• Anonym (Hm)

resa utan barn, egoistiskt?

Tycker det beror på syftet med resan- har man småbarn/yngre barn (kanske 10år eller yngre) som tycker det är jobbigt att gå en massa så kan de stanna hemma. Är det en solsemester tycker jag att barnen ska med. Jag var på Kanarieöarna, Spanien och Grekland som liten och jag kommer ihåg de resorna. Sen har mina föräldrar sagt i efterhand att de inte skulle få för sig att lämna mig hemma. Resor är något man gör som en familj och barnen är familj. Tycker inte heller man ska lämna bort barnen en längre tid (dock lite beroende på vem de lämnas till och hur länge). Är det däremot en bröllopssemester tycker jag inte det är passande att föräldrarna tar med sina barn.

Barnens ålder spelar också in. Tycker generellt att så länge barnet bor hemma ska de få följa med om de vill. Är de över 16/17 år tycker jag däremot det är mer acceptabelt att föräldrarna säger att de vill resa själv än om barnet är ett "barn". Man är ju inte lika beroende av sina föräldrar då och det skadar kanske inte att man får ta hand om sig själv med mat, tvätt och annat en tid.

Sen resans längd. Handlar det om en kortresa över helgen till en nära resmål så är det mer OK än en 3 veckors resa till Thailand. Just utifall om något händer.

• Anonym (Hm)
    Anonym (anna panna) skrev 2015-01-02 19:07:36 följande:
    rent generellt så tycker jag att man ska ta med sig hela familjen, men enstaka gånger kan man behöva åka själv några dagar också.
    Jo, det håller jag med om. Ibland behövs det, men MAJORITETEN av gångerna kan de få följa med. Åker man 3 gånger på ett år och barnen följer med 2 ser jag inga problem. Om man däremot åker iväg 6 gånger och barnet inte alls får följa med så är det sjukt..
  • Anonym (Hm)
    Kim Possible skrev 2015-01-02 19:22:49 följande:
    Anonym (Hm) skrev 2015-01-02 19:20:38 följande:
    Jo, det håller jag med om. Ibland behövs det, men MAJORITETEN av gångerna kan de få följa med. Åker man 3 gånger på ett år och barnen följer med 2 ser jag inga problem. Om man däremot åker iväg 6 gånger och barnet inte alls får följa med så är det sjukt..
    Är det vanligt då? Har jag aldrig stött på IRL, bara i trådar här på FL där folk förfasat sig över ego-föräldrar. 

Jag drog exempel för att visa att barnen inte alltid måste följa med, en viss tid är vuxentid men att jag inte tycker att det är schysst att låta barnen stanna hemma varje gång. Sen tror jag inte heller det är ett dugg  ovanligt att man låter sina barn stanna hemma många gånger.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bf) skrev 2015-01-02 21:14:16 följande:
    Mina barns pappa med fru åker på flera resor per år, dels några gånger inom Europa och dels ett par gånger utanför Europa. All deras semester och inarbetad tid går till resor. Barnen har fått följa med på långhelger två gånger, en gång till Tyskland och en gång till Polen. Barnen försöker låta som att de inte bryr sig men bitterheten lyser igenom. Så visst det föräldrar som i stort sett aldrig tar med sig barnen.

Med mig har de följt med på alla resor utom en (en likadan långhelg till Tyskland som de varit på med pappa, fast några år senare).
    Samma här, mina föräldrar gick skilda vägar när jag var 8 år, har sen dess följt med min mamma på de flesta semestrar, i början var det bara hon och jag men sen träffade hon en man. Nu för tiden har jag fått stanna hemma de flesta gångerna men det har varit för att jag inte kunnat/velat komma ifrån skolan och för att någon måste ta hand om djuren :) Min pappa har jag däremot aldrig åkt på semester med sen skilsmässan. Han har dock utan problem kunnat bjuda med brudar han dejtat, men mig har han inte frågat en gång. Det är rent av bara taskigt. När mamma påpekat detta har jag också sagt att "det gör inget, jag har ju redan åkt med dig"men visst f*n blir man ledsen.
Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?