• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Lilla_lou
    MarJon89 skrev 2016-01-26 10:44:58 följande:
    Det har inte hänt nånting :/ åt min sista provera tablett i torsdags 21/1. Men har inte fått min mens efter det. Fick inget svar på hur lång tid det kunde ta. Någon som vet? Så har därför inte börjat med letrozolen ännu. Galet irriterande :(

Fick svar på proverna. Det var ett väldigt luddigt brev. Det stod att alla hormonprover var "normala och stämmer med PCO-bilden" samt "positivt var ett högt AMH som visar på en stor äggreserv"
    Jag har ätit provera 3 gånger. Första gången fick jag min mens 2 dagar efter sista tabletten. Andra gången fick jag min mens 7 dagar efter sista tabletten och nu förra veckan fick jag min mens 5 dagar efter sista tabletten. 

Enligt barnmorskan kan mensen komma så sent som 10 dagar efter sista tabletten, eventuellt någon dag mer. Man behöver inte heller få en "stor" blödning, utan det räcker att man blöder "rött" för att man ska få börja räkna till startdag för letrozol. Andra gången jag åt provera blödde jag inte alls mycket och blev orolig att jag inte skulle få börja med letrozol. Men enligt barnmorskan så räcker det att det iaf har kommit rött blod. 

Då jag är ny här kan jag passa på och berätta lite om mig själv. Januari 2014 bestämde jag och min sambo oss för att försöka få barn. Jag slängde mina p-piller. Fick ingen mens,i April sökte upp en privat gynekolog som inte gav mig någon vidare hjälp. Men jag litade på henne och det hon sa. Till slut tröttnade jag på henne då hon sa vid varje besök att jag kommer få mens snart, men inget hände. Inga undersökningar, inga förklaringar till varför jag inte kan få någon egen mens. Jag slösade 1 år på detta. Sommaren 2015 skickade jag in en egenremiss till Sahlgrenska. Fick komma på besök i oktober, genomförde en hel utredning med ultraljud, blodprover och äggledarspolning. Sambon lämnade spermieprov. Jag fick veta att jag har hypotyreos och PCO... Varför inte den första gynekologen kunde tala om detta vet jag inte, då jag har många typiska symptom för PCO och hypotyreos, övervikt, trötthet, ingen mens, många cystor i äggblåsorna. 

Iaf. jag fick börja med letrozol, första kuren gav inte önskad effekt. En äggblåsa i vardera äggstock hade börjat växa, 6 mm vardera om jag minns rätt, men inte tillräckligt för att jag skulle få en ägglossning. Igår började jag med letrozol igen, denna gången en dubbeldos. Nästa vecka på onsdag ska jag på återbesök för ultraljud. Hoppas innerligt att jag denna gången får rätt effekt. 

Lycka till alla, jag håller tummarna för er alla =)
  • Jossefinelinnea

Någon som ätit dubbel dos av letrozol o inte fått någon reaktion från äggstockarna? Var på koll igår på dag 13 o det hade inte hänt mycket tyvärr. Blir så ledsen för jag trodde verkligen på denna medicinen efter allt positivt jag läst. Ska tillbaka på måndag, försöker hoppas på att de växt till sig lite då...

• chbw
    Jossefinelinnea skrev 2016-01-27 10:32:14 följande:

Någon som ätit dubbel dos av letrozol o inte fått någon reaktion från äggstockarna? Var på koll igår på dag 13 o det hade inte hänt mycket tyvärr. Blir så ledsen för jag trodde verkligen på denna medicinen efter allt positivt jag läst. Ska tillbaka på måndag, försöker hoppas på att de växt till sig lite då...

Ja. eller alltså. Det syntes inget på vul, men fick ägglossning ändå ca 5 dagar senare. Min läkare sa då att letrozolen kan vara väldigt lurig och en kan få äl senare ändå. Jag gjorde 2 vul, ett dag 12 och ett ca 4 dagar senare har jag för mig, och ingenting syntes, så gav upp och skulle ta provera. men så fick jag utslag på äl-sticka samt alla symtom ca 5 dagar senare, och mens 14 dagar efter det, så slapp proveran. Håller tummarna för dig, att det synas något nästa gång! =) 
    Jag fick en enkel kur och två dubbel. Nu kör jag på gonal-f (sprutor).
  • MarJon89
    KaosArt skrev 2016-01-26 20:19:44 följande:

Okej du får berätta hur det gick :)

Ja mensen väntar till helgen så jag hoppas såklart att den inte kommer. Men men.

Annars så har vi börjat ställa in oss på att gå vidare med ivf, så vi skickade alla våra provsvar och journalanteckningar till ivf-kliniken. Vi har gjort utredning på en annan klinik och inte varit så nöjda med dem så därför vände vi oss vidare. Men nu kontaktade ivf kliniken oss och frågade varför vi inte fått någon remiss skickad för att ansöka om att får ladstngsfinansierat, vilket vi inte ens fått veta att vi hade möjlighet till?! Helt sjukt att den gamla kliniken inte sagt det, från dem fick vi höra att vi inte kunde få hjälp för ens vi försökt i tre år. Så vi har varit inställd på att betala själv. Så ivf kliniken ringde och pratade med dem och nu så ringde gamla kliniken upp idag och ska nu skicka en remiss. Då på grund av att jag hade trög genomfart i äggledarna som de såg på spolningen. Ännu en sak de inte sagt, utan när vi gjorde spolningen så sa läkaren att det såg bra ut! Jag känner mig så felbehandlad. Så tur att vi vände oss vidare och fick mer hjälp. Så en remiss ska skickas men som sagt är det inte säkert att vi får godkänt. Men nu har vi i alla fall chansen att bli bedömda om vi får eller inte.Jag vet inte hur det fungerar med provera, kanske någon annan här inne som vet. Jag har ju inte just det problemet. Förstår att du blir otålig och vill börja med kuren!

