vill inte ni ha barn..." och ganska snabbt därefter kommer det "vill ni inte ha fler barn..." Suck!!!!

Jag håller tummarna för att juni blir månaden då vi alla blir gravida. Statistiskt sätt så är ju det månaden då flest barn blir till och mars månaden då flest barn föds, så någon i tråden borde ju bli gravid. Sen betyder ju inte denna statistik alls att det på nåt sätt är lättare att bli gravid i juni men ändå... Juni är en bra månad. Jag känner det:)

Lycka till allihopa som läser!!'

• Alltidväntarmanpånåt

Juni var inte vår månad tyvärr... Men av någon anledning så kändes det inte lika jobbigt denna månad. Fast såklart ändå väldigt tråkigt för man hoppas ju alltid... Har inte bestämt mig än om jag ska äta Letrozol denna månad. Isåfall blir det femte omgången. Kanske lika bra att köra på i sex mån och har det inte blivit nåt då så kanske vi lägger ner det. Hur tänker ni andra?

• Alltidväntarmanpånåt
    eagle87 skrev 2015-07-20 09:26:32 följande:

Hej är de ngn kvar här? Jag har haft 2 månaders paus från letrozol. Första månaden hade jag äl på dag 17. Nästa på dag 26. Den månaden jag hade på dag 26 var ramadhan O min cykel blir alltid konstig under ramadhan O månaderna efter. Så tänkte köra letrozol denna monad. Tycker dock bara man blir så ledsen när man vet att man tom tagit läkemedel ändå tar de sig inte. Vi ska få börja med ivf i april om de inte tagit sig innan. Hoppas verkl de gör de.

Skogstjejen O cathy hur går de?

Ja, hur går det för alla?

Jag kämpar på med Letrozol men inget plus ännu dessvärre. Kör på en månad till om det inte tar sig nu i juli. Sen har jag försökt i sex mån och vågar inte ta fler månader än så på raken. Någon som vet hur länge man behöver pausa? Läste någonstans att om det inte tagit sig på sex försök skall man gå vidare m ivf. Det är inte aktuellt för oss så jag vill hellre göra fler Letrozolförsök. Jag vill inte ta en ivf-köplats/tid från någon som kanske inte har något barn... Förr el senare måste det ju ta sig igen, tänker och hoppas jag!
  • Alltidväntarmanpånåt
    eagle87 skrev 2015-07-23 11:17:29 följande:

Hej. Har du någon egen äl om du inte tar letrozol? Så du har ett barn från innan. Hur lång tid tog de för dej O bli gravid då?

Det tog sig på första försöket. Måste haft en helt otrolig tur, inser jag ju nu. Men kan fortfarande inte förstå att det kan ta så lång tid nu. Närmar sig tre år:( Vårt barn är snart fyra år. Enda skillnaden nu och när jag blev gravid förra ggn är att jag i samband m graviditeten fick problem m sköldkörteln men jag har det senaste 1,5-2 åren haft en jämna och bra värden så tror inte att det ska påverka.

Ja, det har jag men långa cyklar. Inte jättelånga max 35 dagar. Alltid haft det. Har dock haft mkt stressad situation på jobbet under 2013 och då försvann mensen helt. Sen ett år med mkt varierade cyklar. Stabiliserade sig förra hösten men låg på 40 dagar men fick ändå Letrozole och nu har jag oftast 28 dagar. Lite längre om jag vart sjuk eller haft det strssat omkring mig. Har en månad kvar m Letrozole. Vill så görna att det ska ta sig. Önskar mig en stoor familj men börjar inse att det kanske inte blir så m tanke på att man blir äldre men graviditeter lyser m sin frånvaro. Bim är på mån men kroppen känns nu precis som den brukar göra innan mens. Kommer ihåg hur kroppen kändes dagarna innan vi plussade förra ggn och har inte upplevt det sedan dess...

När har ni andra bim? Håller tummarna för oss!!!
  • Alltidväntarmanpånåt

Positivt m Letrozole är iaf att kroppen är som en klocka. Känner jag av äl kl 7 så kommer mensen kl 7 14 dagar senare. Men man blir ju ändå besviken och tänker "nä nu skiter jag i detta, jag orkar inte mer". Men tänk om just den månaden man inte försöker är månaden man skulle blivit gravid...

Jag beställer aldrig hem test numera. Gjorde alltid det förr. Är jag gravid lär jag ju märka det på att mensen uteblir och gör den det får jag väl köpa ett test. Tänk så mkt pengar den industrin tjänar på nyfikenhet och att man vill veta på en gång. Helst fem dagar innan fast resultatet kanske ändå inte stämmer...

Lycka till skogstjejen19 och Sandra_84

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?