-
Barn under 2 år reser gratis, så why not!?Anonym (nej) skrev 2015-01-02 18:33:32 följande:Självklart. vem gillar inte det?! men grejen är vad minns de om de soltimmarna? vad minns de om landet? Liksom "Jahaa jag va i Thailand när jag va 3 år.. jätte kul.. tack mamma?"
-
Ja, förskolan.Anonym (anna panna) skrev 2015-01-03 11:47:11 följande:
fråga till er som rest utan barn, har ni haft dem på dagis eller hur har ni löst det?
-
Barnet är med pappan varannan vecka, så jag har åkt på "pappa-veckan".Anonym (anna panna) skrev 2015-01-03 16:59:29 följande:
har ni haft ok från dem att få göra så?
Vi kommer ha barnvakt hemma två dagar när det är vardagar och barnvakten kan inte ha dem på dagtid, men de kommer lämnas och hämtas lite tidigare än vanligt, alltså kortare dagar än när vi är hemma.
Har ni frågat dagis då eller bara kört ändå?
-
Utan bonusbarn är okej så länge inte något barn följer med.Anonym (bonusmamma) skrev 2015-01-03 17:19:52 följande:
Nej inte om det gäller de egna barnen. Skulle det däremot gälla bonusbarn skulle helvetet vara lös på jorden. Så du kan nog gott resa utan barnen.
-
Barnet har väl rätt till allmän förskola (15 h i veckan).Anonym (anna panna) skrev 2015-01-03 17:15:08 följande:
aha ja det fungerar ju inte då pappan ska med på resan
-
Ingen som bestämmer, men det är väl en allmän uppfattning.Anonym (bonusmamma) skrev 2015-01-03 17:24:09 följande:
Och det bestämmer vem?
Livet är orättvist och det går inte alltid att få så alla är nöjda. Man får helt enkelt göra som det känns bäst för en själv och försöka strunta i vad andra anser.
-
What ever. Lever inte ett "bonusfamiljsliv" och kommer så heller aldrig att göra. Håller dock fast vid att jag anser det vara ytterst elakt att endast ta med en del av familjens barn, bio eller bonus.Anonym (bonusmamma) skrev 2015-01-03 17:29:40 följande:
Jo det finns många sådana då det gäller styvfamiljer och särskilt då bonusmammor.
-
Jag har som barn levt i styvfamilj från cirka ett års ålder.Anonym (bonusmamma) skrev 2015-01-03 17:34:42 följande:
Det verkar vara lätt att tycka och tänka om saker man inte själv har erfarenhet av.
Men TS - det är INTE fel att åka iväg utan barnen på en resa. Och i och med att du inte har bonusbarn sticker det heller inte ögonen på folk på samma sätt som om du hade lämnat dessa hemma.
-
Givetvis skillnad på vuxna barn. Jävla korkad fråga hörru!Anonym (konstiga FL) skrev 2015-01-03 18:11:18 följande:
Men så för att vi åker med vårat gemensamma så ska min sambos vuxna barn och äldre tonåringar också med?????
Tror inte att de skulle uppskatta den semestern vi åker med en 1 åring....de har dessutom åkt på väldigt många resor när de var yngre. Ser inget fel i alls att åka utan dem.
-
Beror väl på vart i tonåren man befinner sig.Anonym (konstiga FL) skrev 2015-01-03 18:48:31 följande:
Skrev även tonåringar. Vuxna räknar jag vid 18 när man är myndig.
Klar man som den nya familjen i familjen måste kunna åka på egna resor! Men man gör det snyggt. När barnen är hos sin andra förälder. De behöver inte ens få reda på att man åker utomlands ens. Man kan ha kontakt dagligen ändå.
Hade aldrig gett mig in i ett sådant liv om inte JAG får leva kärnfamilj med min man å vårt barn emellanåt. Inget dugg synd om bonusbarnen. De har gjort jätte mycket å rest jättemycket tidigare å gör fortfarande den klassiska skidveckan varje år med oss.
