• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • nepe

Hej på er!
    åh nu har jag suttit flera kvällar denna vecka för att läsa igenom tråden, äntligen klar!! :D Kul att läsa om er alla!
    Jag tog min sista tablett letrozol igår på cd 7. En sak som jag funderar över är att några av er har fått sexförbud. Min gyn eller barnmorska sa ingenting om att vi skulle skydda oss nämligen :/ ska på vul på torsdag.. lycka till alla! 

• rebeqqa

Hej och välkommen!

Vi fick sexförbud pga liten risk från att fler ägg ska kunna mogna och befruktas. Efter UL ska det dock (om allt ser normalt ut) vara fritt fram!

Hoppas att det ser fint ut på torsdag!

nepe skrev 2016-01-23 22:45:29 följande:

Hej på er!

åh nu har jag suttit flera kvällar denna vecka för att läsa igenom tråden, äntligen klar!! :D Kul att läsa om er alla!

Jag tog min sista tablett letrozol igår på cd 7. En sak som jag funderar över är att några av er har fått sexförbud. Min gyn eller barnmorska sa ingenting om att vi skulle skydda oss nämligen :/ ska på vul på torsdag.. lycka till alla! 

• nepe
    rebeqqa skrev 2016-01-24 11:48:14 följande:

Hej och välkommen!

Vi fick sexförbud pga liten risk från att fler ägg ska kunna mogna och befruktas. Efter UL ska det dock (om allt ser normalt ut) vara fritt fram!

Hoppas att det ser fint ut på torsdag!

tack för svar! Ja det har jag också varit orolig för.. Men tycker att de borde sagt något :/ Tänk om vi missar äl för att vi struntar i det? det vågar jag inte.. Kan det vara så att det finns risk för överproduktion om man äter mer än enkel dos? jag käkar ju än så länge bara en tablett om dagen.. Dessutom läste jag någonstans att letrozol ger mindre risk för överproduktion än tex pergo.. Ska fråga om det på torsdag!  
  • chbw
    nepe skrev 2016-01-24 20:22:32 följande:

tack för svar! Ja det har jag också varit orolig för.. Men tycker att de borde sagt något :/ Tänk om vi missar äl för att vi struntar i det? det vågar jag inte.. Kan det vara så att det finns risk för överproduktion om man äter mer än enkel dos? jag käkar ju än så länge bara en tablett om dagen.. Dessutom läste jag någonstans att letrozol ger mindre risk för överproduktion än tex pergo.. Ska fråga om det på torsdag!  

De sa inget till mig heller så ringde o frågade, o fick inte ha sex innan vul. Första vul görs vad jag förstått det så pass tidigt att även om nån blåsa börjat växa har de ofta inte vuxit tillräckligt för o lossa =)
  • rebeqqa

Precis! Enligt gynekologen skulle vi om allt såg bra ut få mysa efter vul. Vi fick tid 3e Feb alltså dag 13 i cykeln. Jag håller verkligen tummarna för att detta ska funka för oss. Så orolig att det inte ska räcka. Jag är sådär galet rädd för sprutor. Sådär att jag blir svimfärdig så fort blodprov ska tas eller som när jag ska vaccineras. Jag mår dåligt flera dagar innan prover ska tas. Jag kan för mitt liv inte se hur jag skulle kunna ge mig själv en/flera sprutor- än mindre låta min make göra det. Detta oroar mig massor. Är jag ensam i detta?

chbw skrev 2016-01-25 09:34:42 följande:

De sa inget till mig heller så ringde o frågade, o fick inte ha sex innan vul. Första vul görs vad jag förstått det så pass tidigt att även om nån blåsa börjat växa har de ofta inte vuxit tillräckligt för o lossa =)

• nepe
    chbw skrev 2016-01-25 09:34:42 följande:

Tack för svar! Då ringer jag imorgon också.. Men alltså, om det är viktigt - hur kan man som gynekolog/barnmorska missa att säga det då? Helt oförståeligt..
  • nepe
    rebeqqa skrev 2016-01-25 13:17:32 följande:

Precis! Enligt gynekologen skulle vi om allt såg bra ut få mysa efter vul. Vi fick tid 3e Feb alltså dag 13 i cykeln. Jag håller verkligen tummarna för att detta ska funka för oss. Så orolig att det inte ska räcka. Jag är sådär galet rädd för sprutor. Sådär att jag blir svimfärdig så fort blodprov ska tas eller som när jag ska vaccineras. Jag mår dåligt flera dagar innan prover ska tas. Jag kan för mitt liv inte se hur jag skulle kunna ge mig själv en/flera sprutor- än mindre låta min make göra det. Detta oroar mig massor. Är jag ensam i detta?

Menar du den sprutan för att ägget sedan ska släppa? Jag vet faktiskt ingenting om den :/ Var tar man den ens? är det ett hormon in i huden bara? kräm in i Snippan? :D haha har ingen aning!
  • chbw
    nepe skrev 2016-01-25 22:01:21 följande:
    vet faktiskt inte hur de kan glömma.. Jag har ju också hört flera säga att de får både ligga innan vul och att en del inte ens behöver göra vul. När jag berättade det för sköterskan lät hon uppriktigt chockad och sa att är kliniken seriös SKA vul göras och sex väntas till efter det, så det inte är så att man får fler än två vuxna äggblåsor.. :o 
    nepe skrev 2016-01-25 22:03:02 följande:
    Menar du den sprutan för att ägget sedan ska släppa? Jag vet faktiskt ingenting om den :/ Var tar man den ens? är det ett hormon in i huden bara? kräm in i Snippan? :D haha har ingen aning!
    Om du tänker på ovitrelle (för att en ska få ägglossning) så tas den under huden på magen. Känns inte ett dugg =) Samma med gonal-f (för att få äggblåsor o växa, om inte letrozol fungerar)
  • KaosArt
    MarJon89 skrev 2016-01-18 19:41:47 följande:

Ja jag blev irriterad så jag valde att vända mig till en privat gyn. Känns bra. Ringde dem idag då jag knappt kunnat släppa proverna jag tog men de hade än så länge bara fått tillbaka sköldkörtelhormonsprovet och det var normalt. Hon trodde de andra skulle komma snart, lagom otålig!! :)

Jag hoppas bara jag får veta om jag har PCO eller inte men hur som helst räknar jag med att behöva hjälp att bli gravid. Min vän har samma diagnos som dig, alla deras prover var perfekta och det finns ingen anledning till varför de inte blir gravida, på pappret, men ändå kämpade de i flera år innan de nu lyckats med hjälp av ivf. I mitt fall tror jag ju att min barnlöshet beror på cystor i äggstockarna, i ditt och min väns fall är ju ovissheten outhärdlig kan jag tänka mig :(

Har har ätit provera i 7 dagar och ska äta sammanlagt 10 dagar sen ska jag äta dubbeldos letrozol på mensdag 3-7 och 12-14 dagar efter mensens första dag ska jag på nytt vul. Jag blev lite förvånad att jag redan första kuren ska äta dubbel dos letrozol när jag läst att de flesta andra i tråden fått börja med enkelkur.

Jag håller tummarna för oss! :):)

Hur har det gått? Har du fått några mer svar?

Och hur har det gått med letrozol kuren? :)
  • KaosArt
    chbw skrev 2016-01-18 21:47:02 följande:

Gränserna är fel. Forskningen säger 2.5 och 2.0 om en vill bli gravid. Och när en behandlar med levaxin bör värdet ligga under 1.0.

Ja jag hoppas det iallafall. Ska ta nya prover imorgon. Min morgontemp har blivit lite oroande låg igen såfår se helt enkelt...

Äl-testen är positiva om teststrecket är lika starkt som eller starkare än kontrollstrecket. För min del har testet stegrat men inte gett positivt utslag. Varje gång jag haft äl har testet varit superstarkt.

Ibland kan dock testen va dåliga o en har äl ändå. Har inte varit med om det själv men vet andra som har =)

Ja jag har också tidigare läst om att gränserna läkare har idag är fel, men det är så svårt att hitta någon läkare som lyssnar på det.

Men hur har det gått med proverna? Har du fått några nya svar än?
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?