Inlägg från: Alltidväntarmanpånåt |Visa alla inlägg
  • Alltidväntarmanpånåt

Letrozolbehandling, resultat?

Sandra_84 skrev 2015-08-21 15:40:29 följande:

Idag så hittades ägget i höger äggledare.. :( Så på tisdag ska jag in och opereras, om inget akut inträffar innan dess såklart, och då tas äggledaren bort.

Ändå skönt på nåt sätt att ha fått det bekräftat och även snart åtgärdat. Efter det kan man blicka framåt. Efter att jag har återhämtat mig från operationen och vi känner oss redo så var det bara att ringa till fertilitetsmottagningen så ska vi sätta igång processen med IVF.

Beklagar verkligen. Så tråkigt!!! Har du haft ont el någon symptom öht?

Men som du skriver, så skönt att ni inte behöver vänta en massa. Min svägerska har gått genom samma sak och de fick inte hjälp så snabbt utan man resonerade då att hon hade ju en till äggledare kvar. Och det var först när den oxå var borta som de fick ställa sig i kö och två år senare efter det kom det igång. Sedan gick det visserligen snabbt... Håller tummarna för att du ligger på förlossningen om ett år med er baby nyfödda i din famn:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    Pipam skrev 2015-08-23 21:04:18 följande:

Inte skrivit sen i våras men tänkte uppdater mig!

Kram på dig Sandra! Skönt som de andra skrev att ni kan komma igång med ivf direkt.

Jag körde tre kurer med letrozole utan resultat. Mannen lämnade simmare och allt var bra där i juni. Jag skulle spolat men var på fel ställe i cykeln så nu ska jag dit imorgon och spola igenom... Lite nervös!!

Nu har jag fått pergotime men jag känner mycket fler biverkningar av dem. Ska diskutera att då ta dubbeldos letrozole igen.

Är på dag 9 idag och har tagit pergotime 5-9. Enkeldos. Kan man få någon spruta eller något som ger en skjuts till för ägglossning?

Ursäkta om jag missat något men hur kommer det sig att du inte får äta mer Letrozole?

Va inte orolig för spolningen. Var själv jättenervös men hade inte behövt vara det. Kände inget. Bad att få se allt på VUL-skärmen och det va ju lite avledande. Cirka en timma före spolningen blev jag rekommenderad att ta 2 x 25 mg Diclofenac som finns receptfritt på Apoteket. Önskar dig ett stort lycka till!
  • Alltidväntarmanpånåt
    Lemon29 skrev 2015-08-30 20:23:57 följande:

Har varit frånvarande en vecka och såg först nu, Sandra_84. Beklagar verkligen! Men skönt som sagt att du upptäckte utan värre symptom och fick operationen ganska snabbt. När detta lagt sig kan ni blicka framåt med en plan när/om du orkar.

Ibland undrar jag vad jag kommer att göra de där 25% eller så av mitt liv som jag de senaste åren lagt psykiskt på att försöka få syskon, när (för jag tror ändå) vårt nästa barn är här. Bra mycket klokare/ödmjukare lär man ju ha blivit på kuppen i alla fall.  

Kram på er starka kvinnor!

p.s. Tecken på kommande mens här. d.s.

Ja, man har verkligen lärt sig att vara mer ödmjuk genom denna långa process. Vi har nu bokat in ivf. En sista månad med Letrozol sen kör vi igång. Jag är mkt nervös eftersom jag är extremt spruträdd men finns inget att vänta på längre. Försöker tänka att vad är några sprutstick jämfört m en förlossning och en förlossning går jag ju gladeligen genom en gång till. Hoppas dock innerligt att det ska ta sig denna letrozolemånad. Hoppas hoppas hoppas!!!! Men jag laddar ändå och förbereder mig mentalt inför ivf nu...
    Pipam skrev 2015-08-24 15:34:53 följande:

Spolningen gick bra! Var lite obehagligt men inte mer. Känns som Mensvärk nu efter... Ska dit om en vecka och kolla hur äggen ser ut. Han kunde inte se mycket nu.

Unnar migsjälv en ridlektion på favorithästen ikväll, nu ska jag nana en stund.

Skönt att det gick bra! Tog du någon smärtlindring innan?
    Sandra_84 skrev 2015-08-23 18:44:59 följande:

Åkte in till akuten igår efter samtal med 1177, mindre blödningar och lite känningar. Blev inlagd igår kväll och idag blev jag opererad. Skönt att ha det gjort nu iaf.