Okej ja de låter ju otydligt. Du kanske kan ringa till läkaren och se om hen kan förklara närmare vad det betyder. Ja men det är ju jätte bra med högt AMH, själv har jag lågt för min ålder.

Jag ringde och frågade och barnmorskan på kliniken sa att jag skulle höra av mig om den inte kommit idag, vilket den inte gjort så får väl höra av mig. Jo visst det var bra att jag har högt AMH, och det är vanligt för oss med PCO så det är ju positivt iallafall. Fick barnmorskan att förtydliga mina prover lite och jag tycks ju ha pco är vad de kommit fram till. Naturligtvis väldigt tråkigt. Här har man i alla år skyddat sig för att inte bli gravid men sen när man vill är det allt annat än en dans på rosor. Så har jag en vän som är gravid och för henne gick det jättefort. Är naturligtvis glad för hennes skulle samtidigt som jag är otroligt bitter att det inte är lika lätt för mig.
  • nepe

1 stor och fin äggblåsa på nästan 20 mm syntes idag :D såå glad!!

• s88blomman

Efter min andra omgång då jag fick ta dubbel dos med letrozol har jag kommit så långt att...
    Förra tisdagen när jag var på vul hade jag en blåsa på 20,8*28,9, Bra storlek men den verkade inte vilja släppa av sig själv. Fick ta en spruta med ovitrelle samma kväll. Har nu i ett antal dagar haft molvärk och öm i brösten samt ökade flytningar i några dagar(har varit snustorr för övrigt). Så nu vet jag varken ut eller in. Är det gravsymtom eller är detta vanligt mellan äl och mens? Jag har ingen äl eller mens av mig själv. Sekondär amenorre tror jag gymekologen säger att jag har?! 
    Har fått bekräftat med blodprov att jag faktiskt ägglossade den här gången!! (Första gången sedan nov 2013, när dottern blev till!)

Jag testade negativt idag. (samt för några dagar sedan då jag ville kolla att ovitrellen hade gått ur kroppen så jag kunde glädja mig åt ett ev plus).
    Det är väl kanske  för tidigt att se. men jag är en test narkoman. Och vill kunna ta mig ett glas vin med gott samvete så jag kollar hellre en gång för mycket. 

Hur ska kroppen fungera mellan äl och mens? Eller hoppas jag bara för mycket då jag vet att chansen finns att min kropp spelar mig ett spratt?!

• s88blomman
    Jossefinelinnea skrev 2016-01-27 10:32:14 följande:

Fick du enkeldos eller dubbeldos? Jag reagerade inte alls på enkeldos. Har denna månad tagit dubbel med bra respons. Ett moget ägg som fick hjälp av ovitrelle för att släppa, väntar nu på att se om det blir tant röt eller plus på stickan.
  • s88blomman

En fråga som jag kom på. Har ni provat olika dagar med letrozol? Dag 3-7 eller 5-9? Jag har ätit 5-9 och fick ta ovitrelle på dag 17 då ett moget ägg fanns men inte ville släppa. Får man tidigare äl av 3-7 månne? Ju kortare cykler ger ju fler befruktningstillfällen! 

• s88blomman
    nepe skrev 2016-01-28 20:22:48 följande:

1 stor och fin äggblåsa på nästan 20 mm syntes idag :D såå glad!!

Vad kul!
    Trodde de att du skulle ägglossa själv eller behöver du ta ovitrelle eller liknande? Har du tagit några ägglossningstest?
  • KaosArt
    MarJon89 skrev 2016-01-28 17:15:33 följande:

Jag ringde och frågade och barnmorskan på kliniken sa att jag skulle höra av mig om den inte kommit idag, vilket den inte gjort så får väl höra av mig. Jo visst det var bra att jag har högt AMH, och det är vanligt för oss med PCO så det är ju positivt iallafall. Fick barnmorskan att förtydliga mina prover lite och jag tycks ju ha pco är vad de kommit fram till. Naturligtvis väldigt tråkigt. Här har man i alla år skyddat sig för att inte bli gravid men sen när man vill är det allt annat än en dans på rosor. Så har jag en vän som är gravid och för henne gick det jättefort. Är naturligtvis glad för hennes skulle samtidigt som jag är otroligt bitter att det inte är lika lätt för mig.

Ja jag håller med med det du skriver om att man i alla år skyddat sig... Känner lite så att de känns så onödigt att proppat kroppen full med hormoner som stör fast man inte behövt.. men men

Ja det är ju så, klart man blir glad för anda skull när de blir gravida. Men samtidigt svider det, jag blir så avundsjuk. Jag börjar känna mig så utmattad, det är som att det är pågående hela tiden utan vila, allt bara rullar och rullar men samtidigt står allt still. Jag vill bara komma fram och allt allt ska ta slut. Jag önskar bara att jag lyckades bli gravid.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?