resa utan barn, egoistiskt?
tycker ni det är ego att resa utan barn någon gång utomlands?
tycker ni det är ego att resa utan barn någon gång utomlands?
Tycker det beror på syftet med resan- har man småbarn/yngre barn (kanske 10år eller yngre) som tycker det är jobbigt att gå en massa så kan de stanna hemma. Är det en solsemester tycker jag att barnen ska med. Jag var på Kanarieöarna, Spanien och Grekland som liten och jag kommer ihåg de resorna. Sen har mina föräldrar sagt i efterhand att de inte skulle få för sig att lämna mig hemma. Resor är något man gör som en familj och barnen är familj. Tycker inte heller man ska lämna bort barnen en längre tid (dock lite beroende på vem de lämnas till och hur länge). Är det däremot en bröllopssemester tycker jag inte det är passande att föräldrarna tar med sina barn.
Barnens ålder spelar också in. Tycker generellt att så länge barnet bor hemma ska de få följa med om de vill. Är de över 16/17 år tycker jag däremot det är mer acceptabelt att föräldrarna säger att de vill resa själv än om barnet är ett "barn". Man är ju inte lika beroende av sina föräldrar då och det skadar kanske inte att man får ta hand om sig själv med mat, tvätt och annat en tid.
Sen resans längd. Handlar det om en kortresa över helgen till en nära resmål så är det mer OK än en 3 veckors resa till Thailand. Just utifall om något händer.
fråga till er som rest utan barn, har ni haft dem på dagis eller hur har ni löst det?
tack för alla svar, känns som många resonerar som vår familj och tycker att några gånger att få kunna resa utan barn är ganska naturligt.