Inlägg från: Anonym (anna panna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anna panna)

resa utan barn, egoistiskt?

tycker ni det är ego att resa utan barn någon gång utomlands?

• Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 18:25:02 följande:
    nej aldrig ego att lämna de hemma, beror på hur gamla barnen är. om de är under 5 år har de absolut inget behov av att åka utomlands. under 10 år är det fortfarande skeptiskt vad ska de dit och göra? under 15 är det väl kul att få följa med men om man vill lämna de hemma så får de stanna hemma.
    OK nu tror jag och min erfarenhet är absolut att barn under 5 år gillar att bada och äta gott utomlands. Jag har rest med mina sen de var spädbarn.
    Anonym (OK) skrev 2015-01-02 18:27:36 följande:
    Det beror på. Åker man ofta på semester och aldrig tar med barnen så är man ego, tycker jag.

Men att någon gång semestra själv utan barn är helt OK.

Ja precis så känner jag.
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 18:33:32 följande:
    Självklart. vem gillar inte det?! men grejen är vad minns de om de soltimmarna? vad minns de om landet? Liksom "Jahaa jag va i Thailand när jag va 3 år.. jätte kul.. tack mamma?"
    måste de minnas allt för att må bra.
    Mina barn minns inte julklapparna eller födelsedagspresenterna de fick som 2-5 åringar men likväl var det mysigt och kul där och då!
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (Hm) skrev 2015-01-02 19:05:20 följande:

Tycker det beror på syftet med resan- har man småbarn/yngre barn (kanske 10år eller yngre) som tycker det är jobbigt att gå en massa så kan de stanna hemma. Är det en solsemester tycker jag att barnen ska med. Jag var på Kanarieöarna, Spanien och Grekland som liten och jag kommer ihåg de resorna. Sen har mina föräldrar sagt i efterhand att de inte skulle få för sig att lämna mig hemma. Resor är något man gör som en familj och barnen är familj. Tycker inte heller man ska lämna bort barnen en längre tid (dock lite beroende på vem de lämnas till och hur länge). Är det däremot en bröllopssemester tycker jag inte det är passande att föräldrarna tar med sina barn.

Barnens ålder spelar också in. Tycker generellt att så länge barnet bor hemma ska de få följa med om de vill. Är de över 16/17 år tycker jag däremot det är mer acceptabelt att föräldrarna säger att de vill resa själv än om barnet är ett "barn". Man är ju inte lika beroende av sina föräldrar då och det skadar kanske inte att man får ta hand om sig själv med mat, tvätt och annat en tid.

Sen resans längd. Handlar det om en kortresa över helgen till en nära resmål så är det mer OK än en 3 veckors resa till Thailand. Just utifall om något händer.

rent generellt så tycker jag att man ska ta med sig hela familjen, men enstaka gånger kan man behöva åka själv några dagar också.
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 19:22:34 följande:
    Va med ditt barn när du är ledig för all del. men TS mådde tydligen dåligt för att hon vill åka på semester utan barnen, det ska hon absolut inte må dåligt av.
    Nej, det är inte ego att vara med sitt barn på farmors lantställe. Snarare nyttigt.

Och dit åker ni förmodligen inte flyg eller ligger i starka solstrålar för ditt behag.
    Nej absolut inte att jag mår dåligt, frågan var mer öppen!
  • Anonym (anna panna)
    elyse skrev 2015-01-02 23:04:22 följande:
    Nej, men man åker inte till Thailand i tre veckor och lämnar en 2-åring hos mormor.
    nej det skulle jag inte heller göra
  • Anonym (anna panna)

fråga till er som rest utan barn, har ni haft dem på dagis eller hur har ni löst det?

• Anonym (anna panna)
    Anonym (-) skrev 2015-01-03 16:54:41 följande:
    Ja, förskolan.
    har ni haft ok från dem att få göra så?
    Vi kommer ha barnvakt hemma två dagar när det är vardagar och barnvakten kan inte ha dem på dagtid, men de kommer lämnas och hämtas lite tidigare än vanligt, alltså kortare dagar än när vi är hemma.
    Har ni frågat dagis då eller bara kört ändå?
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (-) skrev 2015-01-03 17:07:46 följande:
    Barnet är med pappan varannan vecka, så jag har åkt på "pappa-veckan".
    aha ja det fungerar ju inte då pappan ska med på resan Solig
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (-) skrev 2015-01-03 17:23:03 följande:
    Barnet har väl rätt till allmän förskola (15 h i veckan).
    jo men barnvakten har längre dagar än så. Vill ogärna be henne ta en semesterdag när hon nu är så bussig och passar dem
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2015-01-03 17:34:42 följande:
    Det verkar vara lätt att tycka och tänka om saker man inte själv har erfarenhet av.

Men TS - det är INTE fel att åka iväg utan barnen på en resa. Och i och med att du inte har bonusbarn sticker det heller inte ögonen på folk på samma sätt som om du hade lämnat dessa hemma.  
    jodå vi har bonusbarn som inte heller ska med.
  • Anonym (anna panna)

tack för alla svar, känns som många resonerar som vår familj och tycker att några gånger att få kunna resa utan barn är ganska naturligt.

Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?