winnethepooh skrev 2015-01-06 09:34:59 följande:
Jo kanske mer acceptabelt. Känner inte till det så väl. Har aldrig haft vänner som spelat sånt. Utbudet har väl också utformats med konsumptionskulturen och gjort att det nu finns spel där man måste köpa mer och mer. Det finns t o m rollspel där folk investerar hundratusentals kronor för att ha virtuella hus, en virtuell snygg bil, en virtuell Chanel-väska, osv. Tragiskt. De som spelar mycket spel, ej i utbildningssyfte, kan jag tycka kastar bort sin tid. När man kan ägna sig åt konst eller vetenskap eller sport. Eller välgörenhet.
Jag tycker att du gör ett väldigt problem av något som inte behöver vara det. Jag skulle tippa på att du inte tillhör den föräldragrupp som sätter ditt barn framför TV:n hela dagarna och troligtvis kommer du inte att göra det med ditt/dina barn heller när det gäller tv/dataspel.
Vi har haft tv-spel i 2 år. Våra äldsta pojkar är 5,5 respektive 7 år. 3 spel har vi. Det sista fick de nu i jul. Vi har aldrig behövt regler kring spelandet då de spelat så lite. i har haft dagar då de spelat mycket, men större delen av året ligger det bara och dammar. Äldsta tränar konståkning 5 gånger/veckan, går i simskola och gymnastik. mellansonen åker konståkning 3 gånger/veckan och övrig tid går han helst ut och snickrar eller bygger.....och han väljer ju ett vanligt sällskapsspel med mig eller sin pappa många gånger hellre än tv-spel. Sedan är det kompisar, skola/förskola. TV-spel är en minimal del av deras vardag. Ett av dem är dessutom ett dansspel.....grymt roligt för hela familjen

.
Jag känner däremot att tiden då mobiltelefon blir aktuellt är ett större "problem". Det handlar ju om att ge barnen ett sunt förhållningssätt till teknik. Mobilen är värre för den är ju med hela tiden på ett helt annat sätt. A och O skulle jag säga är att ge dem intressantare alternativ och delta med dem i andra aktiviteter.