Personligen skulle jag iaf fråga mitt barn. Skulle inte vilja resa med endast "kärnfamiljsbarnen" om det var så att jag hade fler barn. Nu har jag bara ett barn. Skulle jag träffa en man med barn så skulle jag se det som självklart att även hans barn skulle följa med - om de själv vill, dvs. -
Spelar ingen roll vad de barnen gör med sin mamma, eller har gjort tidigare. Eller tänkte du strypa resorna då ditt barn når samma ålder som ditt yngsta bonusbarn?Anonym (konstiga FL) skrev 2015-01-03 18:58:06 följande:
Du har väl redan levt kärnfamilj verkar det som, aldrig jag. Hans barn har varit utomlands massor under deras uppväxt, varför ska inte deras halvsyskon få vara det med?. När det är så många år emellan dem så ser jag absolut inga som helst problem. De skulle tycka det vore asjobbigt att vara iväg en vecka med vår lilla. Hade hans barn dock varit i nära ålder så hade det nog varit en annan sak. Hade dock inte haft problem att åka vissa resor bara oss, hans tidigare barn har ju även en mamma som den gör saker med.
När vår blir äldre , tonåring, ser jag inga problem att bara åka mannen å jag heller. De gjorde även mina föräldrar när jag var tonåring, å jag såg inte det minsta konstigt i det.
Kan inte förstå hur pappan vill åka utan sina första hemmavarande barn. Märkligt.
Och nej, har aldrig levt kärnfamiljsliv. -
Haha! Bitter much?Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-04 01:37:30 följande:
Ja, jag tycker att det är egoistiskt. Har man valt att skaffa barn ska man inte dumpa ansvaret på alla andra så fort det inte passar ens egna prioriteringar. Föräldrar får helt enkelt stå för det de producerat tills produkten är gammal nog att ta hand om sig själv. Det är bara till att fatta - om du skaffar barn så är det slut på singellivet och på det barnlösa dito.
-
Slå upp ordet bitter och hitta en bild på dig själv.Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-04 10:11:03 följande:
Haha tillbaka. Knappast. Det är ju inte jag som ploppar ut ungar men orkar inte ta hand om dem sedan. "Bitter" är förresten ett lika uttjatat ord som "rasist". Folk använder dem gärna men har ingen aning om innebörden.
-
Håller med.Anonym (OK) skrev 2015-01-10 17:44:53 följande:Att ha vuxentid tillsammans är inte ego. Tvärtom, tycker jag. Vårdar man sin relation så håller den bättre, vilket är mycket viktigt för barnen. Barn mår bäst om de har föräldrar som älskar varandra, inte föräldrar som sätter barnen framför den vuxna relationen.
Relationer är som blommor, de måste vårdas och skötas om för att överleva.
Dock, om barnet visar eller till och med talar om att det känner sig utanför och orättvist behandlad, så får man som förälder tänka om.
Det finns ju gränser även i detta fall.
Men rent generellt så håller jag med. -
Oavsett om ni skulle göra allt det där sedan, eller inte, spelar ingen roll. Faktum kvarstår; det är INTE egoistiskt att resa utan barn!modsey skrev 2015-01-10 20:29:46 följande:
Tror som sagt var inte de kommer uppskatta små konstgallerier och museum. Däremot kommer de uppskatta skidresan vi kommer åka på veckan efter vi kommer hem och den tre veckor långa resan till ett Sydeuropeiskt land i sommar där vi ska bila runt en vecka och sen hyrt ett hus två veckor. Tror också de kommer uppskatta de övriga 4 veckorna hemma på sommarlovet i Sverige till olika ställen som vi kommer besöka .
Så ja jag kan väl vara lite egoistiskt ändå några dagar, det tror inte de kommer ta skada av faktiskt.