• Anonym (OK)

resa utan barn, egoistiskt?

Det beror på. Åker man ofta på semester och aldrig tar med barnen så är man ego, tycker jag.

Men att någon gång semestra själv utan barn är helt OK.

• Anonym (OK)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 18:33:32 följande:
    Självklart. vem gillar inte det?! men grejen är vad minns de om de soltimmarna? vad minns de om landet? Liksom "Jahaa jag va i Thailand när jag va 3 år.. jätte kul.. tack mamma?"
    Fast man kan väl ha olika skäl till varför man åker på semester? För vissa handlar det om att se mycket, för andra bara om att vara tillsammans i ett varmt klimat (eller kallt om man vill åka skidor), att ha kul tillsammans, äta god mat osv. Inte att man måste komma ihåg landet som sådant, utan minnas att man hade kul tillsammans.

Sedan tycker jag det räcker med att föräldrarna eller de större barnen minns semestern, jag anser inte att man måste sluta åka på semester bara för att man har småbarn, det räcker gott och väl att de vuxna uppskattar och kommer ihåg landet (om det nu är det man är ute efter). Barnen har det bra ändå, fast de inte minns.

Med ditt resonemang behöver man inte göra något med barnen, för de minns ju inget. Varför åker man till stranden när man har en 1-åring? Antagligen för att man själv vill bada och sola. Samma sak med semester.
  • Anonym (OK)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 18:57:17 följande:
    Nä.. de kan må bra fast de inte minns.. men det känns inte direkt nödvändigt att ta med barnen.

Jag skulle snarare kunna påstå att det är ego ATT ta med sig barnen på semester.
    Ego att vilja vara med sitt barn när man är ledig? Hur tänker du nu? Är det ego att vara med sitt barn på farmors lantställe också, eftersom barnet inte minns det?
  • Anonym (OK)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 19:22:34 följande:
    Va med ditt barn när du är ledig för all del. men TS mådde tydligen dåligt för att hon vill åka på semester utan barnen, det ska hon absolut inte må dåligt av.
    Nej, det är inte ego att vara med sitt barn på farmors lantställe. Snarare nyttigt.

Och dit åker ni förmodligen inte flyg eller ligger i starka solstrålar för ditt behag.
    Fast nu svarade jag inte på TS inlägg (det gjorde jag tidigare, och svarade att det är ok att åka på semester själv) utan på ditt:

Jag skulle snarare kunna påstå att det är ego ATT ta med sig barnen på semester.

Det är detta jag svarade på. Och du har fortfarande inte svarat hur du tänker. Hur är det ego att vara på semester med sina barn?

Sedan vet du väl inte var farmors lantställe finns?
  • Anonym (OK)
    Hedebris skrev 2015-01-10 17:31:26 följande:

Håller med. Såå ego att åka på semester med eller utan barnen när de är små. Bättre att lägga pengarna på andra saker som gynnar barnen mer. Resa kan man vänta med tills de är tillräckligt stora att uppskatta det. Åka utan barnen? Fy tusan

Att ha vuxentid tillsammans är inte ego. Tvärtom, tycker jag. Vårdar man sin relation så håller den bättre, vilket är mycket viktigt för barnen. Barn mår bäst om de har föräldrar som älskar varandra, inte föräldrar som sätter barnen framför den vuxna relationen. 

Relationer är som blommor, de måste vårdas och skötas om för att överleva. 
Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?