• snartsnart

    SAAB combi 95 -- problem!

    Hej!

    Behöver tips gällande följande:

    1. Säkerhetsbältet i mitten har fastnat och spänner in i ryggstödet. Går inte att lirka eller dra i. Plastgrejen på ryggstödet sitter löst. Vad göra?

    2. Kan jag byta lampa där fram själv, eller måste jag lämna in bilen?

    3. Oljesymbolen börjar lysa ibland, men släcks ner av sig själv. Varför?

    4. Displayen är trasig ("pixlig"), går det att fixa genom att sätta in den i ugnen eller är det ett skämt? (se tex:

    ) Om det går, hur får man loss hela displayen?

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Noll koll

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-04 18:33
    Bilen är en: SAAB 9-5 Aero sport comb från 2002

  • Svar på tråden SAAB combi 95 -- problem!
  • Fontana

    Jag har aldrig haft någon SAAB själv, men två svar vågar jag mig på:

    2. Om du menar huvudstrålkastaren fram så ska du "i princip" kunna byta den själv. Titta i handboken till bilen hur du ska gå tillväga. Eller leta på YouTube - det finns säkert någon film där. Kom bara ihåg att inte fingra på själva glaset till H4-lampan, som jag gissar att det är.

    Jag skrev att man "i princip" kan byta själv, på moderna bilar är det ibland så trångt i motorrummet att man inte kommer åt utan specialverktyg eller att montera bort batteri eller annat.

    3. Om oljelampan blinkar ibland, t.ex. vid kraftig kurvtagning, är det tecken på att oljenivån är för låg - men ännu inte så låg att den lyser hela tiden. Fyll på motorolja - eller är det kanske vara dags för service? Det kan förstås vara något elektriskt fel också.

    4. Om du nu har "Noll Koll" så ska du nog inte ge dig på att pilla med displayen. Jag orkade inte se hela filmen, men visst finns det fix som kan fungera: fungerar ibland, ibland inte och sedan är det likadant igen. 

    Beroende på hur gammal (och därmed värdefull) bilen är så låter du det vara eller åker till en riktig verkstad och får det fixat. Kanske kan man få tag på en begagnad displayenhet på skroten? Men du behöver antagligen hjälp av någon att byta.

  • snedtak

    SAAB 9-5 finns i många årsmodeller och beroende på vilken du har finns det gott om dokumentation på internet om vilka fel de innehåller. Däremot är det smart att googla på engelska för många motorforum skriver på engelska.

    2. Ja, du kan byta framlamporna själv. Det är lite trångt och man blir smutsig så byt gärna kläder först.

    3. Till att börja med kan det absolut vara något fel på bilen. Du kan ha låg oljenivå så kolla oljenivån. Bilen kan ev. läcka olja också.
    Den info du har angivet säger inte tillräckligt mycket om vilken bil du har, men på familjens 9-5 som är av en tidig årsmodell lyser oljelampan, varning för motorfel och varning för våxellådefel lite då och då. Vi brukar ignonera det eftersom en verkstad har konstaterat att det är elektriska fel. Tydligen vanligt på de tidiga bilarna, men visst är det lite otrevligt att inte veta om det faktiskt uppstår ett riktigt fel som ger upphov till lampan. Man får komplettera med sina andra sinnen och lyssna, lukta och känna.

    3. Det kanske funkar eftersom LCD står för liquid crystal display och det är fasförändringar hos kristallerna som gör att den funkar. Men har du inte väldigt god koll på elektronik skulle jag absolut inte rekommendera att ta bort displayen.

  • steffo75

    Med tanke på att du ställer frågorna så tycker jag att du ska göra som jag gjorde... byt bil! Hade en -00 som gått 24000 mil, blev så in I helvete less på att byta lampor och bromsar och fixa displayen!!!

    Om du ska ha kvar den så måste du kolla oljegrejen det var vissa årgångar som hade riktigt stora problem med oljemojjen!

  • Fontana
    snedtak skrev 2015-01-04 12:37:58 följande:

    SAAB 9-5 finns i många årsmodeller ?


    Ja, verkligen! När jag först läste inlägget såg jag framför mig 1960-talsmodellen (SAAB 95)! 

    Den var ju både sjusitsig och jag tror bäddbar (för två). Ja, suck "sådana bilar görs inte längre".
  • snartsnart
    snedtak skrev 2015-01-04 12:37:58 följande:

    SAAB 9-5 finns i många årsmodeller och beroende på vilken du har finns det gott om dokumentation på internet om vilka fel de innehåller. Däremot är det smart att googla på engelska för många motorforum skriver på engelska.

    2. Ja, du kan byta framlamporna själv. Det är lite trångt och man blir smutsig så byt gärna kläder först.

    3. Till att börja med kan det absolut vara något fel på bilen. Du kan ha låg oljenivå så kolla oljenivån. Bilen kan ev. läcka olja också.
    Den info du har angivet säger inte tillräckligt mycket om vilken bil du har, men på familjens 9-5 som är av en tidig årsmodell lyser oljelampan, varning för motorfel och varning för våxellådefel lite då och då. Vi brukar ignonera det eftersom en verkstad har konstaterat att det är elektriska fel. Tydligen vanligt på de tidiga bilarna, men visst är det lite otrevligt att inte veta om det faktiskt uppstår ett riktigt fel som ger upphov till lampan. Man får komplettera med sina andra sinnen och lyssna, lukta och känna.

    3. Det kanske funkar eftersom LCD står för liquid crystal display och det är fasförändringar hos kristallerna som gör att den funkar. Men har du inte väldigt god koll på elektronik skulle jag absolut inte rekommendera att ta bort displayen.


    Tack för svar. Har du hört talas om "oil sludge", om ja, vet du om det är något som är typiskt för den årsmodell som jag har (2002)?
  • snartsnart
    steffo75 skrev 2015-01-04 12:45:02 följande:

    Med tanke på att du ställer frågorna så tycker jag att du ska göra som jag gjorde... byt bil! Hade en -00 som gått 24000 mil, blev så in I helvete less på att byta lampor och bromsar och fixa displayen!!!

    Om du ska ha kvar den så måste du kolla oljegrejen det var vissa årgångar som hade riktigt stora problem med oljemojjen!


    Hur mycket tog du betalt för din bil? Känns som att min kan vara svårsåld. Så himla trist, den ser ju så fin ut. :-/ Skenet bedrar...
  • snartsnart
    Fontana skrev 2015-01-04 12:23:54 följande:

    Jag har aldrig haft någon SAAB själv, men två svar vågar jag mig på:

    2. Om du menar huvudstrålkastaren fram så ska du "i princip" kunna byta den själv. Titta i handboken till bilen hur du ska gå tillväga. Eller leta på YouTube - det finns säkert någon film där. Kom bara ihåg att inte fingra på själva glaset till H4-lampan, som jag gissar att det är.

    Jag skrev att man "i princip" kan byta själv, på moderna bilar är det ibland så trångt i motorrummet att man inte kommer åt utan specialverktyg eller att montera bort batteri eller annat.

    3. Om oljelampan blinkar ibland, t.ex. vid kraftig kurvtagning, är det tecken på att oljenivån är för låg - men ännu inte så låg att den lyser hela tiden. Fyll på motorolja - eller är det kanske vara dags för service? Det kan förstås vara något elektriskt fel också.

    4. Om du nu har "Noll Koll" så ska du nog inte ge dig på att pilla med displayen. Jag orkade inte se hela filmen, men visst finns det fix som kan fungera: fungerar ibland, ibland inte och sedan är det likadant igen. 

    Beroende på hur gammal (och därmed värdefull) bilen är så låter du det vara eller åker till en riktig verkstad och får det fixat. Kanske kan man få tag på en begagnad displayenhet på skroten? Men du behöver antagligen hjälp av någon att byta.


    Tack för svar! Hur vet man om oljenivån är för låg?
  • snartsnart

    Hittade följande i ett annat forum:

    "Saab 9-5 från 1998-2003 har hamnat i dålig dager på grund av de motorproblem som drabbat bilar som inte skötts väl eller som körts korta sträckor åt gången utan att motorn blivit varm och utan att man anpassat oljebytena till körförhållandena. Det beskrivs i serviceboken vad som anses vara svårare körförhållanden.

    Problemet kallas oil sludge. Oljekanalerna täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassats för låg friktion, läs bränsleförbrukning, som medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag.

    För att förebygga motorproblem kan det vara lämpligt att byta olja oftare än det längsta intervall som serviceboken föreskriver och/eller använda en bra motorolja anpassad för prestandamotorer

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-5 under motorproblem."

    Känns som att detta kan vara problemet med just min bil gällande min fråga nr 3, eller? Mitt problem är att jag vintertid inte kan undvika korta sträckor eftersom det råder parkeringsförbud i området där jag bor vissa veckodagar, måste därför flytta bilen minst en gång i veckan.

  • zZzZz
    snartsnart skrev 2015-01-04 18:37:35 följande:
    Tack för svar! Hur vet man om oljenivån är för låg?
    Kolla oljestickan, är det under "min-max" sträcken så är det för låg nivå, har du ingen olja alls på stickan så är det illa och du skulle fyllt på för länge sen...
  • Annelie 76

    Satsa på att byta displayen istf att trixa med den. Kolla på blocket och Tradera, det finns de som säljer hela, fixade displayinsatser. Vi köpte en sån till vår bil efter att ha försökt att fixa själva (gick INTE bra) och nu funkar den utan problem. Min händige sambo bytte den själv, tror inte det var så svårt.

  • snartsnart
    Annelie 76 skrev 2015-01-05 08:25:46 följande:

    Satsa på att byta displayen istf att trixa med den. Kolla på blocket och Tradera, det finns de som säljer hela, fixade displayinsatser. Vi köpte en sån till vår bil efter att ha försökt att fixa själva (gick INTE bra) och nu funkar den utan problem. Min händige sambo bytte den själv, tror inte det var så svårt.


    Var det en sån här ni köpte:www.tradera.com/item/301910/213279123/fri-frakt-laga-pixelfel-pa-ac-display-till-saab-9-5- ?
  • steffo75
    snartsnart skrev 2015-01-04 18:36:48 följande:

    Hur mycket tog du betalt för din bil? Känns som att min kan vara svårsåld. Så himla trist, den ser ju så fin ut. :-/ Skenet bedrar...


    7000:- till en granne:O

    Det var billigt men han gillar att skruva i Saabar. Det har varit intressant att se honom mecka vid flera tillfällen, men han är nöjd och tycker det är en jääätte bra bil?!

    Jag blev erbjuden 7000:- när jag köpte ny bil!
  • ITpappan

    Det är en SAAB. Tyvärr bara att skrota.

    / Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 4WD 177hk -13

  • snartsnart
    ITpappan skrev 2015-01-05 11:43:37 följande:

    Det är en SAAB. Tyvärr bara att skrota.

    / Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 4WD 177hk -13


    Ja, den skrotas när den dör. Förhoppningsvis lever den 3-4 år till...
Svar på tråden SAAB combi 95 -- problem!