• Anonym (Nog)

    Ât helvete med alla förlossningsförberedelser

    För ett och ett halvt âr sedan ägde min första förlossning rum och jag hade förberett mig som bara den utan att det tjänade någonting till alls nästan tycker jag.

    Nu är det väldigt snart dags igen och jag tänker strunta i allt vad förberedelser heter. För det första har jag inte tid eftersom jag tar hand om en liten och för det andra börjar jag tro att förberedelser är lönlösa.

    Häromdagen sa en afrikansk kvinna i parken till mig att de afrikanska kvinnor som måste föda hemma för att de inte har tillgång till sjukhus brukar gâ bredbenta fram och tillbaka tills att de inte kan ta ett endaste steg till för bebisens huvud är pâ väg ut. DET låter ju som ett bra râd, det är det enda jag tänker komma ihåg inför den här förlossningen tror jag Tyst

  • Svar på tråden Ât helvete med alla förlossningsförberedelser
  • nokla

    Vad menar du med förlossningsförberedelser? Jag har kollat upp var jag kan hyra babyskydd, fixat barnvakt. Eventuellt packar jag en väska när det börjar bli dags. Det tycker jag är hyfsat viktiga förlossningsförberedelser.

  • Påven Johanna
    nokla skrev 2015-01-02 21:02:13 följande:

    Vad menar du med förlossningsförberedelser? Jag har kollat upp var jag kan hyra babyskydd, fixat barnvakt. Eventuellt packar jag en väska när det börjar bli dags. Det tycker jag är hyfsat viktiga förlossningsförberedelser.


    Är det inte så kallade förlossningsbrev som avses? Förlossningsbrev i vilka kvinnorna beskriver i detalj hur förlossningen ska gå och hur kvinnan ska bemötas och var mannen ska stå och vilket stycke klassisk musik som ska spelas och hur barnet ska välkomnas när det på ett avslappnat sätt glidit ut ur sin moder som välkomnat det iförd en vit sidenklänning och ett madonnaleende. 

    Men jag kan ju ha fel.
  • Anonym (Nog)
    kasovi skrev 2015-01-02 20:50:23 följande:

    Det lät som en idé faktiskt. Ska du göra så när det är dags tänkte du?


    Ja om jag lyckas fortsätta gå trots värkarna...
  • Anonym (Haha)
    Påven Johanna skrev 2015-01-02 21:07:47 följande:

    Är det inte så kallade förlossningsbrev som avses? Förlossningsbrev i vilka kvinnorna beskriver i detalj hur förlossningen ska gå och hur kvinnan ska bemötas och var mannen ska stå och vilket stycke klassisk musik som ska spelas och hur barnet ska välkomnas när det på ett avslappnat sätt glidit ut ur sin moder som välkomnat det iförd en vit sidenklänning och ett madonnaleende. 

    Men jag kan ju ha fel.


    Och blir det inte så så måste någon ta ansvar.
  • Anonym (Nog)
    nokla skrev 2015-01-02 21:02:13 följande:

    Vad menar du med förlossningsförberedelser? Jag har kollat upp var jag kan hyra babyskydd, fixat barnvakt. Eventuellt packar jag en väska när det börjar bli dags. Det tycker jag är hyfsat viktiga förlossningsförberedelser.


    Jo väska och barnvakt kommer nog vara redo ;) Jag tänkte mer på förberedelser som andning och att träna på olika förlossningsställningar, läsa inspirerande "säga-ja-till-smärtan"-böcker, osv.
  • Anonym (Nog)
    Påven Johanna skrev 2015-01-02 21:07:47 följande:

    Är det inte så kallade förlossningsbrev som avses? Förlossningsbrev i vilka kvinnorna beskriver i detalj hur förlossningen ska gå och hur kvinnan ska bemötas och var mannen ska stå och vilket stycke klassisk musik som ska spelas och hur barnet ska välkomnas när det på ett avslappnat sätt glidit ut ur sin moder som välkomnat det iförd en vit sidenklänning och ett madonnaleende. 

    Men jag kan ju ha fel.


    Ja just det, förlossningsbrev ska jag faktiskt strunta i den här gången. Förra gången blev jag ju ändå så besviken för att det inte blev som i mina instruktioner, de spelade helt fel klassiska stycke på slutet!
  • Anonym (Nog)
    Påven Johanna skrev 2015-01-02 21:07:47 följande:

    Är det inte så kallade förlossningsbrev som avses? Förlossningsbrev i vilka kvinnorna beskriver i detalj hur förlossningen ska gå och hur kvinnan ska bemötas och var mannen ska stå och vilket stycke klassisk musik som ska spelas och hur barnet ska välkomnas när det på ett avslappnat sätt glidit ut ur sin moder som välkomnat det iförd en vit sidenklänning och ett madonnaleende. 

    Men jag kan ju ha fel.


    Ja just det, förlossningsbrev ska jag faktiskt strunta i den här gången. Förra gången blev jag ju ändå så besviken för att det inte blev som i mina instruktioner, de spelade helt fel klassiska stycke på slutet!
  • frökenelisabeth

    Inför min första förlossning tyckte jag ändå det var skönt att ha läst på om vad som händer i kroppen och vilka olika förlopp som finns. Även olika strategier för att hantera smärtan tyckte jag var bra att ha i bagaget. Nu blir det inte fler förlossningar för min del, men jag hade inte heller känt något behov av att läsa på inför förlossning nr 2.

  • Flickan och kråkan

    Jag har fött tre barn och tyckte att det var ett fantastiskt stöd att veta vad som hände och vad förloppet var första gången...att veta vilka alternativ som fanns etc. Nu hade jag ingen plan på hur det skulle bli utan var öppen för det mesta men hade några få önskningar som vårdpersonalen följde väldigt fint. Med tvåan fanns erfarenhetrn. Med trean gick det så fort så det var liksom bara att föda barn . Att det är bra att vara upprätt och röra på sig så länge det går är rätt grundläggande. Men jag har haft tur med samarbetsvillig kropp - tre totalt okomplicerade förlossningar.

Svar på tråden Ât helvete med alla förlossningsförberedelser