Nu är det bara att blicka framåt! Dock utan Letrozole.

Hur mår du nu Sandra_84
  • Alltidväntarmanpånåt
    Sandra_84 skrev 2015-09-01 15:58:37 följande:

Jodå, jag mår helt okej! Vi blickar framåt och har nu startat processen för IVF. Sköterskan ska skicka hem remiss för provtagning så är det bara att vänta och se när nästa steg sker och vad det är. Känns som om att vi har mer att vinna än att förlora genom att köra igång på en gång.

Lemon29 skrev 2015-09-06 19:51:40 följande:

Vad skönt Sandra att det känns på det sättet. Jag tyckte att det skulle bli så skönt att få lägga detta i någon annans händer ett tag när vi blickade fram emot IVF. Hoppas ni får hjälp snart och att det går vägen utan alltför många försök!

Då kan vi kanske fortsätta att följas åt Sandra_84 och Lemon29 i vår ivf-resa. Och det kan ju bli fler från tråden. Vi ska på vårt första möte nu i veckan. Jag vet inte riktigt om jag är redo för detta. Vänner jag pratat med är så glada för vår skull, att vi fattat detta beslut och att vi nu kommer bli gravida innan jul. Kan inte riktigt ta till mig av deras glädje... Jag känner mig rädd om jag ska va ärlig. Rädd att det inte alls kommer lyckas. Att det bara kommer leda till att det finns mindre pengar på sparkontot om ett halvår och ännu mindre hopp om ett till barn. Suck...har man blivit knäpp eller under resans gång?!

Nu är det äl vilken dag som helst och om ca två veckor drar alltså ivf igång. Jag hoppas att under de kommande två veckorna ska jag kunna slappna av i det här, inte vara rädd för behandlingen och istället känna det ni beskriver, att det ska bli skönt att få lägga över detta i någon annans händer och bara go with the flow.. Tar gärna emot lite pepp:) Vem vet, kanske känns det bättre efter mötet m fertilitetsläkaren i veckan. Eller så kanske man bara ska tillåta sig att krisa ut lite en kväll eller så och sen släppa det å fokusera utan att fundera...
  • Alltidväntarmanpånåt
    Sofiato88 skrev 2015-09-15 22:16:07 följande:

Hej!

Jag går gärna med här, har läst hela tråden och känner igen mig så mycket i er plus att det känns skönt att man inte är ensam.

Jag har en son på 3 år sen innan med en annan man, jag och min nuvarande man har försökt att få ett plus på stickan i 14 månader. När jag blev gravid med sonen så hade jag käkat p-piller i nästan 10 år, blev gravid på en gång (fick mf), blev gravid igen på en gång (fick mf) och tredje gången så blev jag gravid innan jag fick tillbaka mensen och fick behålla honom :)

Vi sökte hjälp i april då jag hade så kort lutealfas plus att jag hade mycket blödningar mellan mensen, fick som svar på att jag har en lättare variant av pco och fick börja med letrozol.

Från en menscykel på ca 20-25 dagar så blev den stadig på 28 dagar utan blödningar mellan och med fina ägglossningar (en till två ägg), är inne på vår femte kur av letrozol och sista tabletten var igår. Nu fått en liten blödning trots att mensen slutade helt i lördags. Ska på vul på fredag. Har blivit ställda i kö till ivf

Välkommen in i tråden. Jag gör min sjätte letrozolbehandling. Har varit på ivf-konsultation och om det inte tar sig nu så kör jag igång m sprutor om nästan exakt en vecka. Vill ju såklart helst slippa men är otroligt laddad och väldigt inställd på att det är så det kommer bli. Känns spännande. Fick information om att om man får ut mer än fem äggceller och minst fem av dem blir befruktade i den lilla skålen erbjuds man vänta fem dagar och då sätta in en av dessa. Då har man 50 procents chans till graviditet mot normalt 20-25 procents chans eller 35 procent om man bara väntar två dagar (om det blir färre än fem befruktade). 50 procent är ju väldigt stor chans så äntligen efter flera månaders förtvivlan känner jag hopp igen:)

Lycka till på ditt vul. Hoppas ni slipper gå så långt som till ivf.
  • Alltidväntarmanpånåt
    Susyloo skrev 2015-09-16 09:32:18 följande:

Hej, jag hoppar in här jag också!

Jag påbörjade min andra enkeldosomgång med Letrozol igår. Idag när jag vaknade var jag fruktansvärt yr och är fortfarande. Är det någon mer som känt av detta i samband med Letrozolkur. Förra kuren hade jag bara lite huvudvärk.

Har ett barn på 4 år sedan innan och vi försökte i 1,5 år innan jag blev gravid med henne och nu har vi försökt i 2 år. Hoppas att det är ägglossningen som är felet och inte nåt annat också.

Jag vill så gärna att det ska ta sig nu. Jag blir bara mer och mer stressad över att det kommer bli så stor åldersskillnad på barnen (om det ens blir ett till).

Känner igen den stressen. Vårt barn är oxå 4 år. Försöker tänka att det finns mkt positivt m åldersskillnad även om det inte är vad jag önskat. Fick ni hjälp m att få till ert första?

Jag kände precis som du av yrsel men bara de första kurerna.. Lycka till!
  • Alltidväntarmanpånåt
    chbw skrev 2015-10-07 04:24:14 följande:

Min läkare nämnde då att har man en cykel på 33-35 dagar kan det betyda att man inte har äl (någon som hört liknande?)

Ja, jag har fått samma information. Ju närmre 28 dagar man har desto troligare att man har äl. Jag har 32-33 dagar och får alltid positivt på äl-stickan och har vid två tillfällen även bekräftat detta m blodprov. Jag tolkar det därför som om att det kan vara så att ju närmre 28 dagar desto större möjlighet till verklig ägglossning.

Nu har jag dock en annan fundering. Har precis gjort ett ivf-försök (har innan dess gjort sex Letrozolförsök, har pco) där de fick ut sju blåsor men bara fyra innehöll ägg (inget blev befruktat tyvärr). Då tänker jag, tänk om man har väldigt mkt äggblåsor som är helt tomma. Då kan man ju inte bli gravid. Eller chansen minskar iaf. Är det nån som vet om man kan påverka detta på nåt sätt? Med nåt hormon? Eller är det helt enkelt så det ska va... Kan man ha förstört äggen som låg där i äggblåsan genom tex rökning, alkohol el osund livstil på annat sätt? Någon som vet. Har sökt svar på nätet men inte hittat några. Suck, ibland känns det som om man försöker tvinga kroppen att bli gravid trots att den gör allt för att slippa:(
  • Alltidväntarmanpånåt
    chbw skrev 2015-10-07 10:18:03 följande:

Är det inte det som pco(s) gör? Alltså att äggblåsorna inte blir gulkroppar som de ska utan blir fyllda med vätska men alltså inget ägg? Därför kan man få "tomma" ägglossningar? Det ska va därför pco(s)-kvinnor ofta har äggreserv kvar längre än en kvinna utan pco(s).. så har jag fattat det iallafall, men kan ju vara ute och cykla :o

Tack för svaret! Ska jag va helt ärlig så hänger jag inte alltid med här... Har fått lite olika förklaringar. Har egentligen pcos eftersom jag även har en hormonell rubbning. Jaja, det är bara att fortsätta försöka. Ska köra ett par mån m Letrozol igen nu tror jag innan vi ger oss på ett nytt ivf-försök. Först ska jag dock bara läka lite från min stora besvikelse:(
  • Alltidväntarmanpånåt
    skogstjejen19 skrev 2015-10-18 15:08:32 följande:

För att tillägga så har tjejer med pco oftast väldigt bra chanser att lyckas med ivf, äggen man får ut är oftast av väldigt fin kvalité :) bara man får till medicineringen :)

Tack för dina uppmuntrande inlägg. Det har verkligen känts så kört för oss!!! Har vart minst sagt deppigt under veckan som gått. Blir inte direkt bättre av att hela tiden stöta på nyfödda bebisar och gravida magar. Ja ni vet ju förmodligen hur det känns...

I torsdag kom iaf blödningen. Bara 10 dagar efter äggplock!! Känns skönt iaf. Nu kan vi lägga denna månad bakom oss på riktigt. Nästa vecka väntar ett vul för att kolla att allt ser ok ut. Det blir på cd 13 så hoppas lite på att nästa äl är på g då om allt funkar som det ska trots att jag inte tagit Letrozole. Ska även prata genom allt lite mer då. Planen är att på nästa mens köra Letrozole och detsamma på nästa mens igen. Sedan i jan kör vi igång m ivf igen. Då är förhoppningen minst 8 ägg. Hälften kommer till en skål och träffar spermierna. Den andra halvan gör vi icsi med. Men det hade varit så fantastiskt underbart om det löste sig av sig själv innan dess:) Nu börjar även vår fyraåring prata om syskon så hela familjen längtar verkligen!!!
  • Alltidväntarmanpånåt
    Anonym (FruSind) skrev 2015-11-04 13:13:44 följande:

Hoppas det går bättre med dubbel dos!

Insemination gjord idag. Allt såg fint ut så nu är det bara att vänta.

Efter inseminationen fick jag kika på makens spermier i mikroskop haha, dom såg i alla fall pigga ut ;)

Hur kommer det sig att ni gör insemination istället för att ha sex för befruktningen? Lämnas spermier då på kliniken och sedan typ skjuts in m spruta i dig? Håller tummarna för er!!
  • Alltidväntarmanpånåt
    ellabellaballa skrev 2015-11-05 21:20:58 följande:

Jag har gjort ett pat letrozolbehandlingar, konstaterad ägglossning 3 ggr (med blodprov) om jag inte minns fel. Fortfarande ingen graviditet.

Någon mer som får ägglossning av letrozol men ändå inte blir gravid? Hur rättvist är blodprovet man tar efteråt? Kan det vara missvisande?

Sex kurer. Äl varje gång. Bekräftat med blodprov och nä, det visar inte fel. Har gjort en ivf men inget av äggen befruktades trots bra spermier:( Kan dock tillägga att vi har ett barn sedan innan. Då bestämde vi oss för att nu va det dags att sätta igång och blev då gravid på direkten. Alltså ingen hormonstimulering alls. Jag har bättre BMI nu och mår i allmänhet bättre nu oxå så som jag ser det så finns det ingen direkt logik i det hela. Nu har vi gjort syskonförsök i tre år. Försöker tänka att för varje misslyckat försök är vi ett steg närmre att lyckas:) Även om tre år känns absurt!!

Stort lycka till!
  • Alltidväntarmanpånåt

På CVL-klinkens hemsida står det så här

"Man har tidigare haft farhågor om att Letrozol ökar risken för missbildningar. Det har sedan inte kunnat bekräftas i studier, där man inte sett någon ökad risk för missbildningar jämfört behandling med t ex Pergotime"

• Alltidväntarmanpånåt
    Emmie02 skrev 2015-12-01 18:30:23 följande:

Hej hoppar in här och hoppas på svar :) är på cd 11 idag och har tagit letrozol dag 3-7. Har sen tidigare ett pergotime barn och åt två kurer pergo denna gång innan vi nu fick utskrivet letrozol för att prova trots lyckad äl med pergotime. Tidigt missfall på uppehållsmånaden med pergon förra månaden.

Nu sitter jag och väntar på äl, och läser att många fär tidigare äl av letrozol än pergo. Med pergo brukar jag ha äl runt cd 18-21 så trodde det skulle vara så även med letrozolen.

När fick ni äl av letrozole och när med pergo om ni ätit det med?

Dag 14-15 fick jag äl när jag åt Letrozole. Nu är vi dock gravida:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    Emmie02 skrev 2015-12-01 19:32:43 följande:

Grattis och tack för svar :) har du bara provat letrozole? Tänkte om äl kom när den brukar eller om det blev tidigare än vanligt :)

Ska göra historien så kort som möjligt:) men jag varnar för låång inlägg!

Jag har pco med egna äl bekräftade m flera blodprov. Dock lite längre cyklar på 35 d och nån gång per år upp mot 50-60 dagar. Fick pergotime men då blev allt bara upp och ner, hade dock inga biverkningar men cykeln blev ur fas. Sen gjorde vi en utredning (det va då jag fick veta att jag hade pco) eftersom vi hade ett barn som blev till på ett kick och sedan hade det inte blivit nåt syskon på 1,5 år. Jag erbjöds då pergotime igen. Tog en dos efter ett halvårs funderande. Blev likadant som förra gången. Sedan var Pergotime restat och jag fick Letrozole. Gick från äl på dag 22-23 och cykel på 35 dagar till äl dag 14-15 och cykel 29. Trivdes väldigt bra m Letrozole men efter sex månader och 2 år och 9 mån så valde vi gå vidare till ivf men det blev ingen befruktning och världen rasade. Vi valde att pausa lite och då blev vi gravida. Helt oväntat och smått chockartat efter tre års kämpande. Så nej, vi har inte bara provat Letrozole men av allt vi provat så va det Letrozole som kändes bäst och som gav en bra cykel och äl.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?