Anonym (eva) skrev 2015-01-04 19:19:52 följande:
Visst kan det bli bättre, men inte alldeles av sig själv. Bara om ni båda jobbar med relationen och värdesätter den. Se på förhållandet som ett bankkonto. Ibland är det en tid med många uttag, vilket är vanligt under de tuffa småbarnsåren. Då är det bra om man innan har satt in ett bra relationskapital att leva på. Men om man bara gör en massa uttag och inga insättningar, så kommer det att bli ganska tomt till slut.
Det verkar ju fungera okej i dagsläget och inget akut behov av separation, men jag skulle nog planera för en sådan i sakta mak i alla fall. Jag skulle aldrig kasta bort mitt dyrbara liv på en kärlekslös relation. Det är inte heller bra för barnen, även om de inte direkt far illa. Ni är ju dock modeller för hur deras egna relationer kommer att se ut, och nog önskar ni dem väl bättre än så?
Tack för ett mycket klokt svar!!
Det har varit många uttag pga livssituationen (småbarn, flyttar osv). Nu har det lugnat ner sig men då säger han att det är försent att satsa. Det tycker dock inte jag.... sant dock att man måste vara två och vilja samma sak.
Han vårdar relationen på så vis att han gör mycket praktiskt för mig, underlättar vardagen! Lagar fina middagar och köper presenter då och då. Bättre än hur många andra har det tror jag...
Nej, då vi är sams och fungerar bra ihop så känns det inte aktuellt med en akut separation. Det får mogna fram i så fall. Han arbetar inte för en separation alls, planerar inget konkret över huvud taget. Tvärtom!
Tiden får utvisa vad det blir av oss! Lite mer balans vore dock önskvärt. 
Barnen ska absolut ha förebilder, det håller jag med